Chevrolet Cruze har siden introduktionen i 2009 været en super sælgende bil i hele Europa. Desværre fandtes Cruze kun i den 4-dørs sedan udgave, og det har givetvis gjort, at en del potentielle købere er gået uden om Cruze. Størstedelen af de solgte biler i mellemklassen sælges som 5-dørs hatchback modeller, eller også som stationcars, men her havde Chevrolet altså ikke noget at byde ind med.

Stor bagklap
I løbet af 2011 kom så endelig denne 5-dørs hatchback, som er et af danskerne foretrukne designs på en bil. Den store bagklap giver næsten de samme muligheder som i en stationcar – og denne fleksibilitet er meget værd for de danske bilkøbere. Bagagerummet i denne 5-dørs klarer 419 liter med sæderne oppe og 883 liter med sæderne lagt ned.

Pladsen i kabinen er den samme som i den 4 dørs model. Altså ganske fin plads til 4 voksne med god sædekomfort.

Udstyr
Denne Cruze fås ”kun” med LT udstyr, som betyder at 16” alufælge, aircondition, cruise control, baksensor, boardcomputer, sædevarme foran, elruder for/bag, ratbetjent radio, el-sidespejle m. varme og tågelygter er standard – kort sagt, man mangler ikke umiddelbart noget i Cruze.

En enkelt ting trænger dog til forbedring. De grønne, og kedelige displays til blandt andet aircondition og boardcomputer hører ikke hjemme i en europæisk bil anno 2012.

5 stjerner
Cruze fik ved introduktionen i 2009 5 stjerner i EuroNCAP crashtesten. Siden da er testen skærpet yderligere, men Cruze er ikke blevet gentestet i henhold til de skærpede krav. ESP, 6 airbags og ISOFIX barnestolsbeslag er selvfølgelig standard.

Voldsomme kræfter
Cruze’en vi her tester er udstyret med en 163 hk stærk dieselmotor. Motoren har et maksimalt drejningsmoment på hele 360 Nm. v. 1.750 o/min. Dette gør Cruze til en lille sportsvogn, hvor 0-100 km/t klares på bare 8,5 sek., mens tophastigheden er på 205 km/t. Med 163 hk klarer Cruze overhalinger og seje motorvejsaccelerationer imponerende hurtigt og smertefrit. Ved fuld acceleration i de lave gear skal man dog sørge for, at holde godt fat i rattet, for accelerationen er voldsom og eksplosiv.

Udover de mange kræfter, så imponerer Cruze med et lavt støjniveau på motorvejen, og god vejbeliggenhed - så denne bil klarer let en laaaang køretur.

Men skal dog desværre lidt for ofte forbi dieselstanderen. Vi nåede et gennemsnitligt forbrug på 14,9 km/l efter en del motorvejskørsel. Det officielle forbrug lover 17,9 km/l.

Stationcar og nye motorer
I foråret blev det afsløret at Cruze nu endelig også kommer som stationcar – Cruze Wagon. Sammen med den nye Wagon introducerer man også nye motorer, som er mere sparsommelige. Det er en 1,4 liters benzinmotor med turbo (140 hk), og en 1,7 liters dieselmotor med 130 hk. Med den nye dieselmotor stiller man et forbrug på 22,2 km/l i udsigt. Det ser vi frem til!

Konklusion
Den i forvejen populære Cruze kan ikke undgå at blive mere populær med denne 5-dørs udgave, og senere Wagon udgaven. Cruze byder på meget bil for pengene, omfattende udstyr og en suveræn kraftig og lækker motor, som dog er lidt tørstig. Vi ser frem til at teste den nye stationcar og de nye motorer.