Her på redaktionen har vi tidligere testet og anmeldt den mindste model i den danske Jeep importørs flåde, nemlig Jeep Renegade. Modellen, der udmærker sig ved at være til at komme i nærheden af rent prismæssigt, uden at miste den ikoniske følelse man får, når man kører Jeep.
Faktisk blev vi rigtig glade for Renegade, der byder på rigtig mange positive elementer, og specielt den 140 hk benzinmodel med forhjulstræk imponerede på bedste vis. Nu er turen så kommet til topmodellen kaldet Trailhawk. Her har Jeep lagt sig fast på, at der er skal være tale om en Renegade, der ikke står tilbage for noget, hverken på vejen eller i terrænet. Dette ses bl.a. ved, at modellen er trail rated i USA. At være trail rated betyder, at modellen har gennemgået og bestået fem testkategorier udviklet af Nevada Automotive Test Center og Jeep Engineering i USA. En slags blåstempling af bilens evner i terræn.
Trailhawk har en anden styling end den almindelige Renegade. Den er lidt mere robust at se til, samtidig med at den har strategisk korrekt placerede elementer, der gør den lidt mere hårdfør i terrænet. Den har desuden øget frihøjde og et helt nyudviklet ophæng, der gør den langt mere robust, når asfalten ophører. Derudover er den fyldt med lækkert luksusudstyr i kabinen.
Motoren i Trailhawk er en 2,0 liters FIAT diesel på 170 hk. Den er parret med en 9-trins automatisk gearkasse og naturligvis firehjulstræk. Motoren gør det glimrende, om end den er ganske tørstig. Gearkassen formåede jeg aldrig at blive rigtig gode venner med. Den har lidt problemer, specielt når motoren er kold, hvor den ikke helt ved, hvilket af de lave gear den skal placere sig i. Det giver en ganske irriterende kørselsform i byen f.eks. om morgenen, hvor du nemt ender i et alt for lavt gear. Vi kan håbe, at det blot er en fintuning i form af en software opgradering, der skal til for at rette dette til.
Vælger du at tage din Renegade Trailhawk off road, så kan du gøre det med ro i sindet. Den trail rating er ikke for sjov, og bilen arbejdede sig igennem alt, hvad vi kunne finde på at udsætte den for. Det er imponerede godt gået. Lige så godt gået er det, når det drejer sig om kørsel på asfalt. Hvis vi tager i betragtning, at bilen er så god i terrænet, som den er, så er det samtidig imponerende så godt, den gør det på almindelig vej.
Samlet set så er Renegade et friskt pust i en svær klasse. Om det er nødvendigt at vælge Trailhawk versionen, skal jeg lade være op til den enkelte. Personligt ville jeg ikke have meget brug for bilens terrænegenskaber. Men på den anden side så er det jo også rart at have, hvis det skulle blive aktuelt.
Jeg synes, at Jeep skal kigge den 9-trins automatiske gearkasse efter i sømmene – og så lige se om ikke de kan presse lidt ekstra kilometer ud af brændstoffet – det er nemlig umiddelbart de to største problemer med bilen. Ellers vil jeg godt gå så langt og sige, at hvis du kigger på størrelse, pris og praktisk brug, så er Renegade det absolut bedste køb fra Jeep.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | - |
Antal HK | 170 |
Drejningsmoment (Nm) | 350 |
Drivende hjul | Firehjulstræk |
Antal gear | 9A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 8,9 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 155 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.750 |
Forbrug (km/l), målt | - |
Forbrug EU-mix (km/l) | 16,9 |
HK målt ved Omdr. | 3.750 |
Køreklar vægt (kg) | 1.610 |
Pris (fra) | 425.275 |
Tophastighed (km/t) | 201 |