Tidligere var Hyundai Santa Fé et af den koreanske bilproducents største sællerter – også i Danmark. Men da reglerne for biler på gule nummerplader blev ændret, og den finansielle krise satte ind, styrtdykkede salget. Derfor var det heller ikke ventet, at Hyundai ville markedsføre deres topmodel i Danmark. Det har de heldigvis valgt at ændre på, og derfor kan vi præsentere dig for 2010-modellen af den store 4x4.

Forbedringer
Den nye model er forbedret på alle områder. Både styretøj, undervogn, motor og gearkasse er trimmet, så både kvaliteten og det økonomiske aspekt er i top. Styretøjet  føles mere præcist, og følelsen af, at bilen har bedre kontakt med underlaget, er langt bedre, end vi tidligere har set fra Hyundai og for den sags skyld flere andre asiatiske producenter. Undervognen er også strammet op, og de tidligere meget bløde og gyngende bevægelser, et hurtigt ryk i rattet kunne frembringe, er stort set elimineret, hvilket gør kørslen mere behagelig – men det giver også chaufføren bedre kontrol over bilen.

Motorvalg
Motorvalget er ganske nemt, for Santa Fé fås kun med én motor, nemlig en 2,2 liters CRDi-motor, hvor ydelsen nu er hele 197 hk. Drejningsmoment på 436 Nm ved 1.800 o/min. giver en tilpas rolig motorgang ved høje hastigheder og et meget lavt støjniveau. Sammen med den 6-trins automatiske gearkasse giver det en meget glidende og let kørsel – og på trods af en vægt på over to tons er Santa Fé absolut ikke langsom. Sprintdisciplinen fra 0-100 km/t er oversået på cirka 10 sekunder, hvilket må siges at være yderst acceptabelt. Tophastigheden er 190 km/t.

Med automatgear lover Hyundai et gennemsnitligt brændstofforbrug på 13,5 km/l et tal, som vi uden problemer kunne matche, da vores testbil nåede et gennemsnitligt forbrug på 13,9 km/l. Til de miljøbevidste kan jeg fortælle, at Hyundai Santa Fé’s CO2-emission er 197 g/km, hvilket absolut ikke er dårligt, når vi ser på motorens størrelse og ydelse. Santa Fé fås også med manuelt gear – men personligt vil jeg helt klar vælge den automatiske gearkasse, der gør et rigtig godt stykke arbejde – og da merprisen er cirka 25.000,-, så virker det som en fornuftig ekstraudgift.

Som noget nyt kan du vælge at få din Santa Fé med en tredje sæderække, hvilket betyder 7 siddepladser. Den bagerste sæderække har naturligvis sine begrænsninger, men har ganske glimrende plads til børn. Sæderne klappes nemt og elegant ned i gulvet og efterlader en helt plan overflade i bagagerummet.

Interiør
Indvendigt er der også sket en hel del, specielt omkring kvaliteten af de materialer, der er brugt. Her er niveauet hævet, og hele kabinen virker langt mere luksuriøs. Når du åbner askebægeret, er det tydeligt, at Hyundai har satses på interiørområdet. Her er nemlig ikke nogle former for løs eller vakkelvorn plastik, tværtimod. Der er tale om en solid og perfekt lukkende lille skuffe. Det kan godt være, at det er en detalje – men det er detaljerne, der i sidste ende afgør, om noget er godt eller rigtig godt.

Sæderne er gode, store og ganske fint støttende. Længden ved dine lår er også god, hvilket har været et lille problem med biler fra Østen, hvor folk normalt ikke er så store. Pladsen på bagsædet er også glimrende – både til voksne og børn.

Eksteriør
Det er svært ikke at kunne lide designet på den nye Santa Fé. Bilen er meget strømlinet og passer virkelig godt til den ”mode-rigtige” stil, vi ser i Europa i øjeblikket. Små detaljer, som integreret blinklys i sidespejlene, tonede bagruder bagi og de perfekt integrerede dobbelte afgangsrør, er gode. Desværre har Hyundai ikke lyttet til kritikken af den tidligere model, og det store håndtag til åbning af bagklappen sidder stadig totalt malplaceret i højre side. Det burde sidde i midten, eller for den sags skyld være integreret oppe over nummerpladen. Som det sidder nu, ødelægger det den ellers perfekte symmetri.

Konklusion
Set over en kam, så er Hyundai Santa Fé anno 2010 et meget vellykket køretøj. Kvaliteten er høj, designet rigtig godt, motor og gearkasse matcher bilens størrelse, og detaljerne er gode. Prisen er så det punkt, hvor Hyundai oprindelig havde sine argumenter for ikke at importere bilen til Danmark – og jeg må sige, at jeg godt forstår hvorfor. Den testede model med 7 sæder og automatgear koster lige knap 580.000,-, hvilket må siges at være rigtig mange penge. Men hvad er der ellers på markedet i den størrelse og til den pris – ikke meget! Så selvom det er rigtig mange penge, så virker Hyundai Santa Fé som et rigtig godt bud i sin klasse.

 

Af