Vi tester Skoda Scala 1,5 TSI – en bil, der imponerer på alle parametre. Den er faktisk tæt på at være perfekt til den gennemsnitlige danske familie. Vi finder selvfølgelig stadig noget, vi er utilfredse med.
Selvtilliden fejler ikke noget hos Skoda. Deres nyeste model skal tage skalpe i Golf-klassen og bare ligefor at sætte barren, har man valgt at kalde den Scala. På latin betyder Scala trapper eller stige og hentyder til, at den nye model repræsenterer et trin op for kvaliteten, i forhold til hvad man kan forvente af en mellemklassebil. Med det på plads så lad os tage et kig på testbilen, en Skoda Scala Style 1,5 TSI med DSG-gearkasse.
Ny Golf-konkurrent bliver skarpt prissat – så meget koster Skoda Scala
Som næsten alle andre af Volkswagen-gruppens biler er Scala baseret på MQB-platformen. Det giver masser af muligheder i forhold til teknologi, sikkerhedsudstyr og motorer. Volkswagen Golf har samme platform, men er du til det praktiske, er der ingen grund længere til at overveje det klassiske valg – Golf har nemlig et bagagerum, der rummer 380 liter. Det overgår Scala snildt med et regulært bagagerum, der tager 467 liter. Også bagsædet er godkendt. Der er okay benplads til en voksen mand, men loftshøjden er en tand for lav til, at jeg kan sidde der, uden at mit hoved støder imod, sandsynligvis fordi testbilen har et stort panormaglastag. Det er børn dog nok ligeglade med, og der er fin adgang med barnesæde til en bagdør, der åbner op til næsten 90 grader, og Isofix-beslag, der er nemme at nå.
Fra Skagen til København
Skoda mener jo selv, deres nye bil overgår konkurrenterne i kvalitet, og en af de steder, man nemmest mærker den slags, er bag rattet. Oversiden af instrumentbordet er lavet i en blød gummi, skærmen i midterkonsollen måler otte tommer, og i testbilen har man skiftet de gammeldags analoge urskiver ud med én 10,2 tommer stor digital skærm, som er ekstraudstyr til 6.400 kroner. Det er nemt at finde sig til rette, og kvalitetsopfattelsen er god, men jeg er ikke blæst bagover, så jeg har egentlig svært ved at se, hvad det er, Scala leverer, der er et trin op fra konkurrenterne.
Brugttest: VW Golf er en sikker vinder
Efter en tur fra Skagen til København viser det sig også, at jeg mangler noget støtte fra midt på skuldrene og op mod nakken fra sædet. Måske er jeg formet anatomisk anomalt, men det gør den i forvejen lange køretur ekstra trættende. På turen blev det også tydeligt, at Skodas ingeniører kunne have været mere grundige med at støjdæmpe bilen, for specielt vej- og dækstøj bliver gennemtrængende efter fire timer i bilen.
Et guldæg
Motorstøj er der ikke meget af, for den 1,5-liters motor er simpelthen et guldæg. Den er vibrations- og støjfri, har bundtræk og kraftoverskud, og så har den mulighed for at koble to af de fire cylindre fra, når der ikke er brug for kræfterne. Tidligere har den slags systemer været ret tydelige, når de har været aktiveret, men i Scala opdager man ikke, at motoren kun kører på to cylindre, og resultatet er en relativt økonomisk bil. Vi endte med et snit på 14,8 km/l. Det er ikke langt fra fabriksforbruget på 16,1 km/l, og når man tænker på, at vi kørte ret så kvikt sydover på den jyske motorvej, så er det bestemt godkendt.
Ny 1’er BMW trækker på forhjulene
Det er den 7-trins DSG-gearkasse også. Den skifter hurtigt og umærkeligt, men hvis du skal køre kvikt er det en fordel at sætte gearkassen i sportsprogram, hvor speederresponsen bliver skarpere, og hvert gear holdes længere, før et nyt gear bliver lagt ind. På den måde føles bilen mere let til tås, for den eneste rigtige anke ved gearkassen, som koster 19.990 kroner, er, at den føles sløv i det normale program. Specielt ved igangsættelser, er der en forsinkelse, fra du træder speederen ned, til bilen ruller, som kan være irriterende i morgen-myldretrafik.
Genstridigt sikkerhedsudstyr
Testbilen er topmodellen Style, som blandt andet har bakkamera, parkeringssensor og fuld LED-lys. Den adaptive fartpilot er ekstraudstyr og koster 5.000 kroner, men den fungerer godt, og det gør vejbaneassistenten også. Altså lige indtil der sker noget, som ikke er forventet – som vejarbejde på Fyn, hvor du ledes ud over vognbanen og over i nødsporet. Her skal du fysisk kæmpe mod vognbaneassistenten, der stædigt forsøger at overtage rattet og hvis alarm bliver ved med at ringe af dig, til du er tilbage på sikker grund. Sjældent har jeg oplevet så påståelig en maskine, som den vognbaneassistent.
Kongen af køreglæde – Ford Focus
Selve køreegenskaberne er et forbilledligt kompromis mellem komfort og dynamik. Scala er ekstremt god til at absorbere vejens huller og bump, uden at affjedringen bliver blød i knæene. Igennem sving opfører tjekken sig tjekket, den er præcis, og rattet er direkte. Jeg kunne dog personligt savne noget mere sjov og ballade, for Scala kører kedeligt, men fornuftigt.
Trods de få mindre irritationsmomenter lader det til, at tjekkerne har noget at have deres selvtillid i. De har skabt et vaskeægte homerun.