Bilproducenterne mener stadig, at vi forbrugere har et enormt behov for at eje et stort firehjulstrukkent køretøj for at komme igennem den stadig voksende trafik. På det seneste har Mazda introduceret deres CX-7, VW er kommet med Tiguan, og BMW har lige introduceret X6. Tidspunktet er nok ikke lige velvalgt med de eksplosivt stigende brændstofpriser, hvilket selvfølgelig kan være lidt svært at forudsige, når man påbegynder en nyudvikling af en bil. I USA er salget af Hummer næsten gået i stå, og den mest solgte bil er ikke længere en kæmpe Ford F-150 pickup, men i stedet den fornuftige Honda Civic.

Vi kigger nu nærmere på Mazda CX-7, som er Mazda’s første forsøg med en SUV i Europa. CX-7 har allerede været på markedet i Japan og USA i et stykke tid, men den europæiske version er blevet forbedret på mange punkter, for at kunne leve op til de højere sikkerhedskrav og andre forbrugerkrav i denne del af verden.

Mazda CX-7
CX-7 er lige som Mazda 6, i både 1. og 2. generation, en meget strømlinet og vindglat bil, og det hjælper godt på mængden af vindstøj. Fronten er umiskendelig Mazda og bagenden er kendetegnet ved de klare lygteglas, og udstødninger i hver sin side – ganske som Mazda 6.

Kontant, hård, brutal
CX-7 har lånt motor fra Mazda 3/6 MPS, nemlig den 2,3 liters rækkemotor med 4 cylindre og turbo. Den yder 260 vilde hk, og har et kæmpe drejningsmoment på 380 Nm. ved 3.000 o/min.

I Mazda 6 MPS, der ligesom CX-7 har firehjulstræk, føles motoren ekstremt vild og blodig. I accelerationer ud af et sving eller f. eks. en rundkørsel, føler man næsten at dækkende flår asfalten i småstykker. I CX-7 er oplevelsen knap så vild. CX-7 har en del kilo mere at slæbe på i forhold til MPS, og det højere tyngdepunkt betyder også, at bilen ikke ligger lige så stabilt. CX-7 er dog i forhold til at være en SUV meget adræt. Der er lagt stor vægt på en sporty undervogn, og sammen med det effektive 4x4-system ligger bilen godt på vejen.

Den 260 hk turbomotor er meget aggressiv og ikke helt let at omgås. I Mazda 6 MPS var det en fornøjelse at motoren bed fra sig med mindste speederberøring - det var sjovt med en kobling, der krævede en solid fod at træde ned, og som koblede til uden pardon. I CX-7 opfører motor og kobling sig på samme måde, men det føles forkert, når man sidder højt bag rattet i en SUV. De første gange man starter, ender man at gå i stå eller hoppe de første 10 m hen af vejen. Med lidt træning og en fintfølende fod lykkes det dog at komme pænt af sted. Det 6-trins manuelle gear fungerer upåklageligt – præcist og let – men igen så er et hurtigt automatgear at foretrække, når vi snakker SUV.

Der er dog ingen alternativer til hverken motor eller gearkasser, så enten kan man leve med turbo benzinmotoren og det manuelle gear - eller også må man leve uden CX-7.

Hurtig og forslugen
De 260 hk gør CX-7 til en rimelig hurtig SUV. 0-100 km/t klares på 8,0 sek., 80-120 km/t på 5,0 sek., og 0-402 m bruges der kun 15,9 sekunder på. Men hastigheden har sin pris – et meget højt forbrug. En uges testkørsel endte med et forbrug på 7,1 km/l i gennemsnit.

Firehjulstræk, men ingen offroader
Selvom CX-7 har firhjulstræk og en fin frihøjde, så er den langt fra nogen offroader. Den vilde motor, sportsdæk og et automatisk firehjulstræk er ikke optimalt til mudderkørsel.

Luksuskabine
Med hensyn til udstyr er der dog to alternativer – Advance eller Premium. Vi har her fingre i det højeste niveau, som betyder at bilens pris ender lige i underkanten af 600.000 kr. - men så er det også yderst begrænset, hvad man mangler på ønskesedlen over udstyr. Komplet læderkabine med elførersæde, ekstra tonede ruder, regnsensor, BOSE surround sound anlæg, klimaanlæg, nøglefri adgang/start osv.

Bagagerummet
Bagagerummet klarer 455 liter, og har samme lette løsning som Mazda 6, hvor bagsæderne kan foldes ned blot via to knapper i bagagerummet. Ikke noget med at skulle fjerne siddehynder og nakkestøtter – bare super let, og derved plads til 774 liter.

Konklusion
Det vrimler med nye, store, flotte, fine, ekstreme og vilde SUV’er på alle bilmarkeder i verden. Mazda har været lidt sent ude med deres CX-7 på det europæiske marked, og umiddelbart spår jeg ikke CX-7 mange chancer. Udseende, udstyr, kvalitet og pris er for så vidt i orden - men selve oplevelsen af bilen er ikke perfekt.

CX-7 vil gerne være to ting på samme tid, men det er en meget svær balancegang. Som tidligere nævnt passer mange af CX-7’s elementer ned i en sportssedan med bl.a. lavere vægt og lavere tyngdepunkt, mens CX-7 nærmere virker ukomfortabel, fordi man forventer en mere moderat bil i stedet for en halv Dakar-racer.