Mere end 10 år efter at MPV bølgen begyndte at rulle, vil Honda nu for alvor tage kampen op i denne klasse. Honda har tidligere stillet op til kamp med Shuttle og Stream - men successen udeblev. Den nye kompakte MPV fra Honda hedder FR-V. Vi kigger i første omgang nærmere på FR-V i "van" udgaven, med netop 3 siddepladser, som gør denne van meget attraktiv for private. Kun den aldrende Fiat Multipla byder på samme mulighed med 3 sæder i en van.
6 sæder er bedre end 7
Filosofien bag designet af Honda FR-V er, at 6 sæder er bedre end 7. Honda mener, at man i de fleste tilfælde er fint dækket ind med 6 siddepladser, hvorfor man har valgt at indrette kabinen med 2 sæderækker med 3 separate sæder i hver. Dette giver både fordele og ulemper.
For at have plads til 3 sæder ved siden af hinanden er FR-V cirka 10 cm. bredere end en ”normal” bil i dette segment. Men på trods af den ekstra bredde, sidder man skulder ved skulder, når 3 voksne sidder på række. I Fiat Multipla, der er endnu breddere (yderligere 7 cm), er der bedre plads til skuldrene.
Den midterste passager har også den gene, at skulle døje med mindre benplads på grund af en forhøjning i gulvet. Sædearrangement i FR-V er dog ganske fleksibelt, hvilket man selvfølgelig får mest glæde af i MPV versionen, hvor man har 6 sæder at tumle med. Men i FR-V van kan det midterste sæde køres 27 cm. baglæns, så man både får mere benplads - og lige så vigtigt; alle får bedre plads til skuldrene.
Varerumadskillelsen
Som van er der krav om en varerumadskillelse, og det har denne FR-V selvfølgelig også. Tidligere har der været skrappe krav om, at varerummet skulle have en vis størrelse, hvilket tit var ensbetydende med at adskillelsen skulle monteres klods op af forsæderne, så disse ikke kunne køres tilstrækkeligt langt tilbage. I dag er disse regler lempet, så Honda har i opbygningen af van modellen lagt vægt på, at sæderne kan køre så langt tilbage som muligt, men dette er ikke uden ulemper. Varerumadskillelsen er nu trukket så langt tilbage, at den sidder ca. i midten af bagdøren, så det er ikke let at få ”varer” ind den vej. Den tilbagetrukne adskillelse betyder også, at man mister noget af varerummets længde.
I MPV udgaven betyder de 2 rækker sæder, at man altid har et fornuftigt bagagerum på 439 liter til rådighed – med nedfældede bagsæder 1.039 liter. I van udgaven måler varerummet 120 cm. i længden, 110 cm i bredden og 98 cm i højden.
Fornem kvalitet og udstyr
En Honda har altid været en bil med et højt kvalitetsniveau, og stilen fortsætter i FR-V. Kabinen er velindrettet med lækkert materialevalg, samt komfort- og sikkerhedsudstyr, der dækker alle behov. Rat og førersæde er multijusterbare, så alle muligheder for at finde en korrekt siddestilling er tilstede. Den eneste ting, der falder uden for den ellers lækre og veludstyrede kabine er den manuelle håndbremse. Betjening og placering er ikke optimal, Her ville det have været på sin plads med en elektrisk håndbremse, som vi bl.a. kender fra den Focus C-Max og den nye Passat.
Indtil videre leveres FR-V kun med det høje ”Executive” udstyrsniveau, der bl.a. byder på klimaanlæg, regnsensor, ratbetjent fartpilot, ratbetjent radio, fjernbetjent centrallås, varme i forsæderne, elektrisk soltag, elruder for/(bag), opvarmede og elektrisk sammenklappelige sidespejle, kørecomputer og alufælge.
På sikkerhedssiden leverer FR-V også alt hvad hjertet kan begære. ABS med bremseassistent, ESP, 6 airbags, nakkestøtter og 3-punktseler på alle pladser samt tågelygter for og bag.
Motor og gear
Honda er kendte for at levere motorer og gearkasser, som virkelig ligger i toppen af, hvad man finder i denne prisklasse. Motoren i FR-V er den samme som i Honda Accord, men den føles ikke lige så lækker, som i Accorden. Primært fordi støjniveauet er højere, når man lader omdrejningstælleren nå det røde felt. Den samme følelse har man med gearskiftet – det er ikke lige så perfekt som i Accorden. Generelt er det en fordel at have gearstangen placeret højt i instrumentbordet, men i dette tilfælde skal man næsten læne sig frem for at skifte gear – lidt afhængigt af hvor lange ben man har, og hvor langt sædet er tilbage.
Pletskud
Den nye FR-V har nogle skønhedsfejl, men i det store hele synes jeg, at Honda har ramt plet med denne bil – især som van. Mange har sikkert købt en af de firhjulstrukne gulplade biler for at få en solid bil, hvor man har et godt overblik og god plads i bilen, men ulempen er, at denne type bil ikke har samme kørekomfort som en rigtig personbil. I FR-V van får man alle fordelene: en varebil, der stortset er en personbil og kører som en personbil. Man sidder højt og har et fint vare-/bagagerum. Samtidig har man den største fordel af dem alle - der er plads til 3 passagerer.
Introduktionsprisen er på 185.000 kr. inkl. moms for den testede model med 2.0 liters benzinmotor. FR-V fås også med en 140 hestes dieselmotor til 232.000 kr. inkl. moms. Dertil skal lægges henholdsvis 3.140 kr.og 4.030 kr. i vægtafgift og den årlige strafafgift på 5.040 kr. for private der kører gulplade biler.