Har du et anstrengt forhold til prævention OG global opvarmning, så har Toyota nu svaret til dig – Toyota Proace Verso Electric har en rækkevidde på op til 318 kilometer, plads til ni personer og koster fra lige under 400.000 kroner.

Det er umiddelbart et relativt lille segment – præventionsmodstandere, som føler en forpligtigelse for at redde Jorden. Men når nu både Citroën og Peugeot allerede er på markedet med en bil, der teknisk er identisk, så må man jo finde sin egen vej, og det gør Toyota så. De har introduceret Proace Electric, som er identisk med Peugeot e-Expert, som vi allerede har anmeldt, og Citroën e-Jumpy. Men de byder så også på elbussen Proace Verso Electric, som fås med fra fem til ni sæder.

Det elektriske bud – Peugeot e-Expert

Toyota forventer egentlig selv, at privatsalget bliver meget lille, og at den elektriske minibus først og fremmest kommer til at sælge til taxaselskaber og til kommuner, som har brug for at pudse den grønne glorie. Men for de få, der faktisk kunne finde på at overveje den almindelige Proace Verso, burde den elektriske variant også kunne give mening. Den er i hvert fald billigere. Billigste diesel er en Family med 1,5-liters med 120 hestekræfter, som koster fra 519.900 kroner. Billigste elvariant er den lavere udstyrede Combi med 50 kWh batteri. Men den er så også 120.000 kroner billigere end sin dieseldrevne bror.

Familiefest
Combi-varianten er ikke ligefrem proppet med udstyr, og du får eksempelvis kun stålfælge og almindelig fartpilot. Vil du have mere luksus, skal du snuppe Shuttle, så får du nemlig hjulkapsler til stålfælgene – vilde sager. Samtidig får du regnsensor, bakkamera, støjdæmpende ruder, klimaanlæg foran og bagved, headup-display og syv tommer trykfølsom skærm med navigation. Topmodellen hedder Family og fås kun med otte personer, mens de andre har plads til op ni personer.

Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid

Her får du blandt andet to separate førersæder i stedet for bænkesæde. Samtidig kan du justere sæderækken på anden og tredje række. Toyota opgiver dog ikke prisen på hverken Family eller Shuttle.

Teknik fra en 208’er
Teknisk er Proace Verso Electric identisk med varebilmodellen, så du får altså en elmotor med 136 hestekræfter og et batteri på enten 50 kWh eller 75 kWh – motoren blev introduceret i Peugeot 208, men har dog en anden gearing til de tunge biler. Det smarte ved designet er, at varebilerne ikke mister noget af deres rummelighed, fordi batteriet er placeret under varerummet. De er samtidig i stand til at laste 1.000 kilo og trække en trailer på 1.000 kilo.

Peugeot e-2008 er stille og rummelig - og lidt slatten

Vi kører en Family-variant med det store 75 kWh batteri, og bilen møder os med en rækkevidde på 324 kilometer. Efter testen har vi haft et gennemsnitsforbrug på 27 kW/100 km, og sammenholder man det med nettokapaciteten i batteriet, som er opgivet til 68 kWh, giver altså en rækkevidde på 251 kilometer, som burde være tilstrækkelig for de fleste.

Det er muligt at lade batteriet med 11 kW og op til 100 kW fra en hurtiglader, hvor det tager en time og 36 minutter fra 0 til 80 procent.

Overblik i bussen
Selve køreoplevelsen er ganske komfortabel. Man sidder højt med godt udsyn i en komfortabel stol, og til trods for varebilsanerne, er affjedringen blød og medgivende. Det skyldes måske det tunge batteri på 534 kilo, som også gør sig bemærket i sving, hvor man kan mærke den høje egenvægt. Proace Electric er ikke nogen dynamisk oplevelse, og det passer bedre til den at nyde det store og beredvillige moment fra elmotoren og den støjfri kørsel.

Den japanske Berlingo – Toyota Proace City Verso

Faktisk er Proace Electric overraskende stressfri at køre. Det er nok også godt det samme, for hvis du har en børneflok på seks eller syv børn, så må det være svært at overskue den seneste nyhed om, at den grønlandske indlandsis frigiver en hulens masse kviksølv.

Det er så bare et problem - for siden vi testede Proace Electric, har Peugeot solgt de første eksemplar af deres elbus, e-Traveller. Og den bliver tilmed billigere. Til samme pris som Toyotas billigste - det vil sige 399.990 kroner - får du en L2 Business med det store 75 kWh batteri. Faktisk tager Peugeot slet ikke det lille batteri hjem. Så det er faktisk svært at argumentere for Toyotas dyrere variant. Det eneste, der taler for 'japaneren', som for øvrigt også bygges side om side med de andre i Nordfrankrig, er tre års garanti og et Toyota-service netværk, som 19 år i træk er kåret til bedste kundeservice hos Autoindex.