Siden introduktionen i 2007 har Mazda 2 været en ganske fin succes, og efter kåringen som Årets bil i Danmark 2008 nåede salgstallene op på næsten 3.000 biler samme år - siden da har tallene ligget på knap 2.000 biler om året.
Og nu, som normalt, efter nogle år på markedet, er tiden kommet til et facelift af 2eren, hvilket blandt andet betyder en ny front, som passer ind i resten af Mazda’s modelprogram.
Mindre sporty
Som det er kutyme for Mazda’s biler, var undervogn og styring på 2eren også sat op til det sportslige og underholdende med de ulemper, som det så medfører af blandt andet dårligere komfort og tungere styring. Mazda har valgt at lytte til kritikken, og har i dette facelift gjort undervognen blødere, og styringen lettere.
Heldigvis har dette ikke ændret så meget på, at 2eren stadig har nogle rigtig fine og underholdende køreegenskaber. Styringen er neutral selv når bilen presses, og bilens generelle lille fysisk størrelse med hjulene godt placeret ude i hjørnerne gør, at skarpe sving er en fornøjelse at angribe med god fart.
Lækker motor
Motorerne er stort set uændret i forhold til tidligere. Nogle få optimeringer med tyndere motorolie og lidt længere gearing har forbedret brændstoføkonomien en smule. Den 1,3 liters motor, som ligger under denne motorhjelm yder 84 hk og har et drejningsmoment på 121 Nm.
Den lille motor spinder som en mis, og de 84 hk virker veloplagte og giver tilpas med kræfter i de fleste situationer. Samtidigt er motoren omdrejningsvillig og udmærker især ved det lave støjniveau, hvor man i tomgang er i tvivl om, hvorvidt den overhovedet er i gang., På motorvejen er støjniveauet også forholdsvis lavt.
Gearkassen leverer et problemfrit, let og hurtigt gearskifte, og i kombination med de fine køreegenskaber og den fine motor, giver det sammenlagt en fin køreoplevelse.
Indendøre
Faceliftet indvendigt har begrænset sig til en anden baggrund på instrumenterne og lidt bedre materialer, men generelt så kunne jeg godt have ønsket en mere ”festlig” kabine, da det er meget sort i sort og konservativt – havde det ikke været for de røde striber på sæderne, og sølvfarven på rattets eger ville kabinen være helt død.
Pladsen
Pladsmæssigt byder den kompakte 2er, trods alt, på rimelige forhold. Pladsen er fin ved de forreste pladser, og med god plads til koblingsfoden i hvileposition. Med de 5 døre er adgangen til bagsædet let, men benpladsen er dog begrænset til kun akkurat at rumme 2 voksne på længere ture.
Bagagerummet med sine 245 liter begrænser også rejselysten for flere personer, da et par tasker hurtigt optager pladsen. Ved at benytte sig at det foldbare splitbagsæde kan man dog få plads til 745 liter.
Premium udstyr
Med det næsthøjeste udstyrsniveau ”Premium” er Mazda 2 ganske veludstyret. Udover det sædvanlige standardudstyr, som elruder foran, el-spejle, sædevarme og fjernbetjentcentrallås, byder Premium-udgaven blandt andet på aircondition, læderrat, rat betjent radio, lys- og regnsensor samt 15” alufælge og tågeforlygter. Alt i alt er man dækket godt ind i denne bil- og prisklasse. Vi savner dog el-bagruder.
Også sikkerhedsniveauet er helt i orden med ESP, 6 airbags, selealarm, 3 punktseler på alle siddeplader samt ISOFIX-beslag til barnesæde. Mazda 2 scorede i 2007 flotte 5 ud af 5 stjerner i EuroNCAP crashtesten.
Konklusion
Det milde facelift har tilføjet Mazda 2 nogle få forbedringer, som har gjort den lidt bedre end den var i forvejen. Jeg savner dog stadig en friskere og mere spændende kabine, for det er et af de få minusser Mazda 2 har, da det flotte ydre design, den spændstige motor, og de fine køreegenskaber er ”lige i skabet”.
Priserne starter ved 145.000 kr. for Mazda 2 1,3 Go (75 hk), mens prisen for denne testudgave er oppe på 167.000 kr. De nærmeste konkurrenter hedder blandt andet Ford Fiesta 1,4 Trend, som er søster bil til Mazda 2 – den koster 162.000 kr. – eller Opel Corsa 1,2 85 hk til 167.000 kr.