Med Proceed beviser Kia, at et koreansk bilmærke kan bygge biler, som ikke bare er fornuftige og holdbare, men også flotte og luksuriøse. Men den ydre skønhed har sin pris.
Kia Ceed har været en velkendt spiller i Golf-klassen i mange år, og vi har efterhånden vænnet os til at se den som andet end det billige koreanske alternativ med en imponerende garanti. I seneste udgave kan Ceed køre lige op med konkurrenterne, når det kommer til byggekvalitet, køreegenskaber og udstyr. Men nu kommer så Proceed, en shootingbrake-stationcar, hvor man fokuserer mere på design fremfor stationcarens praktiske egenskaber. Og Proceed er virkelig en pæn og elegant bil, som faktisk stikker ud fra de andre konkurrenter. Laveste udstyrsvariant er GT-Line, som stiller med 17 tommer fælge, særlige kofangere, kølergrill og skørter som får den til at se sporty ud.
Ærlig familiebil – Kia Ceed SW
Designet med den faldende taglinje har dog betyder, at Kias designere og ingeniører har måtte tage nogle valg, som har påvirket bilens praktiske egenskaber. For i Proceed er det form over funktion, og det mærkes allerede, når du sætter dig ind på forsædet. I mit pas står der, jeg er 188 centimeter, og jeg har en lang overkrop, så det betyder, at mit hår konstant strejfer loftsbeklædningen, fordi bilen er lav – det er ret irriterende. Og hvis du troede det var slemt på forsædet, så glem bagsædet. Det er i hvert fald ikke for voksne. Og til trods for, at Kia opgiver, at bagagerummet sluger hele 594 liter (En Skoda Octavia stationcar klarer 610 liter), så er min 40 kilos labrador ikke så imponeret, for igen er loftshøjden ikke ret høj. Til gengæld er der en myriade af rum under den normale bagagerumsbund, der matcher selv din tantes skuffedarium.
Koreansk digitalisering
Startprisen på testbilen er 317.999 kroner med 140 hestes benzinmotor og DCT-gearkasse, men mere om dem om lidt. For lidt atypisk for Kia, er der nemlig hældt masser af ekstraudstyr i testbilen. Mest imponerende er den 12,3 tommer store skærm, der erstatter det traditionelle instrumentbord, og som koster 9.999 kroner. Der er ikke længere noget unikt ved et digitalt instrumentbord, men det virker godt og ser godt ud i Proceed. Hvilket ikke er overraskende, for Sydkorea er trods alt kendt for at lave nogle rimeligt gedigne fladskærme.
45 år og 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde
Generelt byder Proceed GT-Line på en ganske imponerende udstyrsliste, som indeholder både læderrat, adaptiv fartpilot, hvis du også har DCT-gearkassen, automatisk fjernlys, en 10,25 trykfølsom skærm med navigation og Apple Carplay, JBL-anlæg, bakkamera og regnsensor. Det er der vist et par tyske konkurrenter, der kunne lære noget af.
Ingen sportsvogn
Proceed ser måske skarp ud, og GT pryder navnet, men en sportsvogn er den ikke. Der findes fire forskellige motorer til modellen med 120, 140 eller 204 benzinheste eller 136 dieselheste. Vi tester den 1,4-liters benziner med DCT-dobbeltkoblingsgear og 140 hestekræfter. Det er en fin drivlinje, som passer udmærket til stationcaren, for den gør i virkeligheden ikke det store væsen af sig. 100 km/t kan rundes på 9,4 sekunder, som jo ikke er direkte hurtigt, og selvom Proceed som udgangspunkt er velkørende og relativt komfortabel, giver den dig i hvert fald ikke samme belønning som eksempelvis Ford Focus, når du presser den ved sportslig kørsel. Styretøjet har meget mere information, end vi har været vant til fra Kia, men det er ikke nok til, at Proceed bliver rigtig sjov.
Ford Focus med slatten motor er et hit
Testbilen har det nok bedre med at se sporty ud end at køre sporty, og det er også okay. For Proceed GT-Line ser godt ud, har syv års garanti, og så byder den på masser af udstyr til prisen, og så kan man vel egentlig godt tillade sig at være lidt overfladisk.