Hongqi – udtales Hångtji og betyder rødt flag på kinesisk – E-HS9 er intet mindre end en elbil, som måler 5,2 meter i længden og 1,7 meter i højden, og har en flabet Rolls Royce-agtig grill, der ikke just taler størrelsen ned. Grillen ligner noget en opmærksomhedssøgende fodboldspiller eller andre influencere, afhængige af bling-bling, vil elske at knipse selfier med dagen lang. 

Du kan vælge mellem fire udstyrsniveauer, tre batteristørrelser og to drivlinjer. Comfort er den ”billigste” til 795.000 kroner. Her får du syv sæder, 435 hestekræfter, en rækkevidde lige under 400 kilometer, og en vægt på 2,5 tons, som kan skubbes fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder.

Premium har et større batteri og større motor bagi, så rækkevidden er 465 kilometer mens 551 hestekræfter sender accelerationstiden ned på 4,9 sekunder, men prisen op på 955.000 kroner.

Se elbiler til salg på biltorvet.dk her - næsten 5000 elbiler til salg lige nu

For 105.000 mere får du Exclusive med luftundervogn, og samme specs, men kun seks sæder, fordi de tre i midten er byttet med to lænestole og senere støder en Exclusive+ til med endnu større batteri, så rækkevidden er på 515 kilometer, og samme specs, men en pris på 1,2 millioner kroner.

 

Længste bil til prisen

Det kan virke dyrt, men ifølge Hongqi selv, er det er længste bil, du kan få til de penge. Og at have den længste, er vel værd at prale med?

Og lang er den. Du kan se en meter motorhjelm foran dig, og der er langt til bagruden i bakspejlet, men de mange kræfter og et letgående styretøj gør, at den er let nok at tumle rundt, selv om der er langt til hjørnerne.

 

Luft og væske i undervogn

Vi kører en Exclusive, hvor luftundervognen virkelig er noget, som passer til skuden. Du kan fx helt ignorere fartbump og alt fra frostsprængte asfaltveje til hullede grusveje, for bilen glider elegant over, som en kinesisk politiker, der skal svare på spørgsmål om menneskerettigheder. Vil du udfordre vognen mere, har du permanent firehjulstræk, fra de to motorer, der trækkerhver sin aksel.

Hvor godt holder et Tesla-batteri? Bilnørderne tester.

Luftundervognen gør, at bilen kan hæves og sænkes, enten manuelt, eller via de mange køreprogrammer, som spænder over komfort, sport og offroad. Dertil har den væskefyldte bøsninger i undervognen, som skulle minimere rystelser.

Som den statsmandsbil det er, vil Hongqi helst køres stille og roligt, og det gør den til gengæld ganske tyst og lækkert. Følingen med vejen gennem rattet er noget dovent uden megen feedback. Vælger du sportsprogrammet, bliver styretøjet mere tungt, men uden at ekstra føling følger med.

 

Kikset kick-down

Vil du realisere alle kræfter, kræver det kick-down, som i en automatgearet fossilbil. Det får den kæmpestore vogn til at skyde frem med en voldsomhed, der slet ikke klæder sådan et kæmpelokum. Ikke at køreegenskaberne er til det, for der er fint styr på de mange kilo, men det føles kikset – lidt som at køre en Lamborghini på en grusvej.

Elektrisk køreglæde - brugttest af Porsche Taycan

Kabinen er som man forventer det af en elbil i 2023. Her er tre panoramaskærme, der spreder sig i hele instrumentbordets længde – de billige modeller har kun to skærme. Dertil en separat skærm i midten til klimaanlægget. Betjeningen er lidt rodet, og kræver tilvænning – blandt andet kan man kun skifte køreprogram via en knap på rattet, men ikke i menusystemet.

Som den luksusbil den er, er kabinen luksuriøst indrettet med rombeformede syninger i nappa-lædereret og træindlæg på midterkonsol. Sæderne er brede og tykke, mere end de er sportsligt støttende, men til

gengæld indeholder de massage, også på midterste bagsæde, hvis du køber de dyreste modeller.  

 

Formandens foretrukne

Hongqi er noget så sjældent som et kinesisk mærke med en historie. Firmaet har eksisteret siden 1958, men selv i Kina er det ikke en almindelig bil. Specialet er statslige luksusbiler til eliten, så hvis du har stjerner på skulderen eller tituleres formand, så har du alle dage bestillt en Hongqi.

Kom tættere på den elektriske Passat – alt om VW ID.7

Sjovt er derfor de nedarvede kinesiske luksus-indslag, som bløde puder ved alle hovedstøtter, der nærmest sluger dit hoved, samt en feature, hvor du med et klik på Smoke i klimaanlægget får vinduer og soltaget på klem. Det er simpelthen ryge-knappen, når du skal sutte på din havannacigar fra ministervennen i Cuba.

Pladsen i kabinen er enorm, og selv med alle seks eller syv sæder i brug, får du et anvendeligt bagagerum på 255 liter. Dertil kan købes en frunk på 75 liter for 6.000 kroner. Ligger du bagerste sæderække ned, kan du vælte 796 liter kinesiske varer ind.

 

Ingen røde flag smælder

Der er flere fede ting ved Hongqi’en, hvor det røde flag ikke bliver hejst, men derimod det grønne.

Hyundais glatte bror – Ioniq 6 er så aerodynamisk, at den slår alle på energieffektivitet

Tag fx batteriet. Det bliver lavt på kinesiske CATL, verdens største batteriproducent, som fx Telsa, Mercedes, Volkswagen og Stellantis også bruger. Der er tre størrelser, og jo højere udstyrsniveau, des større batteri får du. Fra 80 til 120 kWh. Ladning kan foregå med op til 140 kW, hvilket giver 100 kilometer på ca. 10 minutter.

Så er det kvaliteten. Bilen vi kører i, virker ret solidt bygget, materialer er lækre og kun føles kabinen en anelse gammeldags designet, hvis man sammenligner med fx BMW’s pimpede i7 eller iX og de nyeste EQ’ere fra Mercedes.

Dårligt batteri i elbilen? Nu kan Applus teste det på 20 minutter

Det kunne understøtte det særegne ydre, i form af den store grill, hvor et rødt lys tænder op i den lodrette midterste liste, og under ladningen vises lysende bjælker i c-stolpen fra udstyrsniveau Premium.

 

Kedelig

Faktisk er Hongqi kedelig som en Audi, og det er måske ikke tilfældigt. Bilfabrikken har nemlig æren af at bygge de store elektriske modeller for Audi til det kinesiske marked. Derfor er nogle af knapperne og stilkene faktisk de samme, som du finder i Audi. Men kvaliteten fejler ikke noget – vores korte prøvetur overbeviste os hvert fald ikke om det modsatte.    

Det mest interessant ved Hongqi er måske ikke E-HS9’eren, men hvad der kommer. Og det er den egentlige årsag til, at importøren K.W. Bruun har valgt at hjemtage og sælge Hongqi i salgslokalerne hos Peugeot-forhandlere.

Cowboyen er blevet vegetar – Ford F-150 Lightning

De nye modeller er mere almindelige biler. Som E-HS9 får de teknik udviklet på kontoret i Silicon Valley, bliver designet i München af en europæer, og bygges i Kina sammen med Audi’er. Det lyder alt sammen som modeller, man skal tage seriøse – så vi skal skynde os at smile lidt af det store luksuslokum, inden det stivner. De nye vogne får nyt logo og fronten bliver vestlig og elbilsagtig, hvilket betyder den vilde grill afløses af en vindglat front.

Det er måske lidt synd, at Hongqi mister det kinesiske særegne, som gør E-HS9’eren til en god historie på parkeringspladsen. Til gengæld vil modellerne så være til at betale i fremtiden – indtil videre er der kun tre, som har købt den kinesiske luksus-elbil.

Se elbiler til salg på biltorvet.dk her - næsten 5000 elbiler til salg lige nu