Godt et halvt år efter at søsterbilen KIA cee'd indtog Danmark, kom Hyundai på banen med deres udgave af næsten samme bil - Hyundai i30. KIA cee'd og Hyundai i30 deler sammen platform og en stor del teknik - men der er alligevel en del forskel på de to biler.

Basisversion
Vi kigger i denne omgang nærmere på i30 i basisversionen ”Classic”, med en 90 hk dieselmotor. Prisen holder sig lige under 200.000 kr., med 3 års garanti og 10 års garanti mod gennemtæring. Specielt på garantiområdet er i30 meget bagefter sin søster KIA cee'd, der var den første bil på det danske marked med 7 års fabriksgaranti, hvilket betyder 4 år ekstra hvor man er godt dækket ind mod uforudsete skavanker - men det gælder altså ikke, hvis du kører Hyundai i30.

Design
Linierne hos i30 er traditionelle og lidt konservative. Men med testbilens hvide dress, og 17” alufælge, som godt nok er ekstra udstyr, er i30 faktisk ganske frisk at se på.

Indvendigt har koreanerne heller ikke været så kreative. Kabinen er meget traditionel – grænsende til det kedelige, men helt igennem funktionel. Det blå lys i instrumenteringen giver dog lige en smule liv i den ellers mørke kabine. Radioen med CD/MP3 er placeret eksemplarisk i øjenhøjde og kan desuden betjenes fra rattet.

Der er ganske god plads til fire voksne, og bagagerummet klarer 340 liter – helt gennemsnitligt, og med posekrog, og øjer i bunden til fastgørelse af tungt gods.

Udstyr og sikkerhed
I denne basisversion, er mængden af ”luksusudstyr” ganske overskueligt. Fjernbetjent centrallås, elruder foran, USB tilslutning, samt aircondition er faktisk det eneste ekstravagante i denne version. Især manglen på el-justerbare og opvarmede sidespejle er et minus for sikkerheden.

Sikkerhedsmæssigt er i30 dog ellers komplet udstyret med ABS med EBD, ESP, 6 airbags og selealarmer på alle 5 siddepladser. I modsætning til KIA cee'd opnåede i30 kun 4 ud af 5 mulige stjerner i crashtesten hos EuroNCAP. Årsagen til den manglende stjerne i forhold til cee'd’s 5 stjerner, begrundes med risiko for skader på førerens ben, og for hårde materialer ved instrumentbordet.

Motoren
Den 1,6 liters commonrail dieselmotor yder som nævnt 90 stilfærdige hk, og har et drejningsmoment på 235 Nm ved 1.750 o/min.. Man kan hurtigt konkludere, at det aldrig bliver nogen racer. 0-100 km/t tager 13,7 sek., og tophastigheden er 172 km/t.

Hvis man ser bort fra de halvsløve hestekræfter, så er motoren faktisk helt i orden. Den er ganske støjsvag, og det pæne moment betyder, at man ikke konstant behøver skifte gear. Gearskiftet er ellers rigtigt godt, især når man tænker på hvor upræcist og kedeligt et gearskifte kunne være i en Hyundai, eller for den sags skyld i en KIA, for få år siden.

Motorens største fordel er det lave forbrug. Det officielle EU-mix sat til 21,3 km/l, som nok er noget optimistisk, og kræver konstant jævn kørsel, men som pendler kan man nok nærme sig de 20 km/l. I testperioden nåede vi 16,7 km/l uden på nogen måde at køre specielt økonomisk.

Årets bil?
Hyundai i30 har i Australien opnået at vinde titlen som Årets Bil, foran konkurrenter som Golf GT og Mazda 2. Samtidig vandt i30 titlen som "Green Car of the Year", takket være et gennemsnitsforbrug på 3,2 l/100 km på en tur fra Darwin til Adelaide.

Konklusion
Man kan ikke beskylde Hyundai i30 for at være sindsoprivende, og nogle vil nok kalde bilen for kedelig, men det er en fornuftsbil med en økonomisk motor, sikre køreegenskaber og en rimelig pris. Hvis man savner lidt udstyr, som bl.a. varme i spejle/sæder, og indfarvede spejle/dørhåndtag er prisen 18.000 kr. for at komme et trin op i udstyr.

KIA cee'd ligger prismæssigt på samme niveau med indgangsmodellen, så valget mellem de to biler skal nok afgøres på design og garantiperioden. Jeg ville personligt vælge KIA cee'd, primært pga. den længere garanti, men også fordi den kan prale med 25 ekstra dieselheste til samme pris som i30.