At sætte strøm til 500 er måske det bedste, Fiat har gjort, siden de lancerede den originale Nuova 500 i 1957. Fiat 500e er en af de friskeste og mest letkørte biler, vi har testet i år, men det betyder ikke, at den er perfekt – vi stoppakker den og tager på sommerhustur i frostgrader.

Det er bælgmørkt, og slud pisker mod forruden. Udenfor er det knapt over frysepunktet, og foran os venter en 121 kilometer lang tur. Først ud af byen, så masser af motorvej og til sidst et stræk med glatte og vindblæste landeveje. En giftig cocktail for en elbil, som hverken kan lide kulde eller motorvejshastigheder. Turen er dog ingenting i forhold til de strabadser, jeg netop har måtte overstå.

Den RIGTIGE Fiat 500 hyldes for sit design

Det er vinterferie, og vi skal i sommerhus, to voksne, en femårig og en 40 kilos labrador – i den nye Fiat 500e. Det er nærmest en selvmordsmission at få pakket nødvendighederne, og det ender med, at hunden og barnet bliver placeret side om side, mens de sølle 185 liter må sluge både flyverdragt, figenstænger og alt det andet, man nu kunne få brug for. Den nye 500e burde ellers være lidt bedre, for platformen er faktisk en anden end originalen. Den nye 500e er seks centimeter længere og bredere, og akselafstanden er to centimeter længere. Der burde altså være mere plads i kabinen – men prøv at sige det til den femårige, der har en halv labrador på skødet.

Et politiker-løfte
Motorvejen sydover byder på masser af stræk med 130 km/t, men vi holder os til 110 km/t, for jeg er reelt bekymret for, at vi må stoppe på vejen og lade. Vi kører 500 Icon med det store batteri på 42 kWh, som officielt har en rækkevidde på 317 kilometer. Skal du nå den rækkevidde, skal du være afholdende som en tørlagt politiker på valg. Fuldt opladt angiver bilen selv 260 kilometer, og da vi sætter ud, har vi 246 kilometer rækkevidde at gøre godt med. Da vi når frem, har jeg et trick i baghånden – mormor-ladning, som gør det muligt at lade fra en almindelige stikkontakt. I løbet af ferien lykkes det mig dog aldrig at lade. Måske skyldes det elinstallationen i det gamle sommerhus eller en defekt i kablet, men dagen efter må vi ind til Slagelse og en 50 kW-lader efter strøm. Her melder bilen, at vi har 54 kilometer tilbage. Så de faktiske 121 kilometer har ifølge bilen brugt 192 kilometer.

Trods høj pris: Peugeot e-208 skal nok blive et hit

Over testugens 700 kilometer ender vi på et gennemsnitligt forbrug på 5,3 kilometer/kWh, og da batteriets bruttokapacitet er på 37,3 kWh, burde vi altså kunne køre 197 kilometer, hvis vi kører batteriet helt til 0 procent. Det er så rækkevidden i de værst tænkelige omstændigheder med masser af motorvej og lave temperaturer. Så egentlig er det godkendt. Men nogen sommerhus-cruiser er Fiat 500e ikke.

Magasin-ræser
I virkeligheden har vi stillet Fiat 500e en opgave, som er uretfærdig. Den har aldrig været designet til at være pakæsel eller langturs-crusier. Så lad os i stedet kigge på de ting, italieneren gør godt. Her kommer jeg til at tænke på den efterhånden legendariske Østkyst Hustlers sang ’Han får for lidt’, hvor de synger Han kører fra Hellerup til Valby og fra Valby retur. Hvis det er dig – altså ikke, som får for lidt, men som kører kortere ture. Ja, så bør 500e stå rigtig højt på din ønskeseddel.

Tak for kaffe – Mokka er Opel, som du aldrig har set det før

Den originale Nuova 500 var charmerende og nyskabende, da den blev introduceret i 1957, mens den 500 vi kender i dag, blev lanceret i 2007 og er bygget på en platform, som går tilbage til 2003. Bilen er reelt ret forfærdelig, når man ser bort fra det charmerende design. Den elektriske model er som sagt bygget på en ny platform, og det gør underværker for køreegenskaberne. Styretøjet er let og direkte, men savner en smule feedback. Vægten er relativt høj, næsten 1.400 kilo, men meget af vægten er batteriet, som er placeret i bunden af bilen, så 500e skifter overraskende godt retning – den føles generelt frisk på fødderne.

Danmarks billigste elbil – så billig bliver Dacia Spring

Havde du valgt den lille elmotor, var effekten kun 95 hestekræfter, men testbilen har 118 fyrige elektriske hingste, som gør 500e direkte sjov. 100 km/t tager ni sekunder, men 50 km/t rundes på bare 3,1 sekunder, så 500e føles ret så kvik, og du ender med at køre, som var missionen at køre dækkene af den lille bil. Præcis som var du et italiensk pizzabud, og ikke på vej i Magasin for at bytte gaver.

Forza Italia
Vi kører udstyrsvarianten Icon, som byder på skiltegenkendelse, keyless entry og en 10,25 tommer stor skærm med trådløs Apple Carplay. Systemet er faktisk ret overbevisende, selvom der er mange informationer med lille skrift, så det tager lidt tid at føle sig hjemme i systemet. Til gengæld blev systemet nulstillet, hver gang vi ladede bilen, så det gik tilbage til italiensk. Om det er Berlusconi eller bare udtryk for en generel italiensk nationalisme, fortaber sig.

Den elektriske Fiat 500 får en ekstra dør - og danske priser

Det er dog en af de fejl, man sagtens kan tilgive en italiensk bil, men to ting irriterede mig dog. Sædehøjden, forrudens vinkel og placeringen af bakspejlet gjorde, at jeg havde et kæmpe blindt punkt skråt forud, og én gang opdagede jeg en dame i en fodgængerovergang lige vel sendt. Den anden irriterende fejl er vognbaneassisten, som er hyper-hysterisk. Den har en udtalt mening om, hvor stor afstand, der skal være til netop overhalede biler, når man trækker ind (den skal være laaang), og er den ikke lang nok, bimler og bamler det, men værre er det, at rattet trækker dig ud igen, så det ligner, du har drukket et glas Limencello for meget.

Fejlene trækker dog ikke for alvor ned, for Fiat 500e er den bedste Fiat, jeg har kørt længe. Det er en fin og nemtkørt elbil, som godt kunne stå i min drømmegarage til alle småturene. Største minus er dog, at prisen ikke rigtig indbyder til, at 500e kun er til smutture. 500e med den lille motor og batteri koster fra 190.090 kroner, og testbilen starter ved 238.090 kroner, som er mange penge for en bil, der passer bedst til at levere pizzaer eller bytte gaver i Magasin med.