Ekspresdiesel til kenderen og entusiasten
Flere og flere bilproducenter har i dag, i deres flåde, en mellemklasse model med en solid dieselmotor, men der er alligevel langt imellem dem, der er så kraftige, som Alfa’s nye motor. Her er det faktisk kun BMW 330d med 210 heste, Audi A4 2.5 TDI med 180 heste og Vw Passat 2.5 TDI, der kan følge med. Der findes selvfølgelig også langt kraftigere dieselmotorer, men så nærmer prisen på bilen sig millionen.
Alfa Romeo 156 fik for nyligt et facelift, som hovedsageligt ændrede fronten, der blev mere skarp og aggressiv. Samtidig med blev den nye dieselmotor 2.4 M-jet med 175 Hk introduceret. Denne motor er helt nyudviklet, og med sine 5 cylindre og 20 ventiler giver den 156'eren bjørnekræfter.
Der er efterhånden er utal af varianter af 156'eren - lige fra den "stilfærdige" 1.8'er med 140 Hk til den ekstreme GTA med 250 Hk. Priserne spænder fra 315.000,- til 750.000,- hvor denne 2.4 liters M-jet model ligger i midten, med en pris på 463.000,- som standard. For samme pris fås 156'eren med den fine 2.5 liters V6’er med 192 Hk.
Udstyrsmæssigt adskiller M-jet sig ikke fra de øvrige modeller i samme prisleje. Både komfort- og sikkerhedsudstyret er komplet, hvor bl.a. airbaggardiner og ESP er standard. Testbilen havde som ekstra udstyr lædersæder med justerbar lårstøtte som koster 21.000,-.
Mange mener, at diesel ikke hører hjemme i en sporty bil og da slet ikke i en Alfa Romeo. Selv er jeg ikke specielt imponeret over f.eks. den mindre diesel motor 1.9 JTD med 140 Hk som Alfa 156 fås med. En Alfa udtrykker sport og skal også kunne levere underholdning op i det røde felt. At køre diesel kræver at man ændre sin kørestil. Både hestene og momentet leveres ved et meget lavere antal omdrejninger end ved en benzinmotor - sejtræk er dieselmotorens stærke side.
Den nyudviklede M-Jet dieselmotor på 2.4 liter med 5 cylindre kan dog godt rokke ved ens mening om diesel i en sportslig bil. De 175 Hk ydes ved 4.000 o/min og momentet på hele 385 Nm. ydes ved 2.000 o/min. En 0-100 acceleration er ikke en dieselmotors favoritdisciplin, men Alfa’en klarer det på 8,6 sek. Mellemaccelerationen 80-120 km/t. målt i 4. gear klares på 5,5 sek. Tophastigheden er opgivet til 225 km/t. I de fleste discipliner kører 2.4 M-jet lige op med V6 modellen. På et punkt er der dog stor forskel – nemlig brændstofforbruget. I testugen kørte M-Jet 14,5 km/l i modsætning til V6'erens 9,4 km/l.
Det store moment giver 156'eren nogle imponerende overhalingsevner. Ved en overhaling på landevejen med 70 km/t. i 4. gear skal man altid sikre sig, at man er trukket fri af den foran kørende, inden pedalen presses i bund, for ellers ender man med garanti i bagsmækken på den forankørende. På motorvejen er bilen i sit es med evnen til at accelerere fra alt og alle i hvilket som helst gear.
Støjniveau og gangkultur er væsentligt anderledes end i forhold til f.eks. V6 modellen. Især udenfor er diesellyden meget dominerende, men det er dog lykkedes rigtigt godt at holde lyden ude af kabinen. På motorvejen er støjniveauet også meget lavt takket være den 6. trins gearkasse og dermed en høj totalgearing.
Rent kørselsmæssigt er Alfa 156 strammet hårdt op. Meget præcist styretøj, hård undervogn og en meget kontant kobling, som kræver nogle dages tilvænning. Hvis man hopper direkte fra en 156'er over i f.eks en Audi A4, bliver man meget overrasket over, hvor forskelligt de to biler kører. Audi'en er lagt an på det mere komfortable med en knap så hård undervogn og en langt fra så præcis styring.
Alfa Romeo er ikke for alle og enhver. Når man køber sig en Alfa Romeo er det fordi, at man ønsker sig en lækker bil med imponerende køreegenskaber, flot design og med flere Hk under motorhjælmen, end de fleste andre har – man får ikke en bil med masser af plads og fleksibilitet. Det samme gælder for M-Jet modellen – denne er der dog en smule fornuft i, da bilen præsterer et pænt brændstofforbrug. De 175 dieselheste er fuldt tilstrækkeligt til, at man får maksimal nydelse ud af sin Alfa Romeo.