I disse år, hvor der er meget fokus på den store mænge trafik i byerne, dårlig fremkommelighed og høj luftforurening fra biler og lastbiler byder Fiat nu ind med en lille kompakt ladbil, som med sin størrelse fylder lidt i trafikken, kommer let omkring, og forurener et minimum.

Fiat Doblo WORK UP
Fiat Doblò Cargo vandt titlen som europæisk Van of the Year 2011, og findes i et utal af varianter. WORK UP er ladvogn-versionen af Dobló varebilen, og byder på et lad på 1,86 m x 2,30 m - i alt 4,3 m3. Det vil sige, at der er plads til 3 EUR-paller. Og med en lasteevne på 1 ton på ladet og 1 ton på trækkrogen, burde WORK UP kunne dække de fleste mindre transportbehov.

Design
Fiat WORK UP ligner ikke en traditionel lastbil – fronten er vindglat og kurvet, og ligner mere noget i retning af en MPV. Endnu er WORK UP et så sjældent syn i gadebilledet, at man får en utrolig opmærksomhed, når man triller rundt i denne lille røde ladbil.
Fiat’en er nydelig, og det skal den helst fortsætte med at være, så man har været så forudseende, at sørge for at der på hjørnerne og dørsiderne er beskyttelseslister i sort plast, som kan tage de værste slag. Også bagtil har man en solid kofanger på, som kan tage de værste stød. Baglygterne sidder dog stadig meget udsat.

Ladet
De 4,3 m3 lad er opbygget af en træbund med aluminiumssider, som er 35 cm. høje. Alle sider kan klappes ned, så lastning er let, og i siderne er der integrerede fodtrin, ligesom der let kan hægtes fastspændingskroge fast i de indbyggede falser.
Der er solidt sikkerhedsgitter op mod førerhuset, hvor der også er gode fastspændingsmuligheder og mulighed for at lægge fx en stige over førerhuset.

Under ladet finder man et aflåseligt gummebelagt rum til arbejdsredskaber, så man er fri for at have skovl og kost til at ligge løst på ladet.

Kabinen og udstyr
Indendøre er den traditionelle lastbilfølelse heller ikke til stede. Kabinen er nydelig, komfortabel og forholdsvis rummelig. Desværre er der ikke så meget plads bag sæderne til eksempelvis lidt arbejdstøj eller andre ting, som man ikke ønsker ude i den friske luft.
Meget af instrumenteringen finder man også i Fiats personbiler, så her er der ikke sparet på noget.

Udstyrsmæssigt kan Fiat Doblo WORK UP fås man stort set alt man kan ønske sig. Lige fra klimaanlæg, fartpilot, læderrat, parkeringssensor, navigation osv.
Basisudstyret omfatter blandt andet centrallås, elruder, multijusterbart rat, omdrejningstæller, kørecomputer.

Sikkerhedsudstyr omfatter ESP, 4 airbags, sidespejle med 2 spejle i hver.

Motor
Fiat Doblo WORK UP fås med en 105 hk commonrail dieselmotor, som yder et passende moment på hele 290 Nm. ved 1.500 o/min.. Motoren er ikke den mest støjsvage der findes, men støjniveauet er ikke ubehageligt. Især på motorvejen kan man følge trafikken med 130 km/t, uden på nogen måde at føle at motoren er belastet. Især det 6. gear er med til at sænke støjniveauet på motorvejen, og sikre et lavere forbrug.

Men, som nævnt så hører den lille ladbil primært hjemme i byen, hvor man så kan glæde sig over, at den ifølge EU-mix burde kunne køre 17,5 km/l. Det resulterer i en CO2-emmission på 150 g/km, og den grønne ejerafgift er på kun kr. 1.930 halvårligt. Automatisk stop/start af motoren er selvfølgelig standard; ligesom partikelfilter, og er dermed også med til at begrænse forureningen i byen.

I vores test af Dobló WORK UP nåede vi ikke helt de 17,5 km/l., men acceptable 14,5 km/l. En del af kilometerne blev kørt på motorvej, hvilket trækker hårdt ned i gennemsnitsforbruget.

Konklusion
Den nye Fiat Doblo WORK UP er en lille fiks lastbil/ladvogn, som kan løfte mange opgaver enten for håndværkeren, eller for kommunen, som skal bruge en mindre ladvogn i byen.

WORK UP kører fortrindeligt, og byder på god kvalitet. Dog er den ikke så robust, som de større lastbiler, så WORK UP passer ikke lige ind i en grusgrav eller et stenbrud.

Prisen på 153.000,- er fornuftig, så vi burde komme til at se lidt flere af den lille, søde og praktiske ladbil i bybilledet.