I 1979 begyndte Mercedes-Benz produktionen af Geländewagen – deres bud på en hard core firehjulstrækker, hvis primære formål var militært brug. Men, som det så tit sker, når disse køretøjer ser dagens lys, så vil private også have dem. Og det fik de. Forskellen på 1979 modellen og det nyeste skud på stammen er minimal rent optisk. Men under skallen finder vi en langt mere sofistikeret maskine, der på ingen måde har tænkt sig at stå tilbage for nogen.

 

Vores testbil er den voldsomme G 63 AMG S, der kan prale med en 5,5 liters V8 bi-turbo med hele 571 hk. Motoren er et håndbygget kraftværk, der kun overgås af sin storesøster G65 AMG, der med sin 6,0 liters V12-motor og 630 hk er den kraftigste i G-wagon.

 

G-wagon er udstyret med et imponerende firehjulstræk. De 3 standardmonterede differentialespær sikrer, at de hjul der har vejgreb altid sørger for fremdrift i tilfælde af traktionsproblemer. Ved f.eks. ekstrem terrænkørsel fastlåses for- og bagaksel samt midterdifferentialet. Det er derfor kun nødvendigt med traktion på et enkelt hjul for at drive G-wagon frem.

 

På landevejen er G-wagon faktisk imponerende god, dens konstruktion og firkantede design taget i betragtning. Den bliver dog aldrig nogen GLE rent køredynamisk – men, det er jo heller ikke meningen.

 

Der er sket meget interiørmæssigt siden 1979 – og så alligevel ikke. Designet er stadig kantet alle steder – men, det skal det også være for at matche det udvendige design. Den ekstremt lækre designo kabine er dog et orgie af luksus, der signalerer, at her er der altså tale om noget helt specielt.

 

G63 AMG S er den type bil, som du kan hamre igennem terrænet en hel dag – køre den i vaskehallen og fortsætte til en fin middag i byen bagefter. Og det kan du gøre mens folk nærmest står i hobetal for at nikke anerkendende til dig. For G-wagon er en bil der afføder respekt hvor end den kommer frem. Og hvis folk ikke kigger, så lader du blot speederfoden vække de næste 600 hk til live, og jeg garanterer, at folk nok skal kigge.

 

G63 AMG S er noget at det mest maskuline, der finder på fire hjul. Alene bilens udseende, lyd og generelle pondus får drenge i alle aldre til at smile. Men, den er samtidig også en bil for de få – og jeg mener virkelig få. Med en basispris på 2,7 millioner kroner uden udstyr, så skal der virkelig sælges nogle flasker for at være med her. Og ønsker du bare lidt ekstra kræs fra hylderne over ekstraudstyr, ja så ender du nemt et pænt stykke over de 3 millioner kroner.

G63 AMG S er genial. Den tager det bedste fra to tidsaldre og kombinerer det til en bil udover det sædvanlige. Mange rygter har lydt omkring bilens snarlige pensionsalder - men ifølge Mercedes-Benz, så er der ikke planer om dette på nuværende tidspunkt. Faktum er nemlig, at G-Wagon aldrig har solgt bedre, end den gør nu. Dette er noget, jeg virkelig kan lide at høre, da G-Wagon er en bil, der virkelig skal være plads til. Den er så anderledes end alt andet og så ikonisk, at man simpelthen ikke må tage den ud af produktion.