Når snakken falder på moderne roadsters, er det helt umuligt ikke at nævne den legendariske SL-model fra Mercedes-Benz. En roadster med længere og mere interessant historie skal man lede længe efter. SL er blandt roadstere, hvad S-klassen er for limousiner – det er her Mercedes-Benz viser, hvad de formår, inden teknik etc. finder vej til andre modeller. SL fås i flere varianter, herunder to AMG-modeller – men lige meget, hvor interessante de to monstre er, så er der stadig én model, der skiller sig ud, og altid har gjort det, nemlig SL500.
Der er p.t. fire motorvarianter af SL på programmet, 350, 500, 63 AMG og 65 AMG. SL500 er altså den kraftigste, ikke tunede, model – og kraftig, det er den. SL500 er udstyret med en 4,7 liters (downsizing pga. miljøhensyn, red.) V8-motor med hele 435 hk og et monster drejningsmoment på 700 Nm ved blot 1.800 o/min. Motoren er virkelig en perle, der på trods af downsizing fra 5,5 – 4,7 liter, bestemt ikke mangler pondus. Takket være direkte indsprøjtning og to meget effektive turboladere er SL500 imponerende hurtig, og runder da også de 100 km/t på 4,6 sekunder, hvilket kun er 0,3 sekunder langsommere end 63 AMG, der har 102 hk mere og er udstyret med AMG Speedshift sportsgearkasse. SL500 er udstyret med 7G-Tronic Plus gearkassen, der uden sammenligning er blandt de bedste gearkasser i verden. Da vores testbil var udstyret med AMG Sportspakke, havde bilen tre køreprogrammer, herunder komfort og sport. På trods af de mange kræfter, så er det lykkedes ingeniørerne hos Mercedes-Benz at forbedre brændstoføkonomien med hele 27 % i forhold til forgængeren – det på trods af en betydelig højere ydelse. Imponerende!
Som tidligere skrevet, var vores testbil udstyret med AMG Sportspakke, hvilket også har betydning rent optisk. Med i pakken følger nemlig AMG Sportsfælge og nogle meget brede sutter. Speciel styling af front- hæk- og sideskørter, samt specielle bremser. Prisen for sportspakken er godt 150.000,- kroner, hvilket er mange penge, men også penge der er givet godt ud. Andre penge der er givet godt ud, er de godt 31.000,- kroner det koster at få bilen i den specielle matte stealth grey lak, eller Cerussite Grey Shape Metallic, som den hedder på Mercedes sprog. Det er den absolut mest spændende farve til en SL på nuværende tidspunkt. Specielt med AMG Styling dukker ordet Batmobil op i hovedet flere gange – et ord der bliver slået fast med syv-tommer søm, når den sorte kabine i Nappa-læder åbenbarer sig. Hold op det ser godt ud!
Udover AMG pakke og den smukke lak, så havde vores testbil ekstraudstyr for lidt over en halv million kroner. Det er rigtig mange penge, og gør da også, at bilen kun er 8.000,- kroner fra at ramme tre millioner kroner. Men, hvad får man så for en halv million kroner hos Mercedes-Benz. Udstyret tæller bl.a. Førerassistentpakke, analogt ur, vindafskærmning, varm luft i nakkestøtterne, parkeringsassistent, Harman/Kardon Soundsystem, lyspakke, nøglefri betjening og udvidet multimedie/navigationssystem. Der er dog også en lille ekstra detalje, som jeg har gemt til sidst – nemlig Magic Sky Control. SL500 har nemlig glastag, der ved tryk på en lille knap forvandler sig fra mørktonet glas til klart glas. Det er blær af den helt rigtige slags, og så er det samtidig effektivt. Prisen er dog også derefter, nemlig 65.000,-.
Når man er færdig med at lege med de mange fede detaljer i SL500, kommer man til det det virkelig handler om – køreoplevelsen! Bag rattet mærker du straks den power der ligger gemt under den enorme motorhjelm. Et lille tryk på speederen og den 4,7 liters V8’er sender den smukkeste tenorstemme ud i landskabet, og får med garanti folk til at vende sig, interesse for biler eller ej. Accelerationen er ekstrem, og det er svært ikke at smile af den samlede oplevelse – specielt hvis taget er nede, solen skinner og lyden fra motoren fylder dine øregange. Tager du SL’eren med på snoet vej, bliver smilet blot større. Den skærer sig ikke igennem svinget som en 911 Cabrio eller en Audi R8. Den vil gerne vise sin pæne bagdel frem ved at vrikke lidt med den – præcis som det skal være.
Selvom nogen vil kalde mig politisk ukorrekt, så er SL500 en mandebil med stort M. Både udseende, lyd og køreegenskaber råber M A N D så højt de kan – og, igen, sådan skal det være. Jeg har kørt både Audi R8 Roadster og Porsche 911 Cabrio, og jeg elsker begge biler og ville adoptere dem begge uden at blinke. Men, Mercedes-Benz SL500 har bare det ”ekstra” - og i sidste ende er det vel et spørgsmål om, hvad der føles rigtig – og det gør SL500.