Den nye MultiWagon er meget lig de 3- og 5-dørs modeller - man har fx ikke forlænget akselafstanden, som Peugeot fx gjorde med 307 Stc. På trods af det, er der glimrende plads på bagsædet til fuldvoksne, og bagagerummet kan klare 510 liter med bagsæderne oppe og 1480 liter med sæderne klappet ned. Selve bagagerummet er helt regulært og udstyret med 4 solide lasteøjer.
Designet af bagenden på Multiwagon kan diskuteres. Især det massive håndtag overser man ikke, og jeg synes ikke at det gør resten af bilen en tjeneste rent designmæssigt. Rent funktionelt er det dog et plus, da det er godt og solidt, og kontakten til den elektroniske åbning af klappen sidder perfekt integreret i håndtaget, så klappen i princippet åbner, så snart man tager fat i håndtaget.
Kabinen er der heller ikke ændret på i forhold til de andre modeller, selvom jeg personligt kunne tænkte mig at ændre på et par ting. Sæderne er meget specielle og de første gange man sætter sig i dem føler man sig ikke tilpas. Det bliver bedre med tiden, men bl.a. den dårlige lændestøtte gør at man bliver træt i ryggen på længere ture. Hvis man går en tak op i udstyrsniveau til ”Dynamic” modellen har sæderne heldigvis justerbar lændestøtte. Rattet er også lidt specielt designet, da centeret (pladsen til airbag’en/hornet) buler alt for meget ud nederst på rattet, hvilket mindsker chancen for at have et godt greb hele vejen rundt.
Det computerstyrede system ”MyCar” findes selvfølgelig også i Multiwagon. Med systemet har man mulighed for bl.a. at bestemme hvilke informationer kørecomputeren skal vise. Fx om radioen skal tændes automatisk når bilen startes og hvordan ventilationssystemet skal starte. Mange smarte og nyttige detaljer, hvis man gider bruge lidt tid på at sætte sig ind i systemet.
Udstyret i ”Active” modellen består bl.a. i elruder for, elspejle, fjernbetjent centrallås, boardcomputer incl. MyCar systemet, integreret radio med cd og 6 højtalere, højdejusterbart rat og sæde og bagagerumsdækken/gardin. Desuden er der i rattet knapper til regulering af radioen, som mere er et sikkerhedsplus og end et plus for komforten.
En lille fiks detalje som man har indbygget i den fjernbetjente centrallås er, at man kan køre vinduerne op og ned vha. knapperne på fjernbetjeningen.
En anden måske mere brugbar finurlighed i en Fiat Stilo er ”City-servo” funktionen. Via en knap ved gearstangen kan man få servoen til at hjælpe ekstra meget med, når man fx skal foretage en snæver parkering.
Aircondition er først standard i ”Dynamic” versionen, men kan købes som ekstraudstyr, for den nette sum af 12.498,- kroner. Cruise control koster kun 1.498,- kroner, så det bør man kraftigt overveje at tage med i handlen.
Stilo fås med 4 motorer. Denne 1.6’er med 103 Hk, en 1.8 med 133 Hk og 2 dieselmotorer diesel med henholdsvis 80 og 115 Hk. De 103 Hk nås ved 5.750 o/min. og momentet på 145 Nm. topper ved 4.000 o/min. 0-100 km/t klares på 11,4 sek. og mellemaccelerationen 80-120 km/t er overstået på 8,8 sek. Motoren passer ganske fint til bilen, selvom den ikke gør bilen til en sprinter. Støjniveauet er tilpas lavt; også ved hurtig motorvejskørsel. Fiat lover et forbrug på 13,1 km/l, og det stemmer meget godt med det vi målte.
Køreegenskaberne er helt neutrale, og på motorvejen ligger bilen fint stabilt selv med kraftig sidevind. Traction control, som er standardudstyr, mærker man ikke meget til i det daglige, men på en galt vintervej eller ved en udskridning bliver forhjulene bremset ned, indtil de får fat i underlaget igen.
På sikkerhedssiden er Fiat helt på højde med dagens standard. Den aktive sikkerhed består af ABS med EBD og traction control. Desværre er ESP ikke standard. Den passive sikkerhed består af 4 airbags foran og airbag gardiner, som beskytter forsædepassagerne. Airbaggardiner til bagsædepassagerne er ekstraudstyr til 1.998,-. Desuden er nakkestøtter og 3 punktseler på alle 5 siddepladser standard. Som et stort plus, er de tre nakkestøtter på bagsædet integreret i selve ryglænet. Det vil sige, at de kan skubbes helt ned, så de er på niveau med ryglænet, og dermed ikke stjæler udsyn igennem bagruden.
Umiddelbart er der ikke nogen åbenlys grund til at Fiat MultiWagon ikke skulle blive populær. Der er ingen væsentlige minuser, bilen er meget rummelig og kører godt. Priserne starter ved 218.997,-, og det ligger meget tæt på konkurrenternes prisleje. Som introduktion, blev Stilo Multiwagon endda lanceret til 199.999,- kroner.