Det er svært at sige noget rigtig dårligt om den faceliftede Volkswagen Passat. Den er blevet endnu smartere, mere selvkørende og GTE har et større batteri og længere rækkevidde.
Den nye Volkswagen Passat er i sig selv ikke noget synderligt ophidsende bekendtskab, og måske derfor spiller mit indre Spotify adskillige sange, som jeg testkører den nye model i bakkerne omkring Frankfurt. Den første sang er Bob Dylans sang Times They are a Changing, for hvis du skulle være i tvivl om, at bilbranchen er inde i en rivende udvikling, så kig bare på Passat. Det er en rigtig danskerfavorit, men den seneste aftapning flytter grænserne for bilernes tekniske niveau.
Teknisk tour de force – så avanceret bliver den nye Volkswagen Passat
Passat har fået et facelift, som bestemt er til at overse, når du går forbi den på p-pladsen. De største ændringer er nemlig sket i afdelingen for elektronik. Modellen er kommet et skridt tættere at blive selvkørende, og Volkswagen har fundet på navnet IQ Drive som en paraply-betegnelse for flere forskellige funktioner. Mest interessant er nok Travel Assist, som konstant hjælper dig gennem trafikken. Den bruger systemer som den adaptive fartpilot og vognbaneassistent, hvor fartpiloten nu virker fra 0 km/t til 210 km/t, og vognbaneassistenten kan finde ud af at trække sig tættere på den ene side, hvis eksempelvis en lastbil overskrider sin vognbane.
Kronen på værket er et tæt samarbejde med navigationen, så bilen eksempelvis sætter farten ned, inden du skal dreje fra, eller hvis en rundkørsel dukker op. Der er egentlig ikke noget nyskabende i det, og som en Volkswagen-medarbejder forklarer, så er Travel Assist ikke et selvkørende system, men en assistent, der skal gøre kørslen nemmere for dig. Til gengæld er det første gang, vi ser så avancerede funktioner i en så relativt almindelig bil. Travel Assist er i Danmark en del af en større Business Plus-pakke til 19.995 kroner, som også indeholder LED forlygter, parkeringssensorer og bakkamera, og 17 tommer alufælge.
Stram kabine
Business Plus-pakken indeholder også MIB3-infotainmentsystemen med otte tommer skærm, som har et indbygget sim-kort, så bilen altid er online. Det bruges blandt andet til at holde navigationen opdateret. Og så vil ejere af nuværende modeller glæde sig over, at den nye Passat får App-Connect, som overflødiggør kablet fra telefon til multimediesystem, når du skal bruge funktioner fra telefonen på bilens anlæg.
Danmarks mest eftertragtede brugte bil
Kabinen ligner sig selv i den vanlige stramme, grænsende til kedelige stil. Største ændring er skærmen i instrumenthuset, som kaldes Active Info Display, der er blevet bedre og med flere pixels. Vi kører kun Variant-versioner, og her er pladsen på bagsædet generøs, mens bagagerummet er uændret 650 liter.
Fremdrift
En af de store nyheder i forbindelse med faceliftet er en opdateret 150 hestes 2,0-liters dieselmotor. Den får en dobbeltdosis AdBlue, og den skulle have et meget lavt CO2-tal, men hvor meget er Volkswagen endnu ikke klar til at fortælle. Mindste diesel er en 1,6-liters med 120 hestekræfter, som starter ved 394.995 kroner for en Variant Business. Yderligere findes der en 2,0-liters diesel med 190 eller 240 hestekræfter, hvor vi har mulighed for at køre den kraftigste i kombination med DSG-gearkasse og adaptiv undervogn. Den koster fra 574.995 kroner, som er gevaldig stor sum penge, men den har også alt, hvad du kan forvente dig af en rummelig, hurtig og luksuriøs stationcar.
Fint skal det være – Volkswagen Arteon
Vi kører også den hurtigste benziner med en 2,0-liters motor med 276 hestekræfter. Den kan virkelig spole tempo på på Autobahn, men hvis du sjældent skal bokse med Porscher i overhalingssporet, så kan mindre også gøre det. Der findes både en velfungerende 1,5-liters 150 hestes motor og en 190 hestes variant af den 2,0-liters motor.
Dagens bedste køreture kommer dog fra pluginhybriden GTE. Batteriet har fysisk samme størrelse, men en smart måde at pakke det på, gør det mere effektivt, så kapaciteten er vokset fra 9,9 kWh til 13 kWh og rækkevidden er nu 55 kilometer ifølge den mere realistiske WLTP-norm. Elmotoren yder 115 hestekræfter, som gør bilen i stand til at køre op til 130 km/t på strøm, og en 1,4-liters benzinmotor yder 156 hestekræfter. Til sammen svarer det til 218 hestekræfter.
Vi får mulighed for at køre en kort tur gennem store bøgeskove, hvor vi kan nyde den støjfri kørsel fra elmotoren. Som noget nyt har Volkswagen kreeret en delt omdrejningstæller og energimåler. Som du træder speederen ned, stiger nålen på energimålere, indtil den står lodret, hvor så omdrejningstæller og benzinmotoren starter – det er smart, fordi du har mulighed for meget præcist at udnytte kræfterne fra elmotoren uden at starte benzinmotoren. De to motorer har i den tidligere GTE været fulgt af en dyne af forskellige køreprogrammer, som var totalt uoverskuelige, men de tyske ingeniører har taget sig sammen og ryddet op. Nu starter GTE altid i el-mode, og hvis du vil have fuld smæk for skillingen, aktiverer du GTE-mode, som giver samtlige 218 hestekræfter.
En sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse sender alle kræfterne ud til forhjulene, og her er der to forskellige funktioner – Drive og Brake. Drive giver sig selv, mens Brake opsamler ekstra energi og bremser dermed, når du slipper speederen, som man er vant til i elbiler. Jeg savner dog, at Brake-funktionen er mere aggressiv, så den opsamler mere energi. En af Volkswagen-medarbejderne betror mig nemlig, at det brændstoføkonomisk er bedre at lade bilen blive i Drive og lade bilen trille. Uagtet er GTE en meget velfungerende bil, som giver dig flere af elbilens fordele, men ikke alle bagdelene. Priserne er desværre ikke klar endnu, ligesom det samlede forbrug ikke er offentliggjort endnu.
Den nye Passat er ekstremt velfungerende og apropos sange, minder den mig om CV Jørgensen-sangen Lidt til og Meget Mere, hvor Jørgensen synger alt hvad hun behøver. Sådan er det også med den nye Passat. Det er alt den bil, du behøver.