Vi har tidligere testet og anmeldt Fiat 500L, hvor vi ikke just kogte over af begejstring. Nu er turen så kommet så specialversionen Trekking, som allerede ved første øjekast skiller sig ud fra standardmodellen. Trekking er nemlig alt det, som standardmodellen burde være fra start. Rent optisk har man nemlig valgt et mere muskuløst look, hvilket klæder bilen på fornemste vis.

Design
Fra Fiats side har man valgt nogle virkelig veldesignede 17” alufælge i sort højglans som standard. Samtidig har bilen en smule større frihøjde og så er den udstyret med et lækkert all-road-look skørtesæt, som virkelig kommer bilen til gode. Her fortjener Fiat ros for deres lyst til at prøve og deres evner til at føre det ud i livet.

Indvendigt er der også sket et par ting. Her har du nemlig mulighed for at vælge mellem to stof og læder kombinationer, der virkelig giver en mere eksklusiv følelse – også selvom flere andre steder i kabinen er lavet i ret hård plast.

Kabinen er et ganske glimrende sted at opholde sig, selvom sæder (typisk Fiat, red.) er ganske flade og forholdsvis hårde. Kørestillingen er behagelig og udsynet glimrende – noget, som mange værdsætter i dagligdagen.

Motorvalg
Fiat 500L Trekking fås med tre forskellige motorer. Vi testede topmodellen, den 105 hk MultiJet II, der med sit solide drejningsmoment på 320 Nm ved 1.750 o/min er den helt rigtige motor til 500L Trekking. Motoren spiller sammen med en 6-trins manuel gearkasse, der leverer udmærkede og gnidningsfrie skift. Økonomisk set er den med sine 21,3 km/l også rigtig godt med. CO2 niveauet er nede på 122 g pr. km.

Sikkerhed, udstyr og smarte detaljer
Rent sikkerhedsmæssigt er Fiat 500L godt med. Den har op til 7 airbags, City Brake Control, ESC, Hill Holder og meget mere. Derudover er der mulighed for Traction+ systemet, som sikrer optimalt grib på våde og glatte overflader.

Fiat 500L Trekking er ganske veludstyret fra start. En af de smarte detaljer er Cargo Magic Space, hvor du har mulighed for at udvide din bagageplads, takket være en højdejusterbar bagagerumsbund. Et glimrende og simpelt system der fungerer rigtig godt i hverdagen.

Mini(mal) prisforskel
Fiat 500L Trekking er en rigtig interessant familiebil, for dem der gerne vil skille sig ud fra mængden og have en bil, som tilbyder masser af gode elementer. Det er rigtig tydeligt, at Fiat har kigget rigtig meget til en tysk konkurrent kaldet Mini, da Fiat 500L skulle skabes – måske endda rigtig meget til Mini Countryman. Men, når man nu gerne vil ligne originalen, så er det vigtigt at man enten tilbyder elementer, som originalen ikke har, eller at man prissætter sig under originalens pris – og her er det at filmen knækker for 500L Trekking.

Vores testbil havde en basispris på 350.000,- plus lidt udstyr, hvilket betød at vi endte på godt 375.000,-. En Mini Countryman i udstyrsniveauet Cooper og med 112 hk dieselmotor koster 347.000,- som standard. Dette gør i mine øjne 500L Trekking til en dyr bil i denne sammenligning. Kunne den derimod have en basispris, der lå på f.eks. 299.000,-, så var der ingen tvivl om, at den ikke bare var interessant, men meget interessant.

Konklusion
Fiat 500L Trekking er et sjovt og anderledes bud på en rummelig bil til den moderne familie. Den har endelig fået et look der klæder den, og den 105 hk motor er en rigtig god partner. Desværre er prisen i mine øjne alt for høj.