Mange af de nye biler, der dukker op fra bilproducenterne, ligner egentlig hinanden en hel del, når man kigger godt efter. Dette hænger jo sammen med den måde designerne tænker på og den måde ingeniørerne optimerer deres produkter. Derfor er det en fryd, når der dukker noget op, som adskiller sig fra mængden, noget der giver en lyst til at sætte sig bag rattet og nyde en design- og kørselsmæssig oplevelse – sådan en bil er den nye Brera fra Alfa Romeo.
Allerede tilbage i 2002 introducerede Alfa Romeo konceptbilen Brera, der trak alle øjne væk fra konkurrenterne pga. sit ekstremt vellykkede design. Alle, jeg selv inklusiv, håbede at Alfa ville lade konceptbilen gå uændret i produktion og derved adskille sig fra meget af det mainstream design vi ser i dag – det gjorde de, næsten.
Designet
Står man og kigger på Brera, så finder man hurtigt en lille designdetalje, som man så kan stå at smile over. Når man så har gjort det, så flytter man øjnene lidt og så finder man en ny detalje, som man så kan stå og smile over. Når man så har gjort det, så flytter man…
Ja, jeg kunne blive ved, for Brera er designmæssigt en perle.
Over alt på Brera finder man beviser på designernes genialitet, bl.a. det gennemgående ”kile” design, der går igen ved dørhåndtag, baglygter, forlygter og sideruder – en feature, man også ser ved den nye Alfa Romeo 159.
Lige forfra ligner Brera til forveksling alle mulige andre Alfa modeller. Men træder man blot en smule til side, så træder bilens særpræg frem. Bevæger man sig helt om bagved, så får man en bagdel at se, som Alfa med rette kan være stolt af. Specielt de 4 udstødningsrør springer frem og signalerer råstyrke, sport og 100 % Alfa.
Vi havde fornøjelsen af en sølvmetallic Brera, hvilket gør bilen en smule mere neutral end f.eks. den klassiske Alfa røde. Men, Brera er smuk i både sølv, sort, rød, etc. Farven man vælger afspejler bare ens temperament eller måske endda type.
Indenfor
Når man sætter sig ind i Brera, er der ikke meget der adskiller kabinen fra det traditionelle Alfa Romeo design. Det meste sidder hvor det skal og man bliver selvfølgelig mødt af en masse instrumenter/ure, der holder en orienteret om bilens tilstand.
Brera er en 2+2, hvilket betyder at den har et lille bagsæde. Lad os slå fast med det samme at bagsædet mest er til pynt. Pladsen er absolut ikke overvældende og adgangsforholdene er ikke optimale. Men, det er heller ikke meningen med denne bil – her skal bagsædet maksimalt bruges til en computertaske eller en frakke, ganske som det er tilfældet i en Porsche 911 eller for den sags skyld en Aston Martin.
Sæderne er ganske glimrende, men kunne godt støtte mere i siderne. Følelsen af at sidde oven på sædet i stedet for at sidde i sædet er desværre til stede. Det er ikke noget man tager sig voldsomt af til daglig, men når man gerne vil lege lidt, så…
En lækker detalje er det store Sky Window, som Alfa Romeo Brera er blevet velsignet med. Glastag i det meste af bilens taglængde, giver chauffør og passagerer en følelse af frihed og åbenhed – og naturligvis muligheden for at vinke til de lastbiler man overhaler i trafikken.
Teknikken
Når man drejer nøglen og vækker den 3,2 liters motor til live, fyldes ens ører med en vidunderlig brummen, som kun ganske få kan matche. Lyden er ikke så dyb, som vi kender det fra GTA modellerne – men den er passende til Breras udseende. Træder man let på speederen, så ved man, at nu er der lagt op til leg. Og lege, det kan man i Brera – takket være den lækre motor og endnu vigtigere, det meget vellykkede Q4 firehjulstræk.
Brera 3,2 V6 yder 260 hk ved 6.200 o/min og har et drejningsmoment på 322 Nm ved 4.500 o/min. Det er nok til at sende den flotte italiener afsted til 100 km/t på 6,8 sekunder. Dette er på ingen måde prangende for en bil med dette udseende og man vil umiddelbart blive skuffet, når man kigger på tallene. Men oplevelsen er en anden når man sidder i Brera – for selvom du ikke bliver smidt tilbage i sædet, så foregår accelerationen på en behagelig og ikke mindst lydmæssig suveræn måde. Er man så i den heldige situation af man kører på en lille landevej, der evt. har et par rundkørsler, hvor Q4 systemet kan træde i karakter – ja, så glemmer man hurtigt alt om hundrededele af sekunder.
Den langsommere acceleration hænger naturligvis sammen med Breras vægt på godt 1.600 kg. En vægt, som Alfa har valgt at accepterer, for i stedet at tilbyde følelsen af at være en del af en velkørende GT bil MED firehjulstræk – for Q4 systemet har naturligvis sin del af skylden for den høje vægt.
Konklusion
Vil man have en bil, der absolut skiller sig ud fra alle de andre (på den gode måde) og som samtidig er yderst behagelig at sidde bag rattet i og ikke mindst træde på speederen i, så er Alfa Romeo Brera et absolut godt bud. Priserne starter ved cirka 630.000,- kroner for en 2,2 liters JTS model med 185 hk og slutter ved godt 785.000,- kroner for denne perle af en V6’er. Brera fortæller så meget om din livsstil – på den seje måde!