Der er igen kommet gang i salget af de mere luksuriøse familie og firmabiler, hvilket franske Citroën også har bemærket, og selvfølgelig ønsker en del af. Til det formål har de DS5. Citroën har adskilt DS modellerne fra resten af produktlinjen og gjort DS til et selvstændigt mærke. Topmodellen er denne DS5, der i den grad udfordrer sanserne mht. design og teknik. Vi tester DS5 med 180 hk turbodiesel og 6-trins automatgear.
Designet på DS5 er virkelig imponerende, og man føler helt, at man har kigget en masse sci-fi film igennem og fundet de mest sprøde rumskibe frem, som man så har brugt som skabelon. Det gælder både ude og inde. Indenfor har man gennemført konceptet ved at lave kabinen i cockpitformat, hvor en lang kile i loftet indeholder knapper til flere formål. Det ser hamrende godt ud, og det fungerer rigtig godt i hverdagen. De to individuelle soltag foran og det store soltag over bagsæderne giver en eksklusiv følelse af, at der er tænkt på hver enkelt passager. Det er virkelig godt tænkt.
De fleste knapper sidder, hvor de skal, og er lette at betjene, når først man har vænnet sig til bilen. Sæderne er virkelig gode, og pladsen er acceptabel. Det coupé agtige design kan dog godt give lidt problemer ved bagsædet, hvis man er højere end 180 cm. Designet gør også, at bagruden er meget lille og hindrer udsynet bagud. Her må man ty til de mange elektroniske hjælpemidler i stedet for, og bagrudeviskeren må næsten være den mindste af sin slags på markedet.
DS5 kører virkelig godt. Undervognen er en perfekt balance mellem sport og komfort. Den 6-trins automatiske gearkasse er glimrende, og motoren med 180 hk trækker solidt og jævnt. Den er dog ganske markant, når det drejer sig om diesellyd – her kunne man godt have forsøgt sig med lidt mere støjdæmpning – specielt når vi taler om en bil i denne klasse, og når man ser og hører, hvad f.eks. de tyske konkurrenter formår. Alternativt kunne man vælge den turboladede benzinmotor, der er betydeligt mere tyst.
DS5 er fyldt med elektronisk udstyr og fede detaljer. De rullende blinklys er en af dem. De ser godt ud, og er med garanti også mere effektive rent visuelt.
Vores testbil var leveret i hvid perlemorslak. En flot farve, der dog har en meget stor ulempe, hvilket er, at DS5’s former ikke træder rigtig frem. Den smukke detalje med den forkromede kile, der går hele vejen fra motorhjelmen og langs siden af forruden, er næsten ikke synlig. Det ser meget bedre ud med en sort eller mørkegrå bil.
Mange nævner DS5 som et alternativ til f.eks. Audi og Mercedes. En bil for dem, som genre vil skille sig ud fra mængden i en klasse med hård konkurrence. Denne påstand er jeg delvis enig i, for DS5 er yderst velkørende, har tekniske detaljer, der skiller sig ud, og er skarp prissat på volumemodellerne, både til private og som firmabil. Men der mangler lidt i det samlede indtryk – det der lige får det hele til at vippe over på den anden side. Men det kan næsten ikke undgå at ske med næste version, for så tæt er Citroën virkelig på topklassen.
Prisen for DS5 starter ved 423.000,-. Vores testbil med 180 hk turbodiesel, automatgear og Style udstyrspakke koster 574.000,-. DS5 fås også som hybridbil – her er prisen hele 694.000,-.
Jeg finder faktisk DS5 rigtig interessant. Den har alle de elementer, der skal til for at gøre sig i en meget svær klasse. Jeg føler dog, at der lige er lidt finpudsning forskellige steder, før vi er oppe og lege med de helt store drenge. Men det er ikke meget, og jeg er overbevist om, at DS nok skal gøre det godt som selvstændigt brand under Citroën. Med DS5 som nuværende flagskib så er de i hvert fald godt på vej.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.997 |
Antal HK | 180 |
Drejningsmoment (Nm) | 400 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 6A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 9,2 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 114 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 2.000 |
Forbrug (km/l), målt | 19,1 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 22,7 |
HK målt ved Omdr. | 3.750 |
Køreklar vægt (kg) | 1.615 |
Pris (uden udstyr) | 573.990 |
Tophastighed (km/t) | 220 |