Vi har tidligere testet Fiat Bravo, og dengang slået fast at bilen er virkelig fornuftigt bud i den meget svære "Golf-klasse". I den tidligere test af den 1,4 liters TJet-model med 150 hk, kunne vi samtidig konstaterer at Fiat havde et stort problem, når det drejer sig om sportslige sæder med god støtte. Dette kan Fiat jo naturligvis ikke have siddende på sig, så derfor har vi testet en Bravo 1,4T Sport, der ifølge importøren skulle have langt bedre sæder.
Sport
Udstyrsniveauet "Sport" er det ypperste, hvis du vil have en Bravo, der skiller sig ud fra alle de andre - både hvad angår udseende, men så sandelig også køreegenskaber, hvor Fiat har strammet yderligere op på den i forvejen stramme sag. For folk der værdsætter sportslig kørsel er dette helt fænomenalt, men for almindelige personer kan det måske være lige i overkanten.
Udover den mere sportslige undervogn, er modellen rent optisk udstyret med læderrat og gearknop, indfarvede spejle og håndtag, 17" alu-fælge, hækspoiler, skørter, sportsinstrumentering og sportspedaler. Alt sammen noget, der er med til at give den rette fornemmelse for sport.
Sæderne
Det store problem ved sidste test var de foromtalte sæder. I Sport-modellen er sæderne absolut bedre, men ikke så sportslige, som de burde være, når man tager resten af bilen i betragtning. Det er altså stadig skuffende - omend ikke i en så irriterende grad som tidligere.
Prisen
Sammenlignet med den Dynamic Evo 2 udgave vi sidst havde til test, så koster Sport-modellen 30.000,- mere, og er derved meget tæt på de 300.000,-. Det er faktisk ganske meget at betale for den spoilerpakke og sportsinstrumentering, som egentlig er forskellen på de to biler. Men har du set dig sur på de dårlige sæder, så kan Sport-modellen være en hjælp, omend ikke løsningen.
Samlet set er Fiat Bravo 1,4 TJet Sport en rigtig lækker bil, der dog har sine små problemer. Vi mener ikke at du behøver vælge Sport-modellen, men i stedet bør købe spoilersættet, der koster 4.600,-. Er sæderne så et problem, så køb evt. sportssæder fra Recaro. Du kommer under ingen omstændigheder op på de 30.000,- kroner - og undervognen er stram nok som standard.