Honda CR-V har altid haft et lidt sjovt liv, fordi den på den ene side har budt på bund solid japansk kvalitet, suveræn indretning, god plads og en rigtig god kørestilling. På den anden siden har den fået lidt klø for sin konservative indretning og ikke altid geniale motorvalg, hvor benzinvarianterne har krævet for mange omdrejninger til den kørestil man forventer af en SUV, og dieselvarianterne har der kun været én enkelt af, som egentlig havde muskler nok, men som bare ikke virkede så harmonisk.
Honda har med sin seneste version af CR-V valgt at holde ved alle de positive ting, og gøre noget ved de negative ting. Honda har derfor skabt en rigtig flot SUV, der bestemt har lagt det konservative look på hylden, dog uden at gå i ekstremerne. Den samlede kvalitetsfornemmelse er imponerende god, og Honda skiller sig her ud fra andre japanske producenter, der ikke helt opfatter ordet ”luksuriøst” på samme måde som os europæere. Der er stadig nogle knapper hist og her, som godt kunne være levn fra ’90’eren – men, det er i småtingsafdelingen.
Kørestillingen er virkelig god og sæderne indbyder til lange ture på motor og landevej – her har Honda virkelig vist klasse. Men, det har de så sandelig også et andet sted, og det er i motorrummet. Her stifter vi nemlig bekendtskab med den nyudviklede 120 hk dieselmotor på 1,6 liter. Umiddelbart lyder 120 hk ikke af meget til en bil i denne størrelse. Men, denne motor tilbydes kun med forhjulstræk, hvilket holder vægten nede og derved også den nødvendige motorkraft. Faktisk føles motoren i det daglige langt kraftigere end specifikationerne fortæller – og sammen med et støjniveau i den lave ende af skalaen, er CR-V 1,6 i-DTEC en udsøgt fornøjelse på de lange stræk. En fornøjelse er også brændstoføkonomien, hvor Honda lover hele 22,2 km/l. Et tal vi rent faktisk var meget tæt på at nå i testperioden, og som jeg vil vurdere til at være 100 % opnåeligt ved normal kørsel og udnyttelse af bilens ECO-funktion.
Vi har testet CR-V 1,6 i-DTEC i Elegance versionen, hvilket må siges at være helt perfekt. Her får du masser af komfortudstyr til en samlet pris på 385.000,-. Det er en rigtig fin pris Honda importøren har fundet frem her.
Honda CR-V er i sig selv en dejlig bil, men, har som før skrevet lidt under nogle få ting, specielt i motorrummet. Ikke at der var noget galt med motorerne, de virkede bare ikke så harmoniske i forhold til bilens attitude. Det problem har Honda løst nu, for med masser af kraftoverskud, formidabel brændstoføkonomi og et utrolig lavt støjniveau, gør CR-V 1,6 i-DTEC kørsel til en udsøgt fornøjelse. Der er ingen tvivl om, at Honda har skabt den p.t. bedste 1,6 liters dieselmotor på markedet. Og kan du undvære firehjulstrækket og automatgear, så er Honda CR-V et virkelig godt køb.