Vil du have det sjovt uden at få ondt i røven, så er Yamahas nye sporttourer et oplagt valg. Tracer 900 GT har en fantastisk smidig motor, men vi savner vildskab og en anden vindskærm.
Yamaha ræser ind på banen med deres bud på en sporttourer, den nye Tracer 900. Den er baseret på deres MT-09 model og deler derfor teknik med den. Vi kan sige hej til den velkendte 3-cylindrede rækkemotor på 847 kubik, som sender 115 hestekræfter til baghjulet. Motoren yder samtidig et glimrende moment på 87 Nm.
Bastarden fra helvede - Ducati Diavel 1260
Det giver et maskineri, der ikke er bange for at flytte sig. Der er masser af kræfter på hele omdrejningsskalaen, og specielt i bunden af omdrejningsskalaen er der masser at komme efter. Kommer du ud af et sving i et lidt for højt gear, så giver du bare lidt gas, og motoren trækker dig fint og smidigt op i fart, hele vejen nede fra tomgang. Helt uden den hakken og prusten, som man kan opleve i en 2-cylindret V-motor.
Det er på mange måder en helt fantastisk motor, som har en super fin balance mellem sport og komfort. Den sætter ikke en fod forkert, men den her meget smidige gangkultur, gør den måske også en lille smule anonym og lidt kedelig i længden. Det hjalp dog en hel del, da jeg fik aktiveret sportsprogrammet. Selvom den byder på præcis de samme kræfter som i standardprogrammet, så gør sportsprogrammet gasresponsen noget skarpere og kraftudviklingen mere underholdende. Det var lige, hvad der var brug for. Lyden er dog den samme hele vejen igennem, og netop den er også lidt for anonym.
Overkill – Ford Ranger Raptor er sublim
Tracer 900 koster som udgangspunkt 125.000 kroner, men hvis du lægger 40.000 kroner mere, får du GT-versionen, som vi tester. Og pengene er godt givet ud, hvis du spørger mig. Du får fuld justerbar affjedring, så du sammen med de to køreprogrammer kan lægge kompromiset mellem komfort og sport, lige dér hvor du ønsker det. Du får også et lækkert og super skarpt TFT-display i farver. Du får klassisk touring-udstyr som indfarvede sidetasker, varme i håndtagene og fartpilot, men også sportslige detaljer som quickshit. Det betyder at du kan skifte op gennem gearene uden at bruge koblingen. Det giver hurtig og næsten uafbrudt acceleration.
Ud på sognevejene
Og hvordan kører den så? Det kører rigtig godt! Den er superglad for sving og er ret underholdende ude på de små sogneveje. Der er som sagt rigeligt med kræfter, og den sportslige opsætning gør Tracer 900 til en fornøjelse at køre. Og det fede er, at du kan tage de store landeveje eller motorveje, uden at det skal føles som en straf. Tracer 900 ligger superstabilt langt, over de fartgrænser vi har her i landet, uden at lade sig påvirke af vinden eller blive ustabil.
Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4
Vindskærmen kan smart nok justeres med én hånd i to positioner. Men de to positioner ændrer dog ikke på, at den er lidt for meget et kompromis efter min mening. Jeg er 190 cm høj og i begge indstillinger sender den vinden lige i smasken på mig. Så den burde enten have været højere, så det gik over hovedet eller også noget lavere, så vindpresset bliver mere jævnt fordelt på brystet og skuldrene, hvor det ikke generer helt så meget. Det ændrer dog ikke på, at man sagtens kan æde en masse kilometer på denne cykel. Man sidder godt i en oprejst stilling, som vi kender det fra de større adventure-motorcykler, men fodhvilerne sidder højere og længere tilbage, så man alligevel får en mere sportslig siddestilling. Sædet kan i øvrigt justeres i to højder, så det passer til de fleste.
Designet er pænt og strømlinet. Det er ikke, hvad man vil kalde en head turner, men Tracer 900 er igen sådan lidt midt i mellem. Der er lidt skarpe kanter hist og her, men alt er traditionelt og nydeligt, og det støder ikke nogen. Den kommer i tre forskellige farvekombinationer.
Brugttest: Sådan køber du Maserati Ghibli uden bekymringer
Selvom denne slags motorcykel altid vil være et eller andet form for kompromis, synes jeg, Yamaha har ramt den lige i røven med deres Tracer GT. Stort set alt spiller som det skal, og det eneste, jeg savner, er lidt mere passion og vildskab.