Volkswagen Golf er en institution i bilindustrien, som har sat standarden i næsten et halvt århundrede. Det holder dog ikke den helt nye, ottende generation tilbage fra at være yngre end nogensinde. Nu er den proppet med alt det tekniske isenkram, du forventer af en bil til 2020.
Der var nok mere end en, der i 1974 forestillede sig, at vi kunne have flyvende Jetson-lignende biler i 2020. Samtidig var der helt sikkert ikke mange, heller ikke hos Volkswagen, der havde fantasi til at forestille sig, at den forhjulstrukne afløser til Boblen, designet af Giugiaro, ville gå hen og blive en så øredøvende succes, at den praktisktalt navngav hele klassen. Men sådan er det blevet – Volkwagen Golf er i dag, 45 år efter introduktionen, solgt i mere end 35 millioner eksemplarer. Det svarer til, at der bliver solgt en bil hvert 40. sekund.
Brugttest: VW Golf er en sikker vinder
Biltorvet er inviteret af Volkswagen til Porto i Portugal for at få et førstehåndsindtryk af den helt nye, ottende generation. Og lad os slå fast med det samme – Golf 8 kan ikke flyve – og det kommer den heller ikke til. Men den er blevet yngre end nogensinde. Den har nemlig lige så meget teknisk isenkram som en teenagers smartphone. Så lad os starte i kabinen, hvor de største ændringer skal findes.
Den nye Golf får nemlig, uagtet udstyrsniveau, Digital Cockpit. Det er en 10 tommer skærm, som erstatter de traditionelle visere i instrumentbordet. Samtidig får man en 10 tommer skærm til midterkonsollen som standard, og den er central for alt, der sker. Volkswagen har nemlig fjernet alle traditionelle tryk- eller drejeknapper i kabinen, bortset fra katastrofeblinket. I stedet styres klimaanlæggets (én zone er standard) forskellige zoner via en slider, hvor du blot trækker fingeren frem eller tilbage for at justere varmen. Vi kører topmodellen, som har ændret navn fra Highline til Style, og her kan du skifte mellem eksempelvis navigationssiden og klimaanlæg med en håndbevægelse. Og netop klimaanlægget har nu funktionen Smart Climate, hvor du kan vælge eksempelvis warm hands eller warm feet, som så styrer klimaanlægget, så du får masser af varme til tæerne – men det lykkes os aldrig rigtigt at få det til at virke.
Hører du efter?
Hele kabinen er blevet digitaliseret, og det giver en mulighed for at forbinde alle funktionerne. Det betyder, at du kan betjene klimaanlægget med en talekommando. I stedet for at gnide tre gange på lampen som en anden Aladdin, skal du blot sige Hello Volkswagen og fremsætte dit ønske, som kunne være Go to Copenhagen, så fikser navigationen selv resten. Volkswagen mener selv, at denne funktion er unik, selvom Mercedes har haft den på sin A-Klasse i nogle år. Volkswagens ingeniører lover også, at systemet har kunstig intelligens, så det lærer og forstår dig bedre med tiden. Det er nok også godt, for systemet forstod aldrig mig eller min kollega, men det kan være at vores tunge midt/vestsjællandske dialekter bør få skylden.
Wolfsburgs bedste? Her er den nye VW Golf 8
I stil med smartphonen har den nye Golf mulighed for at downloade nye funktioner via We Upgrade i stil med et nyt styresystem til telefonen eller en smart app. Faktisk er det muligt at downloade adaptiv fartpilot eller stemmestyringen, efter du har købt bilen, og du behøver ikke engang bevæge dig ud af garagen.
Ned på jorden
Der er langt fra selvkørende biler til flyvende biler, men der er også langt fra Golf 8 til selvkørende biler. Det er til trods for, at bilen kan fås med Travel Assist, som er en hel dyne af funktioner, der arbejder sammen om at assistere kørslen med op til 210 km/t. Volkswagen introducerede systemet på Passat, men helt ærligt adskiller det sig ikke meget fra andre systemer, og så er det tilmed meget hidsigt i forhold til at holde hænderne på rattet. På turen oplevede vi, at systemet ikke mente, at jeg rørte ved rattet, på trods af at min ene hånd havde fat i det. Flere gange sendte det advarsler afsted, og til sidst blev vi sat i skammekrogen med en række små ryk i selen, hvor systemet så blev fornærmet og deaktiverede sig selv.
Alt hvad du behøver – Volkswagen Passat Variant
Måske lidt overraskende opleves den nye Golf 8 som markant mere køreglad end tidligere versioner. Den er ivrig efter at skifte retning og er generelt let på tå. Til præsentationen er der udelukkende biler udstyret med de adaptive støddæmpere, som er ekstraudstyr. I komfortindstillingen er Golf føjelig, som man forventer, mens undervognen bliver direkte hård i sportsindstillingen og har faktisk flere steder svært ved at bevare fodfæstet på de bumpede bjergveje omkring Porto. Hemmeligheden til, at Golf virker så meget friskere, skal til dels findes i et opdateret styretøj, som er blevet mere direkte, og samtidig har de kloge it-fyrer lavet en ny algoritme til softwaren i styretøjet, så det føles mere naturligt og direkte.
I en brydningstid
Volkswagen er stolte af, at den nye Golf byder på fem hybriddrivlinjer. Det er lidt af en marketingsstramning, for ganske rigtigt kommer der to forskellige plugin-hybrider med et 13 kWh stort batteri og 204 hestekræfter eller 245 hestekræfter. De øvrige tre udgaver er mildhybrider, som Volkswagen kalder e-TSI, og som alle bruger samme 1,5-liters TSI-motor med enten 110, 130 eller 150 hestekræfter i kombination med et 48-volts system, hvor startermotoren både kan opsamle energi til et lille litium ion-batteri og assistere ved accelerationer. Batteriet betyder, at benzinmotoren kan være slukket i længere perioder, eksempelvis når man slipper speederen på vej af en motorvejsafkørsel. I alt skulle det give en besparing på op til 10 procent.
Tillykke til et ikon – Volkswagen Golf fylder 45 år
Mest overraskende er den 2-liters dieselmotor med enten 115 eller 150 hestekræfter, som også er nyudviklet. Vi har mulighed for at køre den kraftige version med DSG-gearkasse, og den er imponerende. Der er masser af trækkraft, ingen dieselstøj eller vibrationer, og efter halvanden times frisk bjergkørsel ender vi på et forbrug på 18,5 km/l – det er ret imponerende, når man tænker på, at vi kørte råddent. Og inden Københavns Kommune og Greta Thunberg kommer på barrikaderne, så påstår Volkswagen, at de har reduceret NOx-udslippet fra dieselmotoren med 80 procent. Så det er svært at tro på, at diesel ikke har sin berigtigelse.
Fremtiden kommer
Golf 8 er, som vi har lært at forvente over 45 år, stadig en kompetent og fuldendt pakke, og den placerer sig øverst i sin egen klasse med høj kvalitetsfornemmelse og trendsættende funktioner som We Upgrade. Men jeg kan ikke lade vær med at tænke på, om gode gamle Golfs tid er ved at være forbi trods de mange gadgets. I horisonten holder ID.3, Volkswagens eget elektriske svar på Golf. Den kunne godt blive en alvorlig konkurrent for alle de billister, som ikke har så langt på arbejdet. Billigste Golf koster 249.995 kroner med 110 hestekræfter, mens ID.3 med 204 hestekræfter, automatgear og 330 kilometer rækkevidde koster 279.990 kroner.
Heldigvis for Golf er der stadig masser af gammeldags købere, som endnu ikke er klar til en elbil, som gerne vil have en Golf, der er forberedt på et nyt årti, og det er Golf 8 så absolut.