Mere plads, mere power, mere rækkevidde – Volkswagen har opdateret ID. Buzz og har tilmed lanceret en 25 centimeter længere version med et nyt større 86 kWh batteri. Det gør modellen godt.

Volkswagen har givet den charmerende elbus ID.Buzz en overhaling. Største nyhed, i bogstavelig forstand, er en endnu større variant, men alle modeller får glæde af hurtigere software, større batteri og kraftigere motor. Den store udgave hedder blot ID.Buzz Lang, og her er akselafstanden vokset 25 centimeter, så du får 324 centimeter i alt, og skydedøren i midten er blevet 19 centimeter bredere. Indvendigt er den store nyhed, at bilen endelig fås med syv sæder. Og selv med fem basketballspillende sønner, burde hele familien kunne finde fornuftig plads. Anden sæderække har nemlig fin plads til både ben og hoved, og selv tredje sæderække har god benplads, selv med midterste sæderække rykket helt tilbage. Det kan skydes 20 centimeter frem eller tilbage, og ryglænet kan justeres 16 grader. Alligevel kan jeg med mine 185 centimeter godt finde en fornuftig siddeposition på bagerste række, selvom en bule i taget sidder lige der, hvor baghovedet skal hvile. Selv bagagerummet er godkendt med 306 liter.

Åbne vinduer og større skærm

Volkswagen har samtidig ændret på nogle af manglerne ved den gamle ID.Buzz. Den lange version får luftdyser og mulighed for at kontrollere klimaanlægget fra anden sæderække. Der er tilmed kommet sideruder, som er mulige at åbne i skydedørene, og sidst men ikke mindst er der kommet baggrundslys til slider-funktionerne, så du kan se, når du skruer op eller ned for varmen, selv om det er mørkt i kabinen.

Explorer er Fords nye folkevogn

Faktisk har Volkswagen erstattet det gamle infotainmentsystem med software 5.0, der gør systemet noget hurtigere, mens ChatGPT kan hjælpe til med Trivial Pursuit-spørgsmål på ferieturen. Skærmen er tilmed vokset fra 10 eller 12 tommer til 12,9 tommer. 

Større batteri og lavere pris

Samtidig med den øgede plads, er den vigtigste ændring, at der er blevet plads til et større batteri på 86 kWh i den lange variant. Det betyder, at rækkevidden stiger fra 421 kilometer fra den gamle model med en mindre effektiv motor til 485 kilometer. Ladeevnen er også skruet op, så batteriet kan tage op til 200 kW, og 10 til 80 procent kan klares på 26 minutter.

Den elektriske Mercedes G-Klasse knuser alt i terrænet

Det bedste er næsten, at Volkswagen sammen med faceliftet skærer i prisen, så den lange bil med større pris, faktisk koster mindre, end den korte model har kostet indtil nu. En Life har indtil nu kostet 438.495 kroner, mens den nye lange version koster fra 419.995 kroner. Det er meget plads og batteri for pengene, men er du faldet for designet uden at have brug for helt så meget plads, så har Volkswagen også overhalet den korte model.

Mere power og lavere forbrug

Den normale ID.Buzz får alle de samme forbedringer, dog ikke batteriet. I stedet er det normale 77 kWh batteri opdateret og er vokset til 79 kWh. Sammen med VW-koncernens nye kraftigere og mere økonomiske elmotor med 286 hk og 560 Nm, er rækkevidden op til 461 kilometer mod 421 kilometer før. Det er en rigtig fin motor, der sætter godt spark i den store bus. 0 til 100 km/t klares nu på 7,6 sekunder mod 10,2 sekunder før.

Skoda Enyaq er Årets Brugtbil 2024

Forbrugstal fra en lancering skal altid tages med et gran salt, men på en 111 kilometers rundtur inklusiv en smule Autobahn-kørsel med 140 km/t, så vi et forbrug på 20,5 kWh, som tyder på, at fornbruget faktisk er faldet i forhold til den tidligere version. Fordi batteriet er nyt med helt ny kemi, kan det hurtiglades med 185 kW i stedet for 170 kW, så det tager 26 minutter fra 10 til 80 procent mod 30 minutter før. Det bedste er næsten, at Volkswagen også har sænket prisen på den, så du nu kan få ID. Buzz Life fra 389.995 kroner.

Tung trailer

Volkswagen havde også en GTX-variant med til os ved lanceringen. Det er Volkswagens bud på en hurtig udgave, og ligesom GTX-versionen af ID.4 har Buzz fået firehjulstræk og 340 hestekræfter, men samme moment som de baghjulstrukne versioner. Visuelt er kabinen pimpet lidt med røde syninger, og forreste kofanger er lidt dybere, men efter testturen er de vigtigste argumenter for at købe GTX, at du virkelig har brug for firehjulstræk, eller muligheden for at trække en trailer på 1.800 kilo (1.600 kg for den lange version).

VW ID. Buzz: Perfekt til familien – ikke til langtur

100 km/t klares på 6,1 sekunder, så på papiret er den hurtigere, men ude i trafikken føles den ikke nævneværdigt hurtigere, da den nye motor i de almindelige varianter leverer rigeligt power, og køreegenskaberne i den lange variant alligevel ikke lægger op til at køre som en kåd teenager.  

Priserne på GTX er ikke offentliggjort endnu, men uanset hvad kan du formentlig godt spare de penge. For med de mange opdateringer, er den almindelige ID. Buzz blevet endnu bedre. Volkswagen har løftet den alle de steder, hvor den trængte mest, uden at gå på kompromis med det charmerende design, rummeligheden eller de gode køreegenskaber.