Stil, mere plads og et lækkert interiør skal sætte Peugeots nye 2008 øverst på salgslisterne. Vi tager en flyvetur i den nye crossover, som skal tage danskerne med storm.
Instinktivt spænder jeg op i mellemgulvet. Da hjulene slipper asfalten, mærker jeg, hvordan sikkerhedsselen bliver stram og mine lemmer letter. Bilen og jeg er i det splitsekund vægtløse. Endnu et splitsekund går, og den orange franskmand smækker alle fire hjul i asfalten igen. Hvem skulle have troet af modefænomenet crossovers kunne bringe noget godt med sig. Men, viser det sig, sådan en crossover er ekstremt velegnet til flyvehop. De højere fjedre absorberer bumpet og holder frontspoileren fra at ramle sammen med jorden.
Heldækket – Ny Peugeot 208 fås med både el, benzin og diesel
Og for at gøre flyvehoppet bare en lille smule seriøst og relevant, så viser den nye Peugeot 2008, som vi tester, at den kontrollerer sit chassis ganske fint. For en ting er selve landingen, men al den energi som overføres til de sammenpressede fjedre, skal frigives igen, og det ville kunne få en bil til at hoppe en ekstra gang, men støddæmperne i 2008 er heldigvis meget velafstemte og bringer karrosseriet i ro med det samme, så du føler, du har kontrol, så snart hjulene er på asfalten igen. Og lad mig så lige understrege, at hoppet blev foretaget med de tilladte 80 km/t på en øde landevej, med en spotter der kunne give grønt lys, så hverken børn, bævere eller biler var i miles omkreds, mens vi lavede vores test.
Flyvende
Det er nok de færreste, der kunne drømme om flyveevnerne hos Peugeot 2008, men den gamle model var faktisk næsten flyvende på det danske marked. Den er solgt i over 14.000 eksemplarer, og har været nummer et eller to hvert år i sin klasse, siden den blev lanceret i 2013. Og Peugeot håber, den nye model kan gøre sin forgænger kunsten efter. Og umiddelbart er jeg villig til at give Peugeot ret.
Ny Opel Corsa skinner med dieselpower
For bare se på den. Jeg skal være den første til at kalde crossovers for et ligegyldigt modefænomen, hvis eneste logiske berettigelse er den hævede sædeposition og dermed det bedre overblik i trafikken, som så bliver ligegyldigt, fordi alle andre også kører crossovers. MEN, når det er sagt, så synes jeg personligt, at Peugeot er sluppet rigtig godt fra at designe 2008. Design og smag er jo subjektivt, men fronten er aggressiv og maskulin, og på både for- og bagdør har man presset trekanter i dørsiden, som er med til at give bilen yderligere karakter. I forhold til den gamle model er 2008 blevet hele 14 centimeter længere, lidt bredere og lidt lavere, så både visuelt og fysisk er 2008 blevet større, og det klæder den.
Den praktiske Ford med det forkerte navn – Ford Puma
Platformen deler 2008 blandt andet med den nye 208, men akselafstanden er seks centimeter længere, og det gør underværker. Bagsædet går fra at være en joke til at være fuldt funktionsdygtigt for en voksen mand. Pladsen i højden er også godkendt, og selvom 2008 mangler et trick som Megabox i bagagerummet, som konkurrenten Ford Puma byder på, så er der stadig i alt 434 liter bagagerum, som de fleste burde kunne stille sig tilfredse med.
I cockpittet
Bortset fra den ekstra plads, er 2008 nærmest identisk med 208 i kabinen. Det betyder blandt andet, at du får det fede i-Cockpit, en digital skærm med flere lag. Det er ret blæret, og er standard fra Allure-varianten. Kørestillingen gør til gengæld, at rattet er lige smask i vejen for at kunne se de ellers så fede instrumenter. Det er vel en smule fransk – flot, men ikke særlig praktisk.
Kongen af crossover – Nissan Juke er tilbage for fuld kraft
Vi kører en testbil med en 130 hestes benzinmotor og sekstrins manuel gearkasse. Motoren er godt egnet til 2008 og trækker fint. Man savner egentlig ikke kræfter fra de bare 1,2-liter motor, men den har dog udpræget turbotøven, så speederen virker som en tænd/sluk-knap, der først skal aktiveres, før motoren tager fat. I praksis betyder det, at der går et sekund eller halvandet, fra du træder speederen ned, til motoren trækker hårdt.
En appelsin i VW's turban - Volkswagen T-Cross
Til dagligt betyder det nok ikke det store, for 2008’s køreegenskaber indbyder ikke til meget leg. Den styrer ganske gennemsnitligt, og igennem sving opleves den, som det den er, en minibil på høje fjedre. Det, der over flyvehoppet, var en fordel, er nu en ulempe, for det højere tyngdepunkt får 2008 til at krænge gennem svingene, som en bredbaget pony med bløde knæ. Selve affjedringen virker heller ikke så avanceret – ved lav fart slår skarpe kanter igennem til kabinen, men det bliver dog bedre, som farten hæves.
Den farlige puma
2008 starter ved 209.990 kroner for en Active, som har samme motor som testbilen, men med 100 hestekræfter eller en diesel med samme effekt. Den er ret skrabet for udstyr, så det giver mere mening at komme om i Allure-varianten, som starter ved 239.990. Motormæssigt er der her også en diesel med 130 hestekræfter, og til sommer kommer der en elektrisk version med en rækkevidde på 310 kilometer, hvor startprisen bliver 279.000 kroner.
Her er priserne på Skoda nye crossover - Kamiq starter fra under 200.000 kroner
Samlet set er Peugeot 2008 en ret lækker og helstøbt bil med fin plads, men konkurrencen er hård blandt de små crossovers, specielt fra den nye Ford Puma. Den kører bedre, har et mere praktisk bagagerum, og så får du mere udstyr for pengene. Personligt ville jeg nok alligevel vælge den flyvende franskmand, simpelthen fordi den i min optik er flottest.