Polestar 1 er en gudesmuk GT, grøn nok til det bedre borgerskab og hurtigere end de frække drenge tillader. Men fungerer den egentlig, hvis du vil på langtur til moderlandet? Vi kører ud og finder svaret.
Det er en af de dage, hvor den stålgrå himmel ikke kan beslutte sig for, om den skal bade verden i regn eller om slud er bedre. Det generer mig nu mindre end normalt, for turen går de 174 kilometer hjem fra den, i dag ikke helt så, charmerende ferieby Båstad i Sydsverige. To ting får mig særligt til at se frem til turen. Lige syd for Båstad rejser Hallandsåsen sig voldsomt og stolt, med mange små og bugtede landeveje. Og så har jeg nøglerne til den smukkeste svenske bil i årtier.
Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris
I p-kælderen under et hotel holder ’min’ Polestar 1, og jeg skal gerne indrømme, at jeg i dette øjeblik føler mig lidt mere som James Bond, end normalt. Det er udelukkende bilens skyld, for Polestar 1 er en 609 hestes pluginhybrid klædt i de mest elegante kulfiber-klæder. Som et afdæmpet, men meget dyrt jakkesæt fra Tiger Of Sweden.
Men designet er kun den ene side af historien. En 2,0-liters benzinmotor med både kompressor og turbo leverer i alt 309 hestekræfter til forhjulene. Baghjulene drives derimod af samme elmotor, som sidder i en Volvo XC90 T8, men her er der to af dem, og så er der i alt 232 hestekræfter og 480 Nm. I kombination med en generator på benzinmotoren, som vi kender det fra mildhybrider, er der i alt 609 hestekræfter og voldsomme 1.000 Nm.
’Nu styrer du dig’
Det gør Polestar 1, og ja det er vel egentlig ikke en overraskelse, svinehurtig. 100 km/t udraderes på 4,2 sekunder, men det er faktisk accelerationen over 100 km/t, der virkelig imponerer. Der findes ikke officielle data på mellemaccelerationer, men 110 km/t til ’nu styrer du dig!’ går hurtigere end de fleste familiebiler skal bruge på at runde de første 100 km/t. Du skal virkelig holde dig selv i ørerne for ikke at overskride fartgrænserne massivt. Faktisk kunne det her være den eneste bil i verden, hvor du måske kunne tale dig fra at have kørt 170 km/t; ”Jamen Hr. betjent, jeg skulle bare flette ind – det var altså virkelig ikke med vilje.” Og så måske alligevel ikke……
Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?
På den måde er Polestar 1 en pudsig konstruktion. Selvom Polestar 1 bygges i Chengdu i Kina, er Volvo det fædrene ophav. Selvsamme Volvo, som har meldt ud, at alle Volvo’er skal begrænses til en topfart på 180 km/t, og som vil være klimaneutrale i 2030. At netop de bygger så svinehurtig en GT er lidt samme slags gåde, som at de altid politisk korrekte svenskere er verdens tredje mest våbenproducerende land i verden, målt på antal indbyggere.
Mere GT end sportsvogn
På vej op ad de stejle veje på Hallandsåsen, bliver jeg dog i tvivl om, den hurtige bil egentlig er en sportsvogn. På det våde underlag opfører bilen sig mest som en kraftig forhjulstrækker. Forhjulene flår i rattet, så bilen flakker fra side til side under den kraftige acceleration. Og uanset hvordan man vender og drejer den slags, så bliver det bare aldrig så vildt og spændende som et par baghjul, der kæmper om at stå fast.
Fremtiden lige nu – Porsche Taycan Turbo S
Oppe i fart forsøger jeg at finde balancen sammen med den svenske prinsesse, men vi bliver aldrig rigtig dus. Öhlins leverer støddæmperne, og deres hårdhed kan tilmed justeres, så du selv kan lege med undervognen, som var den en baneracer. Det er dog ikke noget, vi har rodet med, og bilen styrer da også præcist uden krængninger, men den indgyder hverken tryghed eller ’jeg river hovedet af dig, hvis du begår den mindste fejl’. Faktisk oplever jeg mest Polestar 1 som en smule nervøs, når den presses, og som om den ikke kan beslutte sig for, om den er en meget tung forhjulstrækker eller en stram sportsvogn.
Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt
Til trods for at de fleste paneler er smukt forarbejdet i kulfiber, og at den øvelse sparer 230 kilo på badevægten, så er Polestar 1 en plump dame på 2.345 kilo. Öhlins-dæmperne til trods, så er undervognen stadig baseret på SPA-platformen, som Volvos store modeller også bygger på. Og det er nok også mest sådan Polestar 1 kører. Som en hurtig Volvo.
Grøn håndvask
Det er egentlig også okay, at den svenske donna ikke kører som en racertunet Porsche, for vi har stadig mere end 100 kilometer motorvej. Her falder Polestar 1 hurtigt til ro, og Volvos Pilot Pro-system assisterer dig nænsomt, så du kan tage de mange kilometer afslappet. Du kan vælge at bruge det vilde Bowers & Wilkins anlæg, som med 1.400 watt snildt kan overdøve den relativt tydelige vej- og vindstøj. Det ændrer ikke på, at støjen er lidt for høj til min smag. Til gengæld sørger en 60 liters tank for, at du kan tilbagelægge længere stræk uden at skulle tanke eller lade.
Du sidder noget lavere i kabinen, end du er vant til i en Volvo eller Polestar 2, men når måsen rammer sædet, ligner kabinen enhver anden Volvo til forveksling. Der er undtagelser, som kulfiber-indlæg på dele af instrumentbordet, håndsyet nappalæder og en gearvælger i krystal fra Orrefors, men det samlede indtryk er Volvo, og flere gange tænker jeg, at kabinen i Polestar 2 virker mere frisk og moderne, selvom samlekvaliteten ikke helt kan matche den grønne hurtigsprinter.
Til gengæld fungerer benzinmotorer og elmotorerne fint i sammenspil, også selvom det store batteri bliver tømt. Batteriet på 34 kW er ret stort, og kan tilmed hurtiglades med op til 50 kW. Du kan officielt køre op til 124 kilometer på strøm, og det giver et officielt forbrug på 166,7 km/l og en CO2-udledning på 13 g/km, som er lige så realistisk som at tvinge en isbjørn i en badedragt.
På vores Sveriges-tur, hvor det ikke var muligt at lade, endte vi med et forbrug på 10,5 km/l, så medmindre du ligefrem nyder at skulle lade konstant, så kan Polestar 1 ikke helt løfte de grønne forventninger.
Toyota GR Supra 2,0 – Det er ikke størrelsen, men gørelsen
Og det er nok sådan, jeg har det med Polestar 1 – både og. Du skal ikke forvente en ægte sportsvogn, men fungerer som GT, er vanvittigt elegant, og hamrende hurtig. Plugin-drivlinjen fungerer tilmed, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvorfor Polestar ikke bare designede modellen som elbil fra starten. Benzinmotoren gør nemlig ikke noget ekstra for oplevelsen, da lyden i virkeligheden ikke er specielt spændende.
Polestar 1 har allerede skrevet sig ind i bilhistoriens store annaler, for der bygges kun 1.500 biler i alt. Det forklarer også den astronomiske pris, som lander på den gale side af to millioner kroner, når du har tilvalgt den matte lak. Men køb den ikke, hvis du vil have en grøn sportsvogn. Du skal købe den, fordi du vil have en smuk GT.