Hvad kører den arrogante verdensmand for at imponere omgivelserne, når det skal være en elbil, som ikke er en Tesla? Svaret er måske Audi E-tron Sportback. Den kører virkelig dejligt, har den fede kabine og er frem for alt både kæmpestor og vildt hurtig.
E-tron Sportback er lidt som en balletdanser i gummistøvler, for den stikker lidt i hver sin retning. Det er en kæmpestor SUV, som gerne vil være en elegant coupé. Det giver ikke meget mening og ser helt tovligt ud på billeder. Den er voldsom på alle måder – og så ovenikøbet en elbil.
Audi tuner elbil – e-tron S får 503 hestekræfter
Op til 443 kilometer rækkevidde loves der – i et lokum af en bil, som vejer over 2,5 tons. Det er galimatias. Men vi har set det før fra Audi. I den almindelige E-tron, som var Audis første elbil, og som Sportback’en deler sin teknik med. Største forskel er den dumme coupéform.
Ikke så dum endda
Men den er faktisk ikke så dum at se på, når man møder den i virkeligheden, hvor proportionerne giver mening. Testbilen har store 21-tommer fælge (til 10.501 kroner ekstra), men nærmest med ballondæk, da der er masser af gummi, så den kunne sikkert sagtens have 25 tommer i skærmkasserne, hvis man smed noget ultralavprofil på. Du kan dog højest købe 22 tommer hos Audiforhandleren. De kæmpehjul, som nogle jo elsker, koster på fornuften, da rækkevidden svinder til 381 kilometer. Til gengæld oplevede vi denne rækkevidde som ganske realistisk i testugen.
Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace
Inde i kabinen har man det som i et amerikansk militærkøretøj, fordi man sidder højt oppe, og undervognen bare sejler over alle bumb. Skal man ud at annektere en bid Ukraine, eller måske bare en tur i skovmosen, så har du både firehjulstræk og indstillingen Offroad, der hæver bilen, så du får øget frihøjde. Men det er nok mest, så man kan prale af det, for Sportback’en virker malplaceret på selv en våd græsplæne. Modsat falder den ned om hjulene, når du vælger Dynamic, som er sportsprogrammet.
Bedre end en SUV? Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv
Det skyldes luftundervognen, og det er noget vi er fan af altid. Det giver den fireringede elvogn køreegenskaber, som er klart mere kongelig end rally. Med 360 hestekræfter, 561 Nm fra 0 omdrejninger og en nul til 100-tid på 5,7 sekunder, kan man ikke kalde den langsom, og andre biler bliver også hurtigt små i bakspejlet ved lyskryds, men den føles faktisk ret doven på speederen.
Elastik under foden
Der er også masser af elastik ved parkeringsmanøvrer, hvor du skal frem og tilbage for at få skuden på plads i p-båse, der pludselig alle lader til at være meget små. Du trykker på speederen, og intet sker. Så træder man lidt hårdere, og pludselig farer fartøjet frem, og man må lynhurtig klampe bremsen i bund.
For at få sejlet tankskibet på plads i de smalle båse, kan man i vores testversion ikke få megen hjælp fra sidespejlene, da det er et kamera med tilhørende skærme i dørsiden, og de gør det svært at vurdere afstande. Heldigvis er der både bakkamera og 360 graders kamera, plus en funktion hvor du med fingeren på skærmen i midterkonsollen kan dreje bilen rundt i omgivelserne. Altsammen gør det parkering let som et computerspil.
Elektrisk coupé på stylter - Audi Q4 Sportback e-tron concept
De slanke kameraspejle til 13.871 kroner ekstra kan man undvære, for de kræver tilvænning. Det venstre sidespejl kræver mest af dig, da skærmen i døren ikke er vinklet meget mod føreren, så man har en tendens til at bøje sig frem for at se i skærmen. Men efter lidt tilvæning har sidespejlene dog den fordel, at de viser et bedre billede end konventionelle sidespejle, når det er mørkt og i regnvejr, når ellers ikke kameraet er dækket af dråber eller dug.
Prins og praktik
I den daglige trafik har du som en saudisk prins svøbt i lækker teknik og lædersæder, højt hævet over alle og den lange rækkevidde og megen plads gør E-tron Sportback ganske anvendelig – måske lige bortset fra netop saudiske prinser, der jo ikke kan sælge deres olie til dig. Men ingen tvivl om at du sidder i en hypermoderne Audi, der i den grad tilfredsstiller den stilsikre verdensmand, som har behov for anerkendelse.
Bliv grøn mester i el- og hybridbiler
Testbilen kan meget praktisk lades op fra begge sider, da der er stik ved begge forskærme, dog kun hurtigladerstik i førersiden, som sluger op til 150 kW, og gør det muligt at nå fra 5-80 procent på en halv time. Dobbeltstikket koster 5.248 kroner ekstra. Rummet til kablet er placeret under motorhjelmen, og det er ikke så praktisk tænkt, som man umiddelbart skulle tro, da det kun kan åbnes via et håndtag fra kabinen – og det føles besværligt, når man ankommer til bilen og begynder at pakke kablet sammen. Det er en lille ting, men det er bare nemmere, når man kan åbne via nøgle eller fod, ligesom et normalt bagagerum.
Det kan man da også, altså bare bruge bagagerummet. Bagagerumsbunden er højt oppe, men ikke fordi batteri og motor fylder, for der er et stort rum under. Her kan kablerne jo også ligge. I alt har du 615 liter, og 1.665 liter med bagsofaen nede. På bagsædet er der i øvrigt også masser af plads til hovedet, trods coupéformen, hvor taget skråner ned mod bagenden. Det giver lidt mindre kabinevolumen end den almindelige E-tron, men den store bil lider på ingen måder under det.
Trods den mindre volumen koster Sportback’en 20.000 kroner mere end den almindelige E-tron. Bevares, der er vist også lidt forskel med drivlinjen, hvor Sportback trækker mere på baghjulene, men det var ikke noget, vi umiddelbart kunne huske føltes forskelligt fra storebror E-Tron.
Billigste E-tron Sportback hedder 50, og det dækker over et drivværk på 313 hestekræfter via et 71 kWh-batteri med 343 kilometer i tanken. Den koster 619.990 kroner. Testbilen er en 55 og med udstyr kryber den over en million kroner. For pengene får du i det store og hele en kønnere bil end den almindeligelige E-tron, men rivaler som Jaguar I-Pace er et skarpere dyr på vejen, men det ændrer ikke det samlede indtryk af, at Sportback’en er en symfoni af forkælelse af den slags en verdensmand forventer af sine fire elektriske ringe.