Der tales så meget om hybridbiler og om hvorvidt de er til gavn for miljøet eller mere forbrugerens ego eller dårlige samvittighed. Samtidig har de fleste hidtidige hybridbiler været svagt motoriserede og egentlig ikke mere brændstoføkonomisk end en middelklasse dieselbil. Men sådan er det ikke længere. Hybrid-teknologien er blevet forfinet og ikke mindst finpudset – og så er den samtidig begyndt at blive kombineret med overordentligt stærke motorer. Vi har set det hos Mercedes-Benz og deres S-klasse hybrid, men også med flagskibet fra Lexus, LS600h. Men også RX-modellen fra Lexus er blevet opgraderet, så teknologien nu virker færdigudviklet og gennemført. Vi har derfor taget på langtur i den nyeste version af Lexus RX450h.
Ved første øjekast er der ingen tvivl om at Lexus RX imponerer på bedste vis. De flotte afrundede former og den imponerende størrelse får bilen til at fremstå næsten majestætisk – og da vores testbil blev leveret i den moderigtige farve hvid, var der kun rosende ord til overs på det område.
Interiør
Der er virkelig kælet for detaljerne på RX’eren. Tidligere har jeg haft den holdning, at japanske bilproducenter har haft en anden opfattelse af ordet ”luksus” end de europæiske. Men siden den nye LS-serie og nu RX’eren er kommet på markedet, er der sket en stor udvikling synes jeg. Det er som om at Lexus tidligere var meget fokuseret på at tilfredsstille de amerikanske forbrugeres smag – men nu er øjnene åbenbart også blevet rettet mod Europa. Det mærkes i kabinen, hvor læder, træ og blød velformet plastik mødes i perfekt harmoni.
Kabinen er faktisk et rigtig behageligt sted at opholde sig. De lækre sæder og de mange små detaljer gør kørsel til en yderst behagelig ting. De suveræne a/c-anlæg og de ventilerede sæder gør RX450h ideel i sommervarmen. Samtidig giver de store tonede ruder en ekstra intimitet og luksuriøs følelse på bagsædet.
I motorrummet
Motoren i RX450h er en herlig 3,5 liters V6’er med 299 hk. Motoren er sammen med hele to el-motorer en del af hele den ”hybrid pakke”, der gør bilen så unik og holder CO2-emissionen nede på kun 148 g/km. RX450h kan også køre i ren el-tilstand. Dette forgår ved bykørsel når hastigheden ikke kommer meget over 40 km/t. Det betyder 0 gram CO2, ingen NOx-gasser og ingen partikler. Dette hiver naturligvis en del strøm fra batterierne – men det afhjælpes igen, ved at bruge den energi der opstår ved nedbremsning.
On the road
På vejen er Lexus RX450h også forbedret i forhold til de første generationer af modellen. Avanceret teknik gør det muligt at minimerer krængning i sving, hvilket er et stort plus på mindre og snoede veje. Det skal dog siges, at RX’eren på ingen måde er nogen racerbil, men den er flere gange bedre end andre SUV’er i samme størrelse – specielt hvis vi sammenligner med biler fra det amerikanske marked, hvor Lexus er blandt de store spillere.
Jeg tror at fejlen mange gange ligger hos de journalister der anmelder de store SUV’er. For der bliver virkelig tit slået ned på køreegenskaberne og ord som ”ikke skarp nok”, ”tung” og ”blød” bliver brugt i flæng. Her tror jeg at de glemmer, hvad der er bilens formål. En SUV i denne størrelse skal ikke være skarp og kunne smides rundt i små sving etc. Det strider imod hele konstruktionen. Den skal tvært imod være behagelig at køre langt i, robust og ikke mindst luksuriøst indrettet – og det er lige præcis det Lexus RX450h er.
Detaljerne
En af de ting jeg gerne vil fremhæve i den lækre kabine er det smarte Remote Touch-system, hvor alle funktioner styres via en ”computer mus” placeret ved gearstangen. Dette giver en virkelig lækker måde at navigerer rundt i systemerne på, hvilket jeg aldrig har set i nogen bil før. Smart og godt tænkt af Lexus, at bruge noget vi alligevel kender fra hverdagen på kontoret eller hjemme foran den private computer.
Vores testbil var udstyret med den største udstyrs-pakke, hvilket også betyder Head-Up-Display, hvor alle informationer bliver projiceret op i forruden, ganske som vi kender det fra jagerfly. En detalje vi har set i andre mærker i mange år – men igen en detaljer der gør kørslen nemmere og på en måde også sjovere.
Jeg kan heller ikke lade være med at fremhæve det sindssygt lækre Mark Levinson anlæg, der fås med enten 9, 12 eller 15 højttalere. Systemet får de fleste hjemmebiografer til at blege, og sender da også lyden ud i ægte 7.1-kanals surround.
Konklusion
Med sit smukke ydre, sin geniale hybrid-teknik og sine lækre luksuriøse tekniske detaljer, er Lexus RX450h med helt fremme på listen over de bedste luksus SUV’er. Der er meget få biler der gør den kunsten efter, når det drejer sig om en samlet pakkeløsning. Dette hænger naturligvis også sammen med, at der er så få hybrid SUV’er på markedet. Men i USA, hvor Lexus har det så godt er der langt flere hybrider på markedet – og her er netop RX450h nummer et!
Vores testbil var som sagt udstyret med den største udstyrspakke, hvilket også gør prisen til stor. Laveste udstyrsmodel koster 1,2 millioner – men vi du have alt det sjove udstyr med, så ender vi på den anden side af 1,6 millioner. Det er mange penge, hvis bilen bare var til for at pleje dig ego eller dårlige samvittighed. Men RX450h er meget mere end det – den er nemlig sådan som en rigtig hybrid skal være.