Elbilerne er fuldt ladet og klar til at tage Danmark med storm. Vi tager et kig på, hvorfor du skal købe Audi Q4 e-tron i stedet for Volkswagen ID.4, og hvorfor du i hvert fald IKKE må købe storebroren e-tron. 

Skoda, Audi og Volkswagen har i en menneskealder kørt med samme grundlæggende teknik, mens indpakningen har været forskellig. Sådan er det også med koncernens nye storsatsning på elektricitet. Så tillad os rode lidt med tal, mens vi forsøger at line de tre søskende op mod hindanden. Skoda Enayq 50 har en frapris på 298.995 kroner med 148 hestekræfter, et 51 kWh stort batteri og en officiel rækkevidde på 362 kilometer. Billigste Volkswagen ID.4 koster fra 294.995 kroner med samme motor, 52 kWh batteri og en officiel rækkevidde på 345 kilometer. Audis bud, Q4 35 e-tron, har en startpris på 349.990 kroner, samme 52 kWh batteri, en rækkevidde på 334 kilometer, men en motor som yder 170 hestekræfter. 

Revolutionen fra øst – vi tager et første kig på Kia EV6

Skal vi sammenligne dem med identiske værdier, fås de alle med 204 hestekræfter, et 77 kWh stort batteri og en rækkevidde på mellem 509 og 534 kilometer. Her koster Skoda Enyaq 80 fra 369.995 kroner. Volkswagen ID.4 Performance koster fra 374.995 kroner, og Audi Q4 40 e-tron koster fra 384.990 kroner. Der er variationer i udstyret, så du eksempelvis ikke får bakkamera i Audi’en, mens Skoda’en som standard kun kan lade med 50 kW. Men faktum er, at der 15.000 kroner mellem Skoda’en og Audi’en, så hvis der nogensinde skulle være en grund til at købe en Audi, så var det nu – så vi kører en tur.  

Ny vin på gamle flasker – BMW iX3

Bilen vi ruller i er Attitude-varianten til 399.990 kroner, som blandt andet har parkeringshjælp og en adaptiv fartpilot, som i samarbejde med navigation til 2.169 kroner selv tager farten af i sving og inden rundkørsler. 

Køreglad 
Det første indtryk er, at Q4 er mere køreglad end eksempelvis ID.4, som vi senest har kørt i GTX-versionen med 299 hestekræfter. Men Audi’en med færre kræfter opleves altså mere underholdende. Den er præcis i sine bevægelser, direkte i styretøjet, og føles generelt mere let på tå end søsteren fra Volkswagen. 

Den elektriske Audi Q4 bliver fed og får skarpe priser

De 204 hestekræfter føles rigeligt til almindelig frisk kørsel, og da de 310 Nm er klar fra 0 o/min, er der masser af overskud, når du nyder et par bugtede landeveje, eller triller rundt i byen. For det bedste ved Q4 e-tron er, at den rammer et elegant kompromis mellem at være dynamisk og samtidig rigtig komfortabel. Affjedringen er fast, men tilgivende, så du ikke får brok bare du kører over et kloakdæksel, og støjniveauet er lavt, så alt i alt er det en ubesværet oplevelse, du får bag rattet.  

Så billig bliver den - her er priserne på Hyundai Ioniq 5

Kabinen minder om de fleste nye Audi’er, som længe har været både lækre, men også futuristiske, så egentlig er der ikke de store overraskelser, hvis du er vant til at bevæge dig i Audi-land, og det er vel egentlig en god ting. Takket være elmotorerne skulle der ifølge Audi være så meget plads på bagsædet, at det kan matche en Q7, selvom de udvendige dimensioner minder om en Q5. Det er nok en stramning, marketingafdelingen har fået indført, for pladsen er ikke direkte imponerende, men dog fuldt tilstrækkelig for de fleste. Selv bagagerummet sluger 520 liter og bilen må trække 1.000 kilo, så der er ikke rigtig noget at udsætte på de praktiske aspekter.  

Glem e-tron 
Batteriet kan lade op til 127 kilometer på 10 minutter med hurtigladning, og vi havde ikke mulighed for at efterprøve rækkevidden på vores korte testtur, men de 509 kilometer burde være nok til at give en tilstrækkelig rækkevidde, selv ude i virkeligheden.  

Familien fremtid – Volkswagen ID.4

Om du vil have en Skoda, Volkswagen eller Audi er op til dig, men Q4 e-tron er en virkelig helstøbt bil – ikke bare elbil. Og så jorder den sin egen storebror e-tron, Audis første elektriske SUV. Den koster 554.990 kroner, har ganske vist flere kræfter og mulighed for at lade hurtigere, og har tilmed marginalt mere plads, men det er alt sammen i bagatel-størrelsen. Til gengæld kører den som et overfyldt badekar, og har sammenlignet med lillebroren, en elendig rækkevidde. Vi er faktisk næsten ude i brødredrab, for e-tron giver ingen mening ved siden af Q4 e-tron, og på tværs af Audis modelprogram - både forbrændings- og elbiler, er det den bedste model lige nu.