Mitsubishi har taget sig sammen – pickuppen L200 kører bedre, ser bedre ud og er kort sagt milevidt bedre end den gamle variant. Lad mudderbrydningen i pickup-klassen begynde.

Den gamle Mitsubishi L200 havde strengt sagt kun én berettigelse – den var Danmarks billigste pickup. Du fik masser af udstyr, men også gammeldags kabine og køreegenskaber, en tynd-armet motor og klassens laveste lasteegenskaber. Mine forventninger er altså ikke særlig høje, da vi flyver til Sydspanien for at finde lidt plads til at teste den nye version.

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Lad os starte med designet. Det skal helt sikkert nok dele vandene. Nogle er ikke til denne type japansk manga-robot-streger, som specielt dominerer den massive front. Motorhjelmen er 40 millimeter højere end den gamle variant, men mere om det om lidt. Disse tiltag gør til sammen, at du, til forskel fra den gamle model, aldrig vil overse L200 igen, for designet er både selvsikkert og maskulint. Kort sagt – det virker.

I kabinen er det ikke lykkes designerne på samme måde at genopfinde L200. Samlekvaliteten fejler ikke noget, men flere steder er der hård plast, og skulle du aldersbedømme bilen udelukkende fra kabinen, kunne man sagtens tro, den var fra de tidlige 00’er. Det skal dog siges, at midterkonsollen både indeholder trykfølsom skærm, vognbaneassistent og baksensorer med advarsel for tværgående trafik. Vigtigst er det dog, at det er lykkes de gæve japanske ingeniører at gøre L200-kabinen tyst som et bibliotek. Det giver både en mere komfortabel og sikker bil, fordi man ikke er nær så ør i hovedet af mange timers kørsel, som efter at have kørt langt i nogle af konkurrenterne.

Tynde overarme og gode ben
I forbindelse med redesignet har den nye L200 både fået kraftigere bremser, en stærkere chassisramme og opgraderet undervogn. Forhjulsophænget er blevet opdateret med kraftigere skruefjedre og støddæmpere, mens bladfjedrene ved bagakslen har fået et ekstra blad, så der nu er i alt seks i hver side. Det skulle gøre L200 i stand til at håndtere last bedre, en ting vi desværre ikke havde mulighed for at efterprøve, men masser af kvik motorvejskørsel viste, at L200 opfører sig velopdragent af en pickup at være, uden tegn på de helt slaskede køreegenskaber, og sammen med det lave støjniveau er L200 faktisk en fin rejsepartner.

Mitsubishi L200 2,4 DI-D

L200 er heldigvis stadig opbygget som en rigtig firehjulstrækker, så man eksempelvis kan låse differentialet mellem for og bagaksel samt mellem de to baghjul. Mitsubishi havde designet en hæderlig terrænbane, og her var det tydeligt, at L200 er kompetent. Én ting sprang dog i øjnene ved den relativt overfladiske del af testen – den højere motorhjelm gør det svært at overskue bilen.

Motoren er også redesignet. Den gamle variant havde en slagvolumen på 2,4 liter, men den er nu krympet til 2,2 liter og har fået AdBlue. Det betyder, at effekten faktisk er faldet fra 181 hestekræfter og 430 Nm til 150 hestekræfter og 400 Nm. Det er samme effekt som eksempelvis Toyota Hilux, men den nye Mitsubishi-motor virker tyndarmet, og flere steder oplever vi, at vi må geare ned for at forcere selv relativt overstigelige bakker, fordi motoren simpelthen taber pusten under 2.000 omdrejninger. Vi prøver både versioner med en 6-trins manuel eller en 6-trins nyudviklet og ganske velfungerende automatgearkasse, og når elektronikken selv sørger for at holde motoren til ilden, er oplevelsen noget bedre. Men jeg tør ikke tænke på, hvordan det ville være gået med den maksimale trailervægt på 3.100 kilo med bagpå. Så selvom L200 er komfortabel, er det ikke sikkert, den er det oplagte valg, hvis du skal slæbe tungt dagen lang.

Nettopriser
L200 kommer i enten Club Cab eller Double Cab med fire separate døre og et bagsæde. Club Cab kommer som billigste variant, Invite, hvor du får aircondition, elruder, centrallås og varme i forsæderne. Til gengæld er prisen 249.995 kroner inklusiv moms. Det er 5.000 kroner billigere end Ford Ranger, og 19.000 kroner billigere end både Toyota Hilux og Nissan Navara.

Danmarks største pickup-test

Er du klar til at lægge lidt flere penge, koster midterste variant Intense fra 299.995 kroner, og her tæller standardudstyret 18 tommer fælge, varme i rattet, nødbremse, fartpilot, vognbaneassistent, klimaanlæg, DAB-radio og multi around monitor, som gør det muligt at overskue alle hjørner og kanter af bilen fra skærmen i midterkonsollen.

Automatgearet koster 15.000 kroner ekstra, og det virker oplagt at vælge netop det med for at få den bedste oplevelse af Mitsubishi L200, som helt grundlæggende er en fed pickup og så absolut en positiv overraskelse. Hvordan den klarer sig mod konkurrenterne, må vi vente med at se til en stortest.