Vi har tidligere testet den ekstreme Mercedes-Benz C63 AMG og den aggressive BMW M3 - men for at gøre testen komplet, mangler vi én model, den frække Lexus IS F. IS-modellen har lige siden sin fødsel, været Toyota/Lexus måde at vise at de sagtens kan være med i den populære klasse, hvor specielt BMW's 3-serie ligger i front. Men hidtil har IS-modellen ikke slået igennem, fordi japanerne mere ønskede en slags klon af 3-serien, i stedet for at lave noget unikt, der skiller sig ud fra forbilledet.

Men hvad sker der så, når BMW lancerer deres hidtil mest hidsige M3'er med V8-motor - ja så laver man selvfølgelig en IS F model, der naturligvis er udstyret med det, som Lexus i mange år har været blandt de absolut bedste i verden til at lave - V8!

V8
Motoren i Lexus IS F er håndbygget ned til mindste detalje. Man har hentet inspiration fra motorsporten, hvor detaljer som indsugningsventiler i titanium gør sig gældende, for at sikre optimal performance. Motoren er på 5,0 liter og yder hele 423 hk, hvilket lige er 3 hk mere end BMW'en. De mange hk sender raketten forbi de 100 km/t på blot 4,8 sekunder - topfarten er elektronisk begrænset til 270 km/t (ja der står 270), hvilket også er mere end både BMW og Mercedes, der er begrænset efter den europæiske standard på 250 km/t.

Fuld acceleration i IS F er en meget speciel oplevelse. Selvom motoren brummer i tomgang, så lyder den ikke speciel voldsom, sammenlignet med f.eks. C63 AMG. Men når omdrejningstælleren rammer 3.600 o/min, så ændres lyden fra en hidsig V6'er til en ekstrem V8'er. Ganske imponerende, også når man oplever det udefra, hvor de fire afgangsrør leverer den smukke musik.

I mellemaccelerationerne virker IS F ikke så voldsom, som man umiddelbart kunne forstille sig. På trods af et forholdsvis højt drejningsmoment, så vil motoren meget gerne have mange omdrejninger for at lave noget, hvilket gør at man skal gearer ned, for at opleve "rykket".

Apropos nedgearing, så er det værd at fremhæve gearkassen, der er verdens første 8-trins gearkasse med Sports Direct Shift. De mange gear har gjort det muligt for Lexus at lege en hel del med transmissionen og f.eks. vælge et meget lavt første gear, så accelerationen bliver endnu hurtigere og mere kontant. Det ottende gear fungerer så, som en slags økonomigear, så man ikke skal besøge hver eneste tankstation man møder på sin vej. Ved fuld acceleration, skifter gearkassen op på 0,1 sekunder. Ganske imponerende. Ved normal kørsel skifter den lækre gearkasse uden ryk, men med små bløde og næsten umærkbare skift.

VDIM
IS F er en bil, der faktisk både er skabt til vejene og til racerbanen. Derfor har ingeniørerne hos Lexus valgt at udstyre den med det avancerede VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management). Med VDIM har du, via en knap, mulighed for at vælge imellem Sport, Snow og Normal. VDIM optimere så styretøj, bremser, traction control og speeder respons til dit valg, hvilket gør køreoplevelsen optimal. Har du mod på mere og evt. har din IS F med på racerbane, så kan VDIM naturligvis slås fra, så du kan lege fuldt ud med de 423 hk og den sportslige gearkasse.

Værd at fremhæve er også bremserne, specielt udviklet af Brembo til netop IS F. 360 millimeter bremseskiver med 6-stemplede bremsekalibre foran, og 345 millimeter bremseskiver med 2-stemplede bremsekalibre bag, sikre en formidabel bremseevne.

Designet
Kigger man på designet af IS F, så er det meget tydeligt at man har satset på at skabe en bil, der signalerer race. Stylingen med de lækre skørter, den lille hækvinge og specielt de fire afgangsrør, gør absolut sit til at folk vender sig efter hurtige japaner. Samtidig var det ingen skade til, at vores testbil var perlemorshvid med mørke fælge. Virkelig lækkert!

Samlet set
IS F er ikke en klon af M3 - den er helt sin egen. Designet, den håndbyggede motor og den megen elektronik, der bare virker, har givet bilen sin helt egen sjæl. Den er skarp i alle henseende og køreoplevelsen er imponerende. I mine øjne så kan den godt måle sig med M3 på stort set alle punkter - ja sågar være foran visse steder. Prisen på 1,5 millioner kroner gør den til den dyreste i feltet, selv foran C63 AMG.

IS F har en utrolig signalværdi. Stil, finesse og sans for teknik er nogle af de punkter, der står øverst på listen. Og det leverer IS F til fulde.