Peugeot er først på det danske marked med en elektrisk varebil med fornuftig rækkevidde. E-Expert klarer officielt 300 kilometer med 500 kilo i lastrummet, men hvordan håndterer den egentlig slud og langt hjem?
Skal du have en elektrisk varebil, har udvalget indtil nu været begrænset. Specielt hvis du skal udenfor de Københavnske bymure. Rækkevidden har været nærmest ikke eksisterende. Så det er forfriskende at se Peugeots bud på en økologisk varebil. E-Expert hedder den, og den deler faktisk elmotor og batteri med den noget mindre, civile Peugeot e-208. Det vil sige, at du får 136 hestekræfter og 260 Nm og et 50 kWh stort batteri, eller alternativt ’halvandet’ e-208-batteri, så det bliver 75 kWh. Eneste forskel mellem drivlinjen på 208 og e-Expert er et lavere gear i varebilen. Med det store batteri er rækkevidden officielt mellem 304 og 317 kilometer – inklusiv 500 kilo last.
Trods høj pris: Peugeot e-208 skal nok blive et hit
Det har været en prioritet, at kunderne, som typisk er håndværkere eller bud, ikke skal gå på kompromis med anvendelsen af bilen. Derfor fås e-Expert i tre længder, som den almindelige Expert, og lasteevnen er 1.000 kilo i et varerum, som er uændret i størrelse, fordi det har været muligt at placere batterierne under gulvet i varerummet. Det betyder, at man som bruger ikke oplever nogen ulemper ved elversionen. Der er stadig et stort og regulært varerum, og tilmed en lem, som gør det muligt at udnytte de ekstra centimeter under højre forsæde. Hvis man vælger det ’lille’ 50 kWh batteri, er det også muligt at få vejet bilen op til en lastevne på 1.275 kilo.
Fords nye el-varebil sparer 40 procent på driftsomkostninger
Som en ekstra bonus må den elektriske varebil trække en trailer på 1.000 kilo. Det tilfredsstiller selvfølgelig ikke entreprenøren med Bobcat på slæb, men de fleste mindre håndværkere vil kunne løse mange opgaver med en trailer i den størrelse. Peugeot oplyser for øvrigt, at så tung en trailer vil ’koste’ omkring 70 kilometer rækkevidde.
Dyre dråber
I dag kører vi topmodel e-Expert L2 Ultimate 75 kWh, som har en ganske pebret pris på 329.990 kroner uden moms. Med moms er prisen 412.488 kroner. Til gengæld viser Peugeots egne beregninger, at man sparer 34.000 kroner i brændstof og vedligehold sammenlignet med en tilsvarende dieselmodel, hvis man regner kørslen ud over fem år og 100.000 kilometer. Skruer man kilometertallet op til 150.000 kilometer over fem år, er besparelsen 67.000 kroner sammenlignet med dieselvarianten, som typisk koster 60-70.000 kroner mindre i indkøb.
Årets Varebil er fundet – hybriden løb med sejren
I ro og mag
Testbilen viser sig at være ganske komfortabel. Elmotoren giver rap acceleration fra stilstand, men den taber hurtigt noget af pusten. 0 til 100 km/t rundes først efter 13,1 sekunder, og det er tydeligt at mærke, at der ikke er meget overskud tilbage, hvis du skal lave en overhaling på landevej. Det er altså klart i byen, og fra 0 til 50 km/t e-Expert rigtig giver mening. Her kan man også nyde, at der hverken eller støj eller vibrationer fra en dieselmotor.
Nyt kinesisk bilmærke i Danmark
Fjedringen virker blødere end de almindelige modeller, måske på grund af det tunge batteri, men det giver en mere komfortabel kørsel. Vi kører ikke med nævneværdig vægt i løbet af ugen, så vi kan ikke berette, om affjedringen faktisk bliver for blød, når der rigtig skal tages fat. Men uden last er e-Expert overraskende komfortabel, og da batteriet giver et lavere tyngdepunkt, er bilen faktisk ret velkørende. Ultimate-varianten mangler heller ikke noget i form af udstyr, og har blandt andet head-up display og nøglebetjening åbning af skydedøren.
I sne og slud
I testugen oplevede vi temperaturer omkring frysepunktet, og den slags er gift for rækkevidden. En tur fra Holbæk til Kalundborg brugte ifølge bilens beregning 84 kilometer rækkevidde, selvom turen reelt var 61 kilometer, men her kørte vi heller ikke på motorvej. På en tur fra Kalundborg, omkring Roskilde mod København, hvor mørket og slud vælter ned – virkelig et tidspunkt, hvor man ikke har lyst til at løbe tør for strøm – kørte vi i alt 121 kilometer. Bilens beregning viste dog, at vi brugte 234 kilometer. Resultatet var, at selvom batteriet var fuldt ladt, da vi forlod Kalundborg, så havde vi kun 52 kilometer tilbage, da vi var fremme i København.
Elektriske trillinger uden kompromiser
Kigger man på forbruget over bilens i alt 3.500 kilometer, har den i gennemsnit brugt 30,1 kWh per 100 kilometer. Det svarer til, at bilen i gennemsnittet kan køre 249 kilometer på en opladning. Det må være tilstrækkeligt for de fleste, og e-Expert en fin pakke til håndværkeren eller buddet, som hovedsageligt har sine opgaver i byen. Prisen er høj, men sådan er det med ny teknologi, og en del af pengene tjenes ind på de lavere driftsomkostninger.