Hyundai har efterhånden et bredt udvalg af modeller på det danske marked – lige fra små personbiler til store firhjulstrækkere. Hyundai Matrix blev introduceret på det danske marked i 2001 - og den blev bilen, der gjorde Hyundai-mærket bedre kendt i Danmark. Kvaliteten var nu oppe på et acceptabelt europæisk niveau, så Hyundai ikke længere kun skulle konkurrere på en lav pris.

Mini-MPV
Hyundai Matrix er en såkaldt mini-MPV med en højere taglinie, der giver mere luft og plads i kabinen, men stadig kun 5 siddepladser. Bilen virker også rummelig og på bagsædet har voksne fornuftig benplads. I rigtig MPV-stil er der monteret klapborde på ryggen af forsæderne.

Samtidig giver det højere karrosseri en fin indstigningshøjde og fint udsyn under kørslen. Hyundai lægger meget vægt på, at bilen er børnevenlig, fordi dens sideruder er så lave, at selv små børn på bagsædet har ordentligt udsyn.

Design og kvalitet
Kabinen er designet med instrumenterne monteret i midten af instrumentbordet – Det er stort set udelukkende et spørgsmål om udseende, da man skal lede længe efter fordelene ved denne placering.

Selvom Matrix bragte Hyundai op på et bedre kvalitetsniveau, føles kabinen ikke længere up-to-date. Ideen med dominerende lysegrå plast er ikke god – det ser simpelthen for billigt ud – her er konkurrenterne meget bedre til at designe en indbydende kabine.

Udstyr
Udstyrsmæssigt ser det mere fornuftigt ud – her finder man centrallås, el-justerbare sidespejle, elruder for/bag og a/c på listen over standardudstyr – det største afsavn i dagligdagen er den fjernbetjente centrallås.

På sikkerhedssiden spiller den fremskredne alder ind, hvor man i forhold til de yngre konkurrenter savner ESP og gardinairbags, men Matrix har trods alt 4 airbags.

3 motoralternativer
Matrix fås med 3 motoralternativer – en 1.6 og en 1.8 liters benzinmotor samt en 1.5 liters common-rail dieselmotor. Vi har prøvet den 1.6 liters model samt dieselmotoren - og de udfylder begge opgaven, men på vidt forskellige måder.

Benzinmotoren yder 103 hk og giver Matrix fornuftige præstationer. Motoren er ikke specielt støjsvag, så hurtig motorvejskørsel er en støjende oplevelse. Forbruget ligger på ca. 13 km/l.

Den 1.5 liters dieselmotor yder 102 hk, og resulterer i lidt mere sløve præstationer end for benzinversionens vedkommende. 0-100 km/t klares på 14,3 sek. og tophastigheden er 164 km/t.

Heller ikke denne motor er just nogen sanglærke. I tomgang og med en kold motor føler man sig sat 10 år tilbage i dieselmotorens udvikling, men når man kommer på motorvej påskønner man denne diesel mere end benzin-versionen pga. af det lavere antal omdrejninger og dermed lavere støjniveau. Det højere momentet betyder også lettere overhalinger på motorvejen, da 5. gear har tilpas med overskud.

Dieselmotoren leverer også en pænt forbrug – omkring 900 km pr. tank svarende til 16,4 km/l.

Konklusion
De vigtigste salgsparametre for Hyundai Matrix er pris og plads - for design, køreglæde og kvalitet er ikke det, der dominerer helhedsindtrykket efter 2 ugers testkørsel.

Prisen for benzinudgaven er 178.000 kr., mens dieseludgaven med samme udstyr koster 216.000 – altså 38.000 kr. ekstra. Relativt meget da den eneste forskel på de to biler er motoren. Hvis man har et stort kørselsbehov er der ingen tvivl om, at man bør vælge dieseludgaven, da den giver mere afslappet kørsel og går langt på hver liter diesel, men der skal køres nogle kilometer, før merprisen er tjent hjem.