Alfa Romeo har de senere år haft en begrænset modelpalette at tilbyde kunderne, efter de gamle modeller 147 og 166 udgik af produktion. 159eren har holdt fanen højt og sikret, at der stadig kom nye Alfaer ud på de danske veje. I 2009 kom den lille lækre MiTo, hvor Alfa Romeo med introducerede deres nye ”ansigt”. I midten af 2010 kom så endelig en afløser til 147eren, og den hedder Alfa Romeo Giulietta.
Navnet
Den nye model har fået navnet Giulietta, som en hyldest til en af Alfa Romeos mest berømte og elskede biler gennem tiden. Den første Giulietta fra 1950erne gjorde store indtryk på generationer af bilentusiaster, og var for alvor modellen som gjorde Alfa Romeo mærket kendt og gav bilmærket høj status.
Samme stil
Alfa Romeo Giulietta følger naturligt nok designstilen, som blev introduceret med MiTo, og det betyder altså et brud med den linje vi har været vant til i mange år. Formerne er blevet rundere, de skarpe linjer mindsket, og lygterne har ikke samme skarpe profil mere. Den velkendte kølergrill med kromkanter er dog bibeholdt. så man trods alt ikke er i tvivl om, at her kommer en Alfa.
Fem motor alternativer
Giulietta kunne fra introduktionstidspunktet fås i 5 forskellige motor varianter. En 1,4 TB med 120 hk, en 1,4 MultiAir med 170 hk, en 1,6 JTDm med 105 hk og en 2,0 JTDm med 170 hk. I løbet af 2011 kommer den meget kraftige udgave -en 1750 TBI med 235 hk.
Vi tester denne gang den stærkeste benzinmodel med 170 hk. På trods af den høje ydelse er motoren i Alfa’en minimal.
De skærpede krav om minimal forurening (Euro-5) har betydet store omvæltninger for alle bilproducenter. Nu handler det om at minimere motorens volumen og maksimere ydelsen ved hjælp af turbo – så resultatet i sidste ende skulle være en mere sparsommelig motor. Derfor har denne Alfa Romeo Giulietta kun en 1,4 liters motor, som alligevel yder 170 hk takket være turbo, og variable ventiler.
Den 1,4 liters motor gør også tjeneste i MiTo og nogle Fiat-modeller – og den gør det rigtigt fint. Motoren er meget omdrejningsvillig, letgående og hurtig. Derfor blev den også i 2010 valgt til ”Årets motor” i verden.
170 hk
Den 170 hk motor giver Giulietta sportslige præstationer – 100 km/t nås på 7,8 sekunder og tophastigheden er på 218 km/t. Turboen er effektiv, og giver et solidt drejningsmoment på 250 Nm. ved 2.500 o/min. Dermed får man altså en motor der både har et solidt bundtræk, og sagtens kan klare omdrejninger i den høje ende af skalaen.
Sammen med et lækkert gearskiftet og den kvikke motor, så føles Giulietta rigtig hurtig, og lækker at køre. Styreresponsen er god, og undervognen tilpas sportsligt opsat til at give en god oplevelse.
Men vi må jo erkende, at selvom motoren er helt igennem lækker, så mister en Alfa lidt af sit særpræg og sjæl når man skal være ”grøn” – lyden og følelsen af en V6-motor vil aldrig kunne sammenlignes med en 1,4 liters motor.
DNA
Giulietta har ligesom f.eks. MiTo fået det smarte DNA-system. DNA, som er en forkortelse for ”Dynamic, Normal, All Weather”, er et system, der går ind og ændre på blandt andet responsen på servostyringen, speederrespons, drejningsmomentet og ESC (ESP) systemet. Det betyder, at man elektronisk kan tilpasse bilen til sine behov eller evt. vintervejret.
Eneste "ulempe" ved DNA er, at systemet automatisk står i "Normal" når bilen startes, for når man først har mærket forskellen med "Dynamic" mode, så har man absolut ikke nogen som helst lyst til at køre i andre modes. Hele bilen føles nemlig så utroligt mere levende og hurtig, at man skulle tro det var løgn.
Udstyr og kabine
Sammen med den 170 hk motor følger også det mellemste udstyrsniveau "Distinctive", som blandt andet byder på klimaanlæg, læderrat, 16" alufælge og fartpilot. Derudover kan man selvfølgelig købe ekstraudstyr, enten i form af enkelte tilvalg, eller samlede pakker som ”Sportivo” eller ”Premium”, der blandt andet giver indtræk med dellæder, sort interiør, og alu-sportspedaler.
Alt i alt er Giulietta ganske veludstyret med udstyrsniveauet "Distinctive", og om man vælger at peppe kabinen yderligere op med læder eller alu er et spørgsmål om smag og selvfølgelig kroner og øre.
Den ellers fine kabine som Giulietta byder på har enkelte minusser. Slægtskabet med Fiat skinner nogle steder for meget igennem – rat og nogle knapper er ens med Fiats, og det trækker det eksklusive indtryk ned. Samtidigt er f.eks. de aflange ventilationskanaler ganske kedelige i forhold til tidligere, hvor der var lagt mere arbejde i udformningen.
Giulietta er vokset en smule i forhold til forgængeren 147, og byder på en kabinen der er lidt større, og med lidt god vilje kan den rumme fire voksne.
Sikkerhedsmæssigt, aktivt og passivt, er Giulietta selvfølgelig helt med, dog har vi ikke set et resultat fra EuroNCAP endnu.
Konklusion
Det nye medlem i Alfa familien passer fint ind i den eksisterende modelrække. Designet er anderledes end de seneste mange generationer, så det kan kræve lidt tilvænning for de traditionsbundne Alfa fans. Den nye lille motor gør et godt arbejde, men med den grønne profil, som jo påtvunget, mister en Alfa lidt af sin gamle sjæl.