Da Ford i 1996 introducerede deres Ka-model, vækkede den meget opmærksomhed, og befolkningen blev delt i to mht. hvordan man syntes om det meget specielle design – mange var vilde med bilen, men nok lige så mange vendte tommelfingeren ned, når designet skulle vurderes. Men på trods af det, så blev Ka en fin succes, levede i mange år, og endte næsten med at få kult status.

Ny version
Afløseren, som nu er blevet introduceret, hedder stadig Ford Ka, og er i tæt familie med Fiat 500, som den blandt andet deler undervogn og motorer med.

Designmæssigt er den nye Ford Ka lidt mere almindelig af udseende, hvor især de enormt brede hofter på forgængeren er skrumpet. Den nye Ka virker mere sportslig og harmonisk, men altså ikke så provokerende som tidligere. Designet følger Fords Kinetic Designlinje.

Samme størrelse
Længden er stadig den samme (3,6 m), og Ka fås også stadig kun med 3 døre, så for en gangs skyld er bilen ikke vokset, bare fordi den kommer i en ny version. Pladsen er derfor stadig noget begrænset for bagsædets vedkommende, hvor der kun er plads til børnestørrelser.

På forsæderne er der selvfølgelig god plads til voksne, og når man ikke forventer gæster på bagsædet kan man få rigeligt med benplads.

Fra førersædet er der udsigt til fine tydelige instrumenter med en tripcomputer i midten. Der er også stadig plads til en analog tankmåler og kølevandstermometer, som efterhånden tit er sparet væk i disse minibiler.

Gearstangen sidder i en fin høj position integreret i instrumentbordet, og selve gearskiftet er let og præcist.

”Ambiente” plus udstyrspakke 1
Ford Ka leveres i 2 forskellige udstyrsniveauer ”Ambiente” og ”Titanium”, med mulighed for at tilkøbe to forskellige udstyrspakker.

Testbilen her er udstyret med ”Ambiente” samt ”udstyrspakke 1”, som indeholder opvarmede/karroserifarvede spejle, elruder for og fjernbetjent centrallås til 5.449 kr..

Kun med ”Ambiente” virker Ka’en lidt nøgen, og billig, da man efterhånden forventer elruder og fjernbetjent centrallås i selv den billigste bil, så man bør ofre de sidste tusinde kroner og blive helt tilfreds.

Pakke 2 indeholder kortlommer, nakkestøtter bag, 4-vejs manuelt førersæde, opbevaringsrum under passagersæde og isofix-beslag til 3.699 kr.. Umiddelbart virker denne pakke overflødig med mindre man har brug for at kunne spænde en barnestol fast på bagsædet ved hjælp.

Med ”Titanium” får man blandt andet aircondition, tågeforlygter og lys i bagagerummet. Med ”Titanium” udstyret ryger prisen for en Ford Ka med dieselmotoren lige over 150.000 kr..

Basisprisen
”Ambiente” versionen koster som basis 130.500,-. Man skal dog være opmærksom på, for begge versioners vedkommende, at de også fås i en version med dieselpartikelfilter, som sandsynligvis mere eller mindre bliver et lovkrav fra årsskiftet. Fra årsskiftet vil alle dieselbiler uden partikelfilter få pålagt en afgift på 1.000 kr. om året, så i det lange løb bliver det en dyr affære at køre uden. Ford Ka fås selvfølgelig med partikelfilter, men det koster 8.500 kr. ekstra.

På vejen
Den lille for Ka overrasker meget positivt, så snart man triller en tur. Støjniveauet er lavt, og man føler sig godt tilpas i kabinen. Det er lykkedes utroligt godt, at give fornemmelsen af at køre i en stor bil, selvom man sidder en meget kompakt bil – det betyder meget, når man skal ud på de store træk.

På vejen ligger Ford Ka rigtigt godt med en god stram servostyring, god undervogn og retningsstabilitet. Den er dog ikke så go-kart-agtig, som sin forgænger.

Den fine dieselmotor på 75 hk giver Ka’en fint overskud til hurtige overhalinger på landevej, og et rimeligt overskud på motorvejen til at holde høje hastigheder.

Forbrug
På papiret skulle Ka’en løbe 23,8 km/l, men som altid er det et teoretisk tal, og som i virkelighed er svært at opnå. Vi er dog ganske tilfredse med de 19,1 km/l, vi opnåede efter godt 1.500 km kørsel inkl. godt 1.000 km kørsel på de danske motorveje.

Minusser
Efter så mange kilometer finder man ud af, at der er en synd og skam, at en fartpilot ikke findes til Ka’en, at aircondition til ”Ambiente” koster 13.000,-, at rattet kun kan justeres i længden, og selerne ikke kan justeres i højden, for ellers kunne Ka’en blive en glimrende pendlerbil med de fine egenskaber på vejen og det lave forbrug.

Discount sikkerhed
Ford er desværre også gået på meget hård slankekur, når man se på antallet af airbags. Som var det for 10-15 år siden er Ka’en kun udstyret med 2 airbags – hverken sideairbags eller gardinairbags er standard, og kun gardinairbags kan tilkøbes som ekstraudstyr til 4.100 kr.. ESP er standard. Det er faktisk underligt når KA's søsterbil, FIAT 500, er udstyret med hele 7 airbags, som standard.

Crashtest resultatet hos EuroNcap endte med 4 ud af 5 stjerner.

Konklusion
Den nye Ford er en bil man hurtig bliver rigtig glad for. Den er kompakt, men stadig tilpas rummelig. Den kører forrygende og økonomisk, og den ser rigtig, rigtig godt ud.

Som udgangspunkt er Ka’en fornuftig rent prismæssigt, men man finder efterhånden ud af, at der mangler ting hist og her, som til sidst betyder at Ka’en bliver halvdyr.

At Ford så også er gået alvorligt på kompromis med sikkerheden er komplet uforståeligt – kig lige forbi Suzuki forhandleren, inden Ka’en købes og prøv en Swift – den kan alt det, som Ka’en ka’, men er større og billigere.