Alfa Romeo har altid været kendt for at producere biler med et meget sportsligt udtryk, både med hensyn til design, køreegenskaber og motorer - men opgaven bliver mere og mere svær, fordi miljøkravene konstant bliver skærpet, af hensyn til at minimere udslippet af skadelige partikler og CO2. Fra 2010 skal alle motorer i personbiler overholde den nye Euro 5 norm for emmisioner, og det har betydet væsentlige ændringer hos Alfa Romeo.

Farvel til V6
Hos Alfa Romeo har det betydet, at der er skåret ned i udvalget af motorer til eksempelvis Alfa Romeo 159, som vi tester i denne omgang. Blandt andet er den lækre og kraftfulde, mens også benzinhungrende 3,2 V6-motor udgået.

Som afløser har Alfa Romeo udviklet en ny benzinmotor, som selvfølgelig overholder den nye og strenge Euro 5 norm. Motoren er på spinkle 1,742 cm3, har turbo og direkte indsprøjtning. Men trods den lille cylindervolumen bliver der presset 200 hk (v. 5.000 o/min). ud af motoren, og et drejningsmoment på 320 Nm. ved blot 1.400 o/min.

Det giver præstationer som følger: 0-100 km/t på 7,7 sekunder, tophastighed på 235 km/t, 0-1000 m tager 28,9 sek..

Marginalt langsommere
I forhold til den tidligere topmodel med V6-motor og 260 hk, så er den nye version kun marginalt langsommere – den mangler 0,5 sek. til 100 km/t, og 9 km/t på toppen. Så umiddelbart er der, på papiret, ikke den store forskel på de to motorer, rent præstationsmæssigt.

På forbrugssiden bød den gamle V6'er på 8,2 km/l, mens den nye motor ifølge fabrikken skal kunne køre 12,3 km/l ved blandet kørsel. Men, som altid, så holder disse fabrikstal ikke i den virkelig verden, og slet ikke når man sidder i en lækker vogn, som tigger og ber om, at køre stærkt. Vi nåede et blandet forbrug på 9,8 km/l, og det er da heldigvis markant bedre end i den gamle, som kun klarede 7,5 km/l.

Køreoplevelsen
Den nye motor er som nævnt en helt anden type motor end den gamle V6'er, og det betyder noget for oplevelsen bag rattet. Den nye motor spinder let og elegant, uden at gøre meget væsen af sig rent lydmæssigt. Momentet er til stede helt fra bunden af omdrejningsskalaen, og motorens ydelse topper ved 5.000 o/min., og det giver rigtig fine præstationer, næsten lige meget hvilket gear man kører i.

Velopdragen
V6'eren brølede gladeligt, helt op til 7.000 o/min, og det var en ren fornøjelse, hver eneste gang, at race igennem gearene helt ud til det røde felt på omdrejningstælleren – se dét var en fornøjelse som gav smil på læben. Denne fornøjelse er ikke helt den samme med den nye motor, for det er den simpelthen for ”velopdragen” til. Men det er jo nok prisen for at være en lysegrøn Alfa Romeo bilist.

Generelt
Generelt set er 159'eren stadig en meget velkørende og sporty bil, hvor der primært er lagt vægt på design, køreegenskaber og kvalitet. Alfa Romeo 159 vinder ingen priser for plads, fleksibilitet og value for money, men trods det, så er det svært ikke at komme til at holde af en 159'er. Bilen mangler intet komfortudstyr, og sikkerheden er også i top med 5 EuroNcap stjerner og blandt andet 7 airbags.

Konklusion
Prisen på knap en halv million er godt betalt for en mellemklasse sedan, og Alfa Romeo-mærket er stadig rettet mod entusiasterne. Den nye motor er en fin afløser for de tidligere motorer - men man undgår altså ikke at gå på kompromis med selve Alfa-sjælen, når der skal passes på miljøet.

Der findes også en ny dieselmotor til 159'eren, som overholder Euro Norm 5. Det er en 2-liters med 170 hk - en motor vi tester indenfor de kommende måneder.