Verdens mest solgte, åbne sportsvogn, hedder Mazda MX-5. Igennem tyve år har MX-5 stået meget højt på listen over biler, der bringer mest mulig køreglæde, for mindst mulig pris. 3. generation af MX-5 kom på markedet for godt tre år siden, og var om muligt, endnu bedre end den forrige. Nu er tiden så kommet til et mindre face lift, hvor ingeniørerne og designerne hos Mazda igen skal vise, hvad de formår.
Det er lidt med MX-5, som med Porsche 911. Bedst som man tror, at nu er toppen nået, så fisker producenten nye forbedringer frem, som hæver køreoplevelsen til nye højder. I MX-5's tilfælde har ingeniørerne justeret en lille smule på undervognen, hvilket skulle give endnu skarpere køreegenskaber. Personligt kan jeg ikke mærke den lille forskel fra den forrige model - jeg kan blot konstaterer, at køreegenskaberne er perfekte. Den perfekte vægtfordeling, den langsliggende motor og baghjulstrækket, gør Mazda MX-5 til en ægte sportsvogn!
Motorjustering
MX-5 fås i to motorvarianter - den ene er en 1,8 liters model med 126 hk og den anden er en 2,0 liters med 160 hk. Umiddelbart virker det ikke af voldsomt meget - men tro mig, det er nok. Takket være den lave vægt, kommer du ikke til at mangle muskler i din MX'er.
Vi gennemtestede den 1,8 liters model med 126 hk. Denne motor er der ikke pillet ved, her ved det seneste face lift. Det er der derimod ved den 2,0 liters, hvor motoren nu går op til 7.000 o/min, imod 6.500 o/min tidligere. Det er ikke meget, men det er med til at give en ekstra sportslig følelse ved fuld acceleration.
Der er dog ingen grund til at vælge den 2,0 liters motor, for 1,8'eren har rigelig med punch og er yderst omdrejningsvillig. Præstationerne føles da også meget tæt på hinanden. Personligt mærker jeg kun en forskel i mellemaccelerationerne ved højere hastigheder.
Som noget nyt, i Danmark, kan MX-5 fås med 6-trins automatgearkasse med mulighed for skift via små paddles ved rattet. Denne gearkasse tilbydes kun til den 2,0 liters motor, og vi har desværre ikke haft mulighed for at teste den. Men umiddelbart har jeg også svært ved at forestille mig at den skulle kunne matche det perfekte manuelle gearskifte. Der er stort set ingen, der kan lave velfungerende gearkasser som Mazda. Det er imponerende, hvad de gang på gang formår at sætte i deres biler. Jeg kan kun tage hatten af for dette. Merprisen for den automatiske gearkasse er dog kun 20.000,-.
Toppen af...
For bl.a. at holde vægten nede, så har Mazda valgt at kalechen på MX-5, stadig skal være manuel. Personligt synes jeg det er ekstremt praktisk i så lille en bil, da toppen kan smides på under tre sekunder og monteres igen på samme tid. Alt sammen, vel og mærke, uden at du forlader sædet. Det er simpelt og det virker fejlfrit. Forrige år introducerede Mazda en hard top version af MX-5. Denne model er stadig tilgængelig og koster små 30.000,- mere end modellen med stofkaleche.
Pladsen
Det giver sig selv, at der ikke er meget plads i MX-5. I selve kabinen føler man dog ikke at pladsen er knap. Åbner man bagagerummet, er der plads til 160 liter, hvilket jo ikke lyder af meget. Men takket være det meget firkantede rum, så er det faktisk muligt at få en plads til en hel del - f.eks. bagage og accessories til fire dages road trip for to personer. Og da kalechen ikke optager plads i bagagerummet, så er det bare at pakke løs, lige meget, hvordan vejret er.
Optiske forbedringer
Med face liftet har Mazda valgt at ændre på bilens for- og bagende. Lygterne er ændret i begge ender, samtidig med at bilen har fået re-designede skørter og et mere macho look. Det klæder MX-5 rigtig godt, at se lidt mere muskuløs ud.
Priserne
Vores testbil med 1,8 liters motor koster 364.185,-, hvilket må siges at være meget attraktivt for så stor en køreoplevelse. Personligt mener jeg ikke at der er grund til at vælge den 2,0 liters model - men skulle du være fristet, så er prisen 444.186,-. Udover den større motor, har modellen også Recaro-sæder med læder/alcantara, automatisk klimaanlæg, 17" letmetalfælge, fartpilot og sædevarme. Altså en hel del udstyr og en højere ydelse for 80.000,-.
Konklusion
Jeg kan kun, endnu engang, tage hatten af for Mazda MX-5. Det er en af de absolut sjoveste biler at bruge sin sommer i, hvis man har lyst til vind i håret, skarpe sving og en fornuftig pris. Super godt gået Mazda - igen!