Der tales så meget om, hvilken type biler vi kommer til at bruge i fremtiden - hvilke der er bedst for miljøet, men som samtidig opfylder de krav, vi nu måtte stille til motorydelse, praktiske forhold og komfort. Umiddelbart ser det ud til, at kampen kommer til at stå mellem elbilen og brintbilen - men før disse bliver tilgængelige for os alle, står bilproducenterne klar med deres alternativ - nemlig hybridbilerne.

Netop hybridbilen, hvor man kombinerer ydelsen fra en normal forbrændingsmotor med ydelsen fra en elmotor, blev det helt store hit blandt de "rige og berømte" for et par år siden, fordi de på denne måde havde mulighed for at vise, at de tænkte på miljøet - specielt i storbyerne, hvor selve hybridideen rigtig kommer til sin ret. En hybridbil er nemlig, meget simplificeret, konstrueret sådan, at den ved lave hastigheder primært benytter sig af den indbyggede elmotor, og ved højere hastigheder benytter forbrændingsmotoren, eller en kombination af begge. Samtidig er hybridbilerne udstyret med en teknologi, der gør dem i stand til at lade batterierne op ved hjælp fra den, energi der opstår, når bilen bremser. Derfor er hybridbilerne absolut bedst i byerne, hvor størstedelen af fremdriften kommer fra elmotoren. Derved holdes CO2-udslippet også på et absolut minimum.

Indtil for ganske kort tid siden har det kun været Toyota, der har gjort sig gældende på markedet for hybridbiler - men dette har ændret sig betydeligt den seneste tid, hvor også andre producenter vil lege med - heriblandt japanske Honda.

Insight
Hondas bud på en hybridbil hedder Insight. Den er konstruktionsmæssigt meget lig Toyotaen, i hvert fald når det drejer sig om designet. Ingeniørerne har nemlig i begge tilfælde forsøgt at skabe en bil med så lidt vindmodstand, som overhovedet muligt. I Insights tilfælde er det lykkedes at designe en bil, der også ser ganske godt ud samtidig. Et minus ved designet er dog den todelte bagrude, der ikke ligefrem gør underværker for udsynet til de biler, der måtte ligge bag ved.

Indvendigt er der rigtig god plads, både foran og bagi. Ja alt er faktisk som i en ganske almindelig familiebil i mellemklassen. Selv bagagerummet er med sine 408 liter imponerende rummeligt. Så umiddelbart virker alt jo til at være perfekt, eller...

En detalje, der virkelig irriterede mig under testen, er kvaliteten af materialerne i kabinen. Honda selv siger, at materialerne er i høj kvalitet og flot designede. Men for mig virker plasten for hård, og følelsen af en billig bil trækker ned i det samlede indtryk - ganske som vi ser det med flere amerikanske modeller, hvor plastkvaliteten ikke helt er på højde med det, vi forventer i Europa. Det er ganske synd, da Honda normalt leverer en glimrende og luksuriøs kvalitet.

Interiøret er dog ikke kun en negativ faktor - der er så sandelig også positive ting i den rummelige kabine. En lille, men smart detalje, er instrumentbelysningen, der skifter farve afhængig af din kørsel. Når du kører økonomisk, er belysningen grøn, men skifter til blå, hvis du er for ivrig med højrefoden. En sjov detalje, hvor du med garanti kommer til at tage dig selv i at forsøge at køre "grønt" hele tiden. En anden detalje dukker op, når bilen slukkes - her bliver du nemlig belønnet med små blomster, afhængigt af, hvor økonomisk du har kørt. Og selvom det godt kan virke som noget pladder, så kigger du nok alligevel lige en ekstra gang, når bilen slukkes, for at se, hvor god du har været.

For at gøre din kørsel mere miljøvenlig, så er Insight udstyret med en ECON knap, der ved et let tryk justerer Insights motor, gearing etc., så du får det optimale ud af din kørsel - altså rent miljømæssigt. ECON funktionen virker mærkbart på bilens opsætning og derved også på dit kørselsmønster.

Køreoplevelsen
Insight er som sagt udstyret med to motorer - én el- og én benzinmotor. Sidstnævnte er på 1,3 liter og yder 88 hk. Den nyudviklede elmotor yder 14 hk og har et drejningsmoment på 78,5 Nm ved blot 1.000 o/min. Motoren er ganske lille, selvom ydelsen er forholdsvis stor. Samtidig har Honda udviklet meget på batterierne, som er placeret under bagagerummet. Denne placering er valgt for at holde et lavt tyngdepunkt og derved forbedre bilens køredynamik.

Præstationerne er ganske glimrende, og Insight smutter da også forbi de 100 km/t på 12,5 sekunder. Desværre virker accelerationen meget anstrengt, da Insight er udstyret med en 1-trins automatisk gearkasse (CVT). Dette giver en meget speciel form for acceleration, hvor bilen går op i omdrejninger, og bliver, der indtil den ønskede hastighed er nået.

Miljøvenlig?
Er det så en hybridbil, der skal vælges, hvis miljøvenlig kørsel er målet? Hvis vi prøver at kigge lidt på tallene, så kører Insight lige over 20 km/l og har en CO2-udledning på 101 g/km. Sammenlignet med den miljøvenlige Ford Fiesta Econetic diesel, der kører 27 km/l og har en C02-udledning på 98 g/km, så er det ikke her, hybriden kommer til sin ret. Og hvis man samtidig medregner den forurening, der sker under produktionen af de avancerede biler - ja så hænger det slet ikke sammen. Men hvor er det så, vi skal finde fordelene? At en dieselbil forurener med sine NOX-gasser, er ikke argument for at fravælge diesel - og slet ikke når vi kigger på, hvor tæt vi er på at eliminerer NOX-gasserne totalt. Umiddelbart er det derfor svært at se fordelene, for ingen af de eksisterende hybridbiler i denne klasse, har den nødvendige batterikapacitet eller motorkraft til at opnå de resultater, der gør dem til de mest miljøvenlige. Derfor skal hybridbilerne bruges som en form for overgangsbil, indtil elbilerne er klar. Dette er da også en glimrende forretning for producenterne, da Insight f.eks. er den mest solgte bilmodel i Japan for tiden. Biler som Insight og Prius skal bruges til imagepleje - de skal bruges af personer, der gerne vil vise, at de gør noget for miljøet, og at de tænker på andre. At det så ligeså godt kan ske i en bil til den halve pris, det skal du ikke fortælle dem.

Hvad koster den så?
Hidtil har hybridbiler som f.eks. Toyota Prius været alt for dyre for danskerne, bl.a. pga. manglende "belønning" for miljøvenlighed fra statens side - men dette er ikke tilfældet med Insight, hvor det er lykkedes Honda at lave en salgspris på 299.900,-, hvilket er en virkelig fornuftig pris og samtidig 85.000,- mindre end konkurrenten.

Konklusion
Kigger vi på de miljømæssige produktionsomkostninger, motorkraft, køreoplevelse etc., så  kan det godt være svært at se fornuften i en hybridbil. Personligt får jeg følelsen af, at det drejer sig om et produkt, der er en midlertidig løsning, der blot venter på, at elbilerne indtager markedet. Men, hvis det virkelig er det du som forbruger er ude efter - hvis du virkelig ønsker en hybrid, enten som imagepleje eller miljøvenlig transport, så er der ingen tvivl om, at Insight er det bedste bud på det danske marked netop nu, specielt takket være den lave pris. Jeg kan sagtens anbefale den, hvis det vel og mærke er en hybrid, du er på jagt efter.