Nye motorer til Fiat Bravo
Bare et år efter den europæiske lancering af Fiat Bravo introduceres to helt nyudviklede 1.6 Multijet 16v motorer. De nye Fiat motorer møder tidens krav til motorkraft og miljøhensyn og sætter nye standarder for dieselmotorer.
Med et samlet salg på over 100.000 i Europa og bestillinger, der for længst har rundet de 130.000 eksemplarer, er Fiat Bravo en af Europas mest populære biler i mellemklassen. Nye turbokompressorer, bedre præstationer, lavere brændstofforbrug og mindre CO2 udledning er nogle af hovedingredienserne i de to nye 105 og 120 hk dieselmotorer, der skal gøre Fiat Bravo endnu mere attraktiv.
”Det er virkelig to imponerende motorer, vi nu sætter i Fiat Bravo. Se blot på det optimale drejningsmoment på hele 290 nm, som leveres ved kun 1500 omdr./min. for den 105 hestes udgave og hele 300 Nm for den 120 hestes – og samtidig er forbruget reduceret med op til 8%” siger pressechef i Fiat Group Automobiles Denmark A/S, Steffen Holm.
De nye Multijet motorer er udviklet af Fiat Powertrain Technologies (FPT) - en helt ny division i Fiat koncernen med ansvar for forskning, udvikling, design og produktion af motorer og gearkasser. Med cirka 19.000 ansatte, 16 fabrikker og 11 forskningscentre i otte forskellige lande er divisionen en af de største motorproducenter i verden. Der er alene godt 3.000 højt specialiserede teknikere hos FPT, som udelukkende arbejder på at udvikle og konstruere innovative teknologier med respekt for miljøet og med lave kørselsomkostninger for øje, uden at det går ud over styrke og fleksibilitet. Et synligt resultat på dette arbejde er, at Fiat Bravo er en af de første dieselbiler, der lever op til de nye Euro5 miljøkrav.
De to nye 1.6 Multijet 16v motorer på det danske marked kommer begge med partikelfilter som standard. I øvrigt benytter Fiat også lejligheden til at introducere det fantastiske MTA automatgearsystem i forbindelse med Fiat Bravo 1.6 Multijet 16v 120 hk samt 1.4 T-JET 120 hk.