Hvis du vil have power, komfort, luksus og evnen til at komme frem over alt, så skal du ikke vælge en SUV fra Audi – du skal vælge A6 Allroad.
Det kan stadig imponere mig, hvor langt bilindustrien egentlig er kommet på nogle områder, og den nye Audi A6 Allroad er et fremragende eksempel. Den har netop fragtet mig fra København til min ødegård i Sverige, hvor Biltorvet har sin hemmelige terræn-testbane. Så det er blot et kvarter siden, at jeg svævede afsted på de lange, forladte motorveje med en sagte summen fra den magtfulde diesel-V6’er, mens det digitale speedometer indikerede langt over de tilladte 120 km/t. Og lad os bare med det samme slå fast, at A6 Allroad er mindst lige så komfortabel på motorvejen som en hvilken som helst anden Audi. Men nu er vi drejet fra asfalten og ned ad en lang pløret skovvej, og det er her, bilindustriens fremskridt virkelig viser sig.
Endelig danske priser på den nye Audi Q5
Store mængder nedbør har gjort stien mere end almindeligt smattet, og jeg vælger køreprogrammet offroad, så luftundervognen rejser sig yderligere 4,5 centimeter. I alt byder A6 Allroad så på 18,4 markfrigang. Det er akkurat nok her, mens vi graver os gennem pløret, men som vi kommer ind gennem skoven, bliver det tydeligt, at frihøjden er Allroads største udfordring, når det kommer til rigtig terrænkørsel. Det avancerede quattro-firehjulstræk, den velfungerende 8-trins automatgearkasse og antispindsystemet gør, at der aldrig er nogen tvivl om, at vi nok skal komme igennem pløret, og skulle der opstå tvivl, så er det som regel ikke noget, der ikke kan løses med hjælp fra den brølstærke 3-liters V6’er med 286 hestekræfter og 620 Nm. Allroad består skov-testen, men bliver aldrig en decideret offroader, for der er bare ikke frihøjde nok.
Den svævende seng
Den standardmonterede luftundervogn er ellers en af Allroads helt store trumfkort og det, der gør netop denne model til bilernes svar på en schweizerkniv. For på et splitsekund kan den forvandles fra jægerens bedste ven, som gladeligt fragter mand og hund helt ind i skoven, til en luksusflyder, du kunne bruge som ministervogn. I comfort er undervognen blød som smør, så du kan svæve afsted, som lå du med dynen trukket op om hagen i en Hästens seng. Det betyder også, at bilen krænger en del i sving, men så må du bare vælge dynamic-indstillingen, hvor luftaffjedringen bliver strammere, styretøjet bliver mere direkte og motor og drivlinje mere ivrig. Det viser sig, at A6 Allroad sagtens kan samle skørterne sammen og komme ud over stepperne, for karrosseriets krængning mindskes.
Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6
Overraskende nok er testbilen også langt mere retningsstabil end den sidste A6 Avant, vi testede. Den havde overraskende svært ved at køre ligeud, for normalt forventer man, at en Audi kan æde hundredvis af kilometer uden at chaufføren bliver træt. Sådan er det heldigvis også med A6 Allroad, hvor støjniveauet er lavt, og så er testbilen udstyret med assistentpakken Tour, der inkluderer en velfungerende adaptiv fartpilot.
Drop SUV’en
Køreegenskaberne er en traditionel SUV overlegen, specielt på komfortsiden, og jeg har svært ved at se nogen grund til at vælge en traditionel SUV som Audis egen Q5 fremfor A6 Allroad. Fordelen ved det grundlæggende A6-design er, at du får oceaner af plads på bagsædet, hvor du sidder mere tilbagelænet end i Q5, men har stadig rigeligt med bagagerum. Her er 565 liter plads til hund og gummistøvler.
Ny Audi S8 er tyst som et bibliotek – et bibliotek med 571 hestekræfter
Der er dog en ting, som generer, uanset om man kører almindeligt eller kvikt – der er en udpræget forsinkelse, fra du træder speederen ned, til motoren sender kræfterne ud til hjulene, og det uanset hvilken indstilling undervogn og gearkasse måtte være i. Det er et problem, der går på tværs af alle Audis modeller for tiden, og det virker underligt, at Audi ikke har gjort noget ved det endnu, for det er faktisk lidt af et irritationsmoment i dagligdagen.
Audi tuner elbil – e-tron S får 503 hestekræfter
Testbilens lækre V6’er er udstyret med et mildhybrid-system, som Audi anslår, kan spare omkring 0,7 liter diesel over 100 kilometer. På vores 520 kilometers testtur, som både inkluderede motorvej, bykørsel og terrænkørsel, landede vi på 12,6 km/l. Det er ikke imponerende, men heller ikke overraskende for en bil af denne størrelse og det fartpotentiale, så personligt er jeg i hvert fald næsten villig til at tilgive den, at den har en hang til de dyre dråber. Samlet set har jeg sjældent oplevet en mere helstøbt pakke, der mestrer så mange forskellige discipliner – præcis som en SUV, forskellen er bare, at A6 Allroad gør det bedre. Og som en ekstra bonus, så er schweizerkniven faktisk billigere end den almindelige A6 Avant med firehjulstræk og luftaffjedring.