I USA hedder den Escape og hos Mazda hedder den Tribute – men i Danmark hedder den Maverick og er Fords bud på en lille amerikansk 4x4 til det europæiske marked.

Maverick er i USA en lille SUV, der prismæssigt starter lige omkring de 20.000,- dollars. Det er altså det vi kalder en billig bil. Og det afspejler sig også, når vi går bilen efter i sømmene.

Kvaliteten
Udefra er Maverick ganske nydelig. Den virker meget harmonisk i sit design – ja, faktisk en smule konservativ. Men, når vi så åbner døren, falder en del af den forholdsvis positive oplevelse fra hinanden. Plastikkvaliteten er typisk amerikansk, hvilket betyder at den er meget hård og utiltalende at se på. Det er et ”problem”, som man i USA har med rigtig mange biler, der befinder sig omkring det prisleje, hvor vi finder Maverick.
Den hårde plast resulterer i en meget billig fornemmelse når man sætter sig ind i bilen. En fornemmelse, der forstærkes af de knirkelyde, der umiddelbart følger med. Dette er virkelig ærgerligt, da Maverick godt kan være med på andre områder, nemlig sæderne. God støtte og behagelig komfort hiver en smule op i det samlede indtryk – men det er ikke meget.

Motorvalg
I Danmark kan Maverick fås med to forskellige motorer - en 2,3 liters og en 3,0 liters V6’er. Den 2,3 liters motor gør et glimrende stykke arbejde, når man tager i betragtning at de 150 hk skal slæbe rundt på cirka 1½ tons. De 150 hk ydes ved 5.800 o/min og det maksimale drejningsmoment er på 200 Nm og indfinder sig ved 4.000 o/min. Disse tal er ikke imponerende, men det lader ikke til at holde Maverick tilbage – om end den ikke er nogen racerbil.

Vil man have lidt ekstra power, så skal man købe den 3,0 liters V6’er med 203 hk og et drejningsmoment på 262 Nm. Motoren leveres kun med en 4-trins automatisk gearkasse. Men samarbejdet imellem motor og gearkasse er glimrende og imponerer faktisk gang på gang. Desværre er V6’eren meget tørstig og Ford lover kun 8,6 km/l i miks. Et tal, som vi havde meget svært ved at holde.

På trods af benzinøkonomien, havde vi en positive køreoplevelse med den 3,0 liters motor, men man må derefter så skuffende konstaterer at Ford Maverick ikke kan leveres med ESP. Dette er simpelthen ikke godt nok, når vi snakker om en bil, der prismæssigt i Danmark kommer til at ramme den halve million kroner.

Konkurrenterne
I Danmark skal Maverick konkurrere med biler som Toyota RAV4, Suzuki Grand Vitara og Honda CR-V. Men alle konkurrenterne er bedre end Maverick, der falder igennem på stort set alle punkter. Umiddelbart skulle man tro at Ford kendte til de ulemper, der som regel er forbundet med at trække en bil direkte fra det amerikanske modelprogram ind på det europæiske marked – men, det lader til at denne information er gået dem forbi. Dette er synd, når vi ved at Ford godt kan lave en ordentlig 4x4 - bare se den nye Explorer, der trods alt kun er 6.000,- dollars dyrere end Maverick i USA.

Konklusion
Konklusionen på Ford Maverick må være, at Ford nok har været lidt hurtige med at må en 4x4 ind på markedet, uden at lave en egentlig form for research først. Og til priser, der starter lige ved 400.000,- kroner og slutter ved den halve million, så ser det ikke godt ud. Og selvom Maverick er mere tilgængelig på gule nummerplader, hvor priserne starter ved 175.000,- kroner – så kan vi ikke komme uden om, at Maverick simpelthen ikke er god nok på længere sigt.