Volkswagen mestrer som få at opbygge en hype om deres nye produkter. Sjældent har vi oplevet mere opmærksomhed omkring en ny bil, men spørgsmålet er så, om VW ID. Buzz faktisk kan leve op til postyret.
Selvom kalenderen viser 1. september, har sensommersolen endnu ikke sluppet sit tag i det mondæne fiskerleje Skanör i det sydlige Skåne. Over alt sidder bronzefarvede pensionister og nyder en letöl og et stjerneskud, men gaflerne rammer tallerknerne med et smæld, da min kollega og jeg kommer rullende lydløst forbi. Chokbølgen skyldes ikke os (selvom min kollega måske kunne ønske sig det), men bilen. Senere samme dag parkerer vi på hipster-hotspottet Refshaleøen, i Københavns havn. Her bliver vi nærmest overfaldet af en kendiskok. Han vil ikke snakke om stjerneskud, men ligesom de svenske pensionister er han helt vild med bilen, vi kører i – den nye Volkswagen ID. Buzz.
Her er priserne på VW ID. Buzz
Til alle, der måtte have levet under en sten, så er det Volkswagens nye elbil, men med et kraftigt slægtskab til det ikoniske folkevognsrugbrød, som blev lanceret helt tilbage i 1950. Designet er markant anderledes end alt andet, du kan støde på i dag, og det forklarer også de mange reaktioner. Snuden er flad som en fransk bulldog, og det kan selvfølgelig kun lade sig gøre, fordi der ikke er en konventionel benzin- eller dieselmotor, som skal klemmes ind. Resten af bilen er ganske kasseformet – den mest praktiske form, hvis du skal have så meget, som muligt ind i den, men mere om det senere – og har flere hilsner til de tidligere generationer. Eksempelvis er der de tre vertikale striber på bagerste stolpe, som giver mindelser om luftindtagene på Type 2-modellen fra 70’erne.
Rummelig som få
Udover det rugbrødsformede design, så viser tallene lidt overraskende, at ID. Buzz er lige så bred som Volkswagens største varebil, Crafter. Og selvom platformen grundlæggende er den samme MEB-platform, som anvendes til ID.3 og ID.4, så er akselafstanden forlænget fra 275 centimeter i ID.4 til 298 centimeter. Oversat til et forståeligt sprog betyder det, at ID. Buzz er ekstremt rummelig.
Komfortabel rejsemakker – Volkswagen Multivan
Hvor en Tesla Model Y, som er noget af det mest rummelige på denne side af Oslobåden, kan sluge 854 liter i bagagerummet, kan ID. Buzz altså laste 1.121 liter – det er åndsvagt meget. Faktisk har Volkswagen været så skødesløse, at de ikke engang udnytter hele bagagerummet, men har lavet en højere bund, hvor der ud mod bagklappen er blevet plads til to rum, som kan indeholde ladegrejet. Og det er vældig praktisk, i stedet for at skulle have dem til at rode.
På bagsædet er der luftigt hele vejen rundt om dig, du sidder opret og har masser af benplads. Sæderne kan tilmed rykkes frem og tilbage på skinner, eller foldes sammen 40:60. Det kan dog undre, at Volkswagen ikke har installeret tre lige store sæder, men i stedet et smalt midtersæde, der minder om det, du finder i en Passat. Midtersædet mangler tilmed Isofix-beslag, men heldigvis kommer der næste år en længere version med op til syv sæder.
Tesla Model Y får baghjulstræk – og bliver 100.000 kroner billigere
På første række sidder du i kaptajnsstole med armlæn på begge sider, og det er en fordel, for der er så langt til dørkarmen, at man ender med at få ondt i armen, hvis ikke man bruger sædet armlæn. Resten af instrumentbordet ligner til forveksling det, du finder i en ID.3 eller ID.4. Det sætter ikke rigtig sindet i kog, og personligt er jeg ikke fan af de mange slide-funktioner, men foretrækker rigtige knapper.
Marginalt hurtigere end originalen
Det må have gået sløvt for sig, når en original T1 skulle accelerere med hele bugen fuld af hashrygende hippier. Den 1.200 kubik store boksermotor ydede bare 34 hestekræfter. Helt så galt er det ikke i den nye, men hurtig er den ikke. Vi er jo blevet vant til elbiler, som lyn-accelererende, men ID. Buzz skal bruge hele 10,2 sekunder på at ramme 100 km/t. Sådan er det, når elmotoren, placeret ved bagakslen, med 204 hestekræfter og 310 Nm, skal slæbe på 2.471 kilo.
ID. Buzz føles ikke egentlig sløv, men den lægger ligesom mest op til et adstadigt tempo. Du sidder højt, og har derfor et godt overblik, og til forskel fra Model Y er affjedringen noget mere komfortabelt sat op, så ID. Buzz er ganske komfortabel at køre rundt i.
To ting trækker ned. Styretøjet er meget syntetisk og uden nogen form for feedback, og så er der en del vind- og vejstøj i bilen, når man kommer op på motorvejshastighed.
Konkurrenten
ID. Buzz har ligesom lillebroren ID. 4 et batteri på 77 kWh, men producenten er ny, så det kan lades med op til 170 kWh, og 5 til 80 procent skulle kunne nås på 30 minutter ifølge Volkswagen. Rækkevidden er officielt 410 kilometer, og vores forbrug, der gik over 123 kilometer motorvej, landevej og bykørsel landede på 21,2 kWh/100 km, som faktisk svarer til fabrikstallet.
Familien fremtid – Volkswagen ID.4
Basismodellen ID. Buzz Life starter ved 489.995 kroner. Her får du 19 tommer fælge, LED lygter, adaptiv fartpilot, trådløs ladning og Apple Carplay/Android Auto, og to-zoners klimaanlæg. Her får du til gengæld ikke de funky tofarvede lakeringer, og et anhængertræk koster 12.200 kroner, og så må modellen for øvrigt kun trække 1.000 kilo. Skal du have mere lir, skal du op i ID. Buzz Style til 579.995 kroner. Så umiddelbart får du mere for pengene i en Tesla Model Y. Vil du have mere rækkevidde og bedre ladehastigheder, så er Tesla’en også klart overlegen. Men ID. Buzz er mere rummelig, mere komfortabel, og så er designet noget mere hypet end amerikaneren.
Bestillingerne starter i november, og de første leveringer kommer ved årsskiftet, men den buzz, som Volkswagen har fået skabt omkring den retro-smarte elbil er ekstraordinær – hvornår er svenske pensionister og københavnske kendiskokke ellers lige enige?