Siden Chevrolet overtog koreanske Daewoo er der begyndt at komme nogle lidt mere interessante og større biler fra dennes kant. De to seneste skud på stammen er den store sedan Epica og og SUV'en Captiva. Vi lægger ud med en test af Chevrolet Epica 2.5 V6 LT aut., men vi vender hurtigt tilbage med test af Captiva.

6 cylindrede motorer
Epica fås udelukkende med 6 cylindrede rækkemotorer - faktisk 2 af slagsen – en 2 liters samt den 2,5 liters, der ligger i denne testbil. Den lille række 6'er fås kun med manuelt gear, mens der i den 2,5 liters følger et 5-trins automatgear med. Priserne starter ved 245.000,- og topper ved 320.000,-.

Disse priser skal ses i relation til bl.a. Toyota Avensis (basispris: 340.000,-), Mazda 6 (basispris: 280.000,-), VW Passat (basispris: 320.000,-) og Ford Mondeo (basispris: 260.000,-). De nævnte konkurrenter har svært ved at konkurrere, når man udelukkende ser på pris og udstyr. De ovenstående basismodellerne byder kun på sparsomt udstyr og små motorer, hvorimod Epica byder på næsten alt tænkeligt i udstyr samt 6 cylindret motor med automatgear – burde valget så være svært?

Europæisk design
Hver gang koreanerne (amerikanerne) introducerer en model på det europæiske marked, er designet blevet mere og mere tilpasset vores smag, og den nye Epcia er ingen undtagelse. Der er ikke så mange dikkedarer – linierne er rene og klassiske, muligvis med lidt BMW inspirerede forlygter. I profil ser Epica næsten elegant ud, og de 17” alufælge, der kommer som standard med valget af den store R6-motor fuldender billedet. Det store Chevrolet emblem både for og bag er lige prangende nok – nu er det jo altså ikke en "ægte" Chevrolet.

Fin kabine med udstyr i lange baner
Ligesom de ydre linier er kabinen meget neutral og lige til. Nogle elementer ser dog lidt forældede ud – det grønne display til klimalægget samt det ældgamle digitalur med 12-timers visning. Men med de to undtagelser – ja, så er der ikke ret meget negativt at sige om kabinen.

Pladsen er acceptabel sammenlignet med de europæiske konkurrenter, men ikke så god som i Ford Mondeo, hvilket også kan være svært at konkurrere med. I bagagerummet er der plads til 480 l og uden indgående hængsler. Igen ingen rekord, men fint i forhold til klassen. Et minus i bagagerummet er den tynde beklædning, som simpelthen skriger på en ekstra bundmåtte.

I denne topmodel følger alverdens komfortudstyr, inklusive eljusterbare lædersæder. Derudover kan nævnes et glimrende musikanlæg med 6 stk. CD-skifter samt fartpilot og regnsensor.

Sikkerhed med et alvorligt brist
Også på sikkerhedssiden er listen lang, men ikke komplet. Det obligatoriske ABS, selestrammere, tågelygter for/bag og 6 airbags er med, men ESP er IKKE på listen. Ganske uforståeligt når Chevrolet selv betegner Epica, som ”en sedan i luksus klassen”, og i en luksussedan hører der altså ESP til. Det er et alvorligt minus, som forhåbentligt bliver rettet hurtigst muligt. I SUV'en Captiva er ESP standard.

Glimrende på vejen
Når en bil er udstyret med R6-motor, tænker man med det samme ”sport”, men i Epica’s tilfælde taler vi om komfort i stedet for. 156 hk til 1.474 kg. med automatgear kan kun blive til afslappet kørsel. R6-motoren spinder lystigt, uden at give meget lyd fra sig, og det 5-trins automatgear skifter ganske fint, så den samlede køreoplevelse er positiv - især med hensyn til undervognenes afstemning. Det er et rigtigt fint kompromis mellem komfort og en fast undervogn, så man ikke ”flyder” rundt, som det ofte har været tilfældet i de store koreanske sedaner.

Konklusion
Den nye Epica er det bedste vi endnu har set fra koreanske Chevrolet, og den burde kunne gøre livet lidt surt for konkurrenterne – især hvis ESP systemet finder vej til bilen. Man får en bil, der er spækket med udstyr, har en fin 6 cylindret rækkemotor med automatgear - og man får muligheden for at fortælle alle, at man kører Chevrolet. De griner måske lidt, men så kør en tur med dem og nævn så lige prisen.