Når man ser på bilen udefra får man indtryk af en rimelig stor, rummelig og fleksibel bil, men desværre bliver man lidt skuffet når man først sidder på bagsædet eller kigger i bagagerummet.
Med en akselafstand på kun 2.56 m kan man tydeligt mærke, at der ikke er meget plads tilovers til bagsædepassagerne. Konkurrenternes akselafstande er ca. 10-15 cm større afstand, og det er noget der kan mærkes. I Kia’en skal man helst være under 1.8 m for ikke at støde knæene mod forsædet.
Bagagerummet kan rumme 422 liter med sæderne oppe og 1632 liter med sæderne klappet ned. I forhold til bl.a. Peugeot og Fiat, der begge har bagagerum med plads til over 500 liter, er de 422 liter ikke imponerende.
Forsædepassagerne har god plads og sæderne er fine. Desværre er armlænet til chaufføren ekstraudstyr til 995,-. Det lidt højere MPV-design gør, at man bag rattet, har et godt udsyn og overblik over trafikken.
Instrumenteringen er overskuelig og det generelle kvalitetsindtryk bliver bedre og bedre for hver gang Kia introducere en ny model. En detalje, som jeg lagde mærke til, var, hvor gode knapperne til ventilationssystemet er lavet. Knapperne føles rare at bruge, og det er let at regulere ventilationen. Den store midterkonsol gør betjeningen af de fleste funktioner rimelig let, da man sidder i en afstand så alt kan nås. Et minus er dog at bagrudeviskeren betjenes via trykknapper placeret på venstre bag rattet. Her ville en integration sammen med den normale viskerarm være at foretrække – de fleste andre bilproducenter kan jo i hvert fald finde ud af det.
Standardudstyret inkluderer bl.a. elruder for/bag, el-spejle med varme, tågelygter, fjernbetjent centrallås og rullegardin til bagagerummet. Aircondition er ikke standard, men koster derimod hele 14.995,-.
På sikkerhedssiden er man dækket ind med ABS med EBD, 4 airbags, 5 trepunktsseler og 5 nakkestøtter. I forhold til sikkerhedsstandarden i dag, savner jeg bl.a. gardinairbags ,som også beskytter bagsædepassagerne. Dette er bl.a. standard i Peugeot 307 og Fiat Stilo.
I motorrummet finder man en 1.8 liters motor med 16 ventiler og 126 Hk. De 126 Hk ydes ved 6.000 o/min. mens det lidt spinkle moment på 165 Nm. nås ved 4.900 o/min. 0-100 klares på 12,0 sek. og tophastigheden er opgivet til 177 km/t.
Til dagligt passer motoren fint til bilen, men med fuld oppakning begynder motoren at have det hårdt. Motorens karakteristik, hvor det maksimale moment først nås ved 4.900 o/min. gør det nødvendigt med hyppige gearskift. Kia har dog aldrig været heldige med deres manuelle gearkasser, og i Carens virker skiftet også noget upræcist og tungt.
Forbrugsmæssigt lover Kia ved blandet kørsel 12,3 km/l. Det er ikke et specielt imponerende tal, men heldigvis er det ikke sat højere, da testforbruget lande på 10,4 km/l. Men skal nok ikke forvente meget bedre forbrug, da det er et generelt ”problem” for Kia biler, at præstere et pænt brændstofforbrug.
Da vi testede Kia Carens kørte den stadig på vinterdæk, hvilket nok at medvirkende til at bagende virkede mere løs end den gør på normale dæk. Ellers er der ikke noget specielt at udsætte på køreegenskaberne eller køreoplevelsen.
Med en startpris på 209.994,- virker den nye Carens som et godt tilbud, men kampen er hård i dette prisområde. Hvis man ikke har brug for mere end 5 siddeplader findes der mange alternativer. Den nye Fiat Stilo Stc. og Peugeot 307 starter også prismæssigt fra 210.000-220.00,- og byder på bedre kvalitet og mere plads end Kia Carens. Man skal jo også lægge vægt på, at Kia, som mærke, ikke har samme ry for kvalitet som fx Peugeot, hvilket har betydning for gensalgsværdien. Et stort plus ved Carens er dog, at man har en 3-årig garanti periode, som er uafhængig af kilometertallet.