Vi har jo tidligere lyn-anmeldt elbilen Dacia Spring, hvor vi fandt den som et fremragende transportmiddel i byen i regnvejr, sammenlignet med en ladcykel, mest fordi du kommer tørskoet frem. Her vil vi gå skridtet videre i de tørre sko, og sammenligne den sådan helt generelt med biler, som den jo også er.

Du får dejligt mange specifikationer i vores tidligere anmeldelse, så det springer vi næsten over her. Men opsummeret, kan du få din Spring i to versioner, Comfort til 141.490 kroner og Comfort Plus til 153.490 kroner, som du kan kende på de orange sidespejle, og så får du bakkamera, navigation, et reservehjul, samt muligheden for at tilkøbe hurtigladning for 5.000 kroner.

Sidstnævnte betyder, du kan lade med op til 30 kW, så den render fra 0-100 procent på en time og 12 minutter.

 

Starter dårligt

Det første man lægger mærke til, er, at fordøren lukker med en bemærkelsesværdig billig metallyd, lidt som at tabe en tom coladåse i en parkeringskælder.

Dernæst, at Spring kræver en gammeldags bilnøgle, ingen fancy startknapper her, trods det faktum, at det jo er en elbil, og en elmotor ikke sådan kræver at blive startet, men blot skal have sluttet strømmen.

Årets Bil 2022 – Hyundai Ioniq 5 rydder bordet

Tilmed er det en videnskab at få liv i rumæneren, men måske var der strømafbrydelser på fabrikken, da de lavede startsystemet? Der er lys i alt, der skal være lys i på instrumentbordet, og der er ingen råbende infoskilte eller andet, som indikerer fejl, men bilen nægter altså at reagere på speedertryk.

Det går langsomt op for en, at bilen nok ikke er startet. På den igen, gearvælgeren skal stå i N, og man skal træde bremsen ned. Så kan man dreje nøglen helt over, og så sker der igen intet, når man træder på speederen.

Oh, gearvælgeren skal jo tilbage i D.

 

Svingene Spring

Alt det kræver mere tilvænning, end man lige tror, for stort set alle andre elbiler har tilpasset betjeningen til elbilens særegenhed og droppet nøgle. Nogle elbiler er endda uden startknap, blot gearvælgeren er i D, og nøglen er i nærheden, kan du køre.

Den billige Polestar 2 du ikke skal vælge

Når Spring endelig springer afsted på sine tynde hjul, er det næste, som slår en, at styretøjet er en fin kombination af alverdens værste styretøj nogensinde. Det er på samme tid underligt løs, som om der er vingummi i alle led, samtidigt med at det er fast, som om ratstammen kører for stramt i beslagene.

Meget usædvanligt, retter den heller ikke helt op ved mindre styreudslag i lav fart, så når du slipper rattet, bliver det i sin position – altså drejet. Det overrasker, og i de første par sving var vi lige ved at fortsætte ind på fortovet.

 

Stor ros til kort rækkevidde

Nu til det gode. Hvis du har irriterende venner, så placér dem på bagsædet. Her er nemlig ikke plads til deres ben og det vil ærgre dem meget. Desværre bliver turen ikke så lang, da batteriet kun indeholder saft til 230 km ifølge WLTP, og i vores tilfælde 137 kilometer ved 100 procent på en kold vinterdag. Det gode her er, at vognen rent faktisk viser en realistisk rækkevidde, hvor det viste antal kilometer svingede fra 16 km for lidt, til seks km for meget – 123 indikerede kilometer viste sig at række 129 kilometer, og det er jo dejligt, når det går den vej.

Her er elbilerne med længst rækkevidde om vinteren

I andre elbiler er det nærmest selvmord at komme helt ned til sidste streg, hvor der fx kun er fem kilometer tilbage, mest fordi rækkevidden ofte svinger helt vildt – nogle elbiler tillader sig at svinge med over 100 kilometer i rækkevidde alt efter kørsel og vejrforhold. Men i Spring kan du snildt køre byture med få kilometer tilbage uden rækkeviddeangst, så stor ros her.

Made in China – elektriske MG ZS EV overrasker positivt

Men måske skyldes den realistiske rækkevidde lidt, at speederen ikke behøver at have snablen ret langt ned i kilowattbeholderen – accelerationen vil din oldemor med kronisk køresyge elske. Med sine små 45 hestekræfter og 125 Nm på forhjulene, tager det knap 20 sekunder at ramme 100 km/t, men det føles som længere tid.

Især fra cirka 60 km/t dør Dacia’en fuldstændigt, og det sidste stykke op til 100 kunne man cykle hurtigere. Vi fandt heller ikke en motorvej, der var lang nok til, at vi nåede at ramme 110 km/t og slet ikke topfarten på 125 km/t.

 

Hvor er charmen?
Det er selvfølgelig lidt en overdrivelse, men hold den helst i byen, for den føles ikke bygget til at skulle lege med de voksne på motorvejen og desuden er den også ret sidevindsfølsom. Det kræver samtidig et ret stort pedaltryk på bremsen, før der sådan rigtigt sker noget, og du får ikke megen hjælp fra genindvindingen af bremseenergi, der i andre elbiler kan være så voldsom, at man aldrig behøver bruge bremsen.

Den elektriske charmør – Mini Cooper SE

Man kunne have håbet, at Springs charme ville vinde over dens åbenlyse mangler – lidt som hedengangne Mini og Fiat 500, der holder hele bilmærker oven vande i dag ved at stå på skuldrene af fortidens billig-biler, men Spring er hverken nuttet, byder på revolutionerende nyt, eller kører som en gokart, den er bare billig bygget, og det er man aldrig i tvivl om.

Fiat 500e – den elektriske Fiat du må eje

Men det kan jo også noget. Altså spare dig lidt penge. Vi skylder dog også at fortælle, at den lave pris er gået ud over sikkerheden. Ved sin crashtest fik Spring kun en enkelt stjerne.

Det samme giver denne anmelder til køreoplevelsen.

 

El-cyklen eller den her - Vi kører Dacia Spring, danmarks billigste elbil 

Renault genopfinder 5 som charmerende elbil

Bæredygtig familiebil – seks elbiler til under 200.000 kroner

Se alle elbiler til salg på biltorvet.dk her