Mercedes-Benz må næsten være den bilproducent i verden, der er kommet og kommer med flest facelifts eller nye modeller i 2014-2015. Det er som om, at man har besluttet, at nu vil man være til stede i samtlige bilklasser – og når man nu alligevel er i gang, så opfinder man da lige et par nye klasser hen af vejen. En klasse der dog ikke er ny, men som Mercedes-Benz meget gerne vil være dominerende i er de store MPV’er – altså biler, som normalt nyder tilværelsen som varebiler, men som med en bagsæde konstruktion bliver omdannet til pladsorgie af en persontransport.
De fleste store bilproducenter har sådan en bil i deres modelrække, specielt hvis de på forhånd sælger varebiler. Men, de færreste formår at skabe et luksuriøst køretøj og fjerne følelsen af, at der blot er tale om en kassevogn med lædersæder og Blu-ray afspiller i nakkestøtten. Både finish og køreegenskaber vil i det fleste tilfælde afsløre, at jer er tale om en bil, som er skabt til ét men lavet om til noget andet. Men, sådan er det ikke mere – i hvert fald ikke hos Mercedes-Benz.
Med den nye V-klasse har man formået at skabe en bil, der designmæssigt skiller sig helt ud fra andre biler i klassen. Den er sporty og elegant, samtidig med at den er stor og firkantet (på de rette steder, red.). Forfra har man fulgt de nye designlinjer fra personbilerne og skabt en meget elegant bil, der på ingen måde signalere kassevogn. De samme gør sig gældende i kabinen, hvor man, meget smart, har lånt interiøret fra den nye C-klasse. En manøvre, der umiddelbart kunne tænkes at volde lidt problemer – men, det fungerer suverænt og passer helt perfekt til bilens design og ingeniørernes ide med at skabe en moderne bil, der på ingen måde (udover sin størrelse, red.) viser sit slægtskab med søsterbilerne i erhvervsafdelingen.
Størrelsen på V-klassen er rent ud sagt imponerende. Specielt, hvis du er passager og sidder bagi. Vores testbil var udstyret med en sædekonstruktion, hvor anden sæderække er to bagudvendte kaptajnstole, mens tredje sæderække er en bænk med tre siddepladser. Dvs. at der er plads til syv personer. Men, der er ikke bare plads, der er masser af plads. På alle pladserne kan du sidde med strakte ben og samtidig nyde godt af enten armlæn eller de brede vindueskarme, der er med til at give helt lænestolsagtigt komfort. Og selvom du har plads til så mange, så behøver ingen rejse sig, hvis nogen ønsker at forlade kabinen – det er simpelthen ikke nødvendigt pga. den megen plads.
Vi valgte at teste bilen på langtur og fyldte den op med en blanding af voksne, børn (inklusiv barnesæde, red.) og hund – og lad mig sige det med det samme – ingen klagede over pladsen.
Bag rattet føler man sig automatisk godt tilpas. Det er nemt at finde en god kørestilling – men, jeg kan forestille mig, at folk over 185 cm nok vil brokke sig lidt, hvis man bagi ønsker at udnytte sædernes placering fuldt ud. Så er der nemlig ikke meget ekstra plads at skubbe forsæderne tilbage på. Forsæderne skal dog lige have en buket roser med på vejen, da de er yderst komfortable og helt ideelle til langture.
Vores testbil var en 220 CDI med 7-trins automatgear, hvilket betyder 2,2 liters dieselmotor med 163 hk og et maksimalt drejningsmoment på 380 Nm. Det er den midterste motor i det danske modelprogram. En mindre version med 136 hk og en større BlueTEC med 190 hk er også at finde i prislisten. Men, du mangler ikke kræfter i den 163 hk version. Selvom BlueTEC modellen har betydeligt flere hestekræfter og et større drejningsmoment, så har jeg svært ved at forestille mig, at man ikke vil være tilfreds med den version vi testede. Men, derved ikke sagt, at den forholdsvis lille merpris på godt og vel 40.000,- ikke er givet godt ud – for det er de, forstået på den måde, at du får mere power, men stort set samme brændstofforbrug. Du får en bil, der opfylder EURO6 miljøklassens krav og du får en hurtigere acceleration, på trods af en mervægt.
Pengene kunne dog også bruges på lækkert ekstraudstyr, for det skal der til, hvis man kører V-klasse. Og vores testbil havde da også fået udstyr for cirka 350.000,- oveni hatten. Udstyr der bl.a. talte parkeringsassistent, større tank, udvendig sportspakke (et must, red.), automatgear og ILS (Intelligent Light System, red.). Sidstnævnte er en oplevelse af de helt store, hvis du kører om natten. De smarte LED lygter giver nemlig et lys, der svarer til dagslys. Det fungerer bare og er en fornøjelse at bruge.
Den nye V-klasse er den bedste full size MPV på markedet i skrivende stund. Jeg har ikke kørt noget, som er bedre. Køreegenskaberne er meget tæt på personvognsagtige, bl.a. takket være Agility Control og et meget skarpt styretøj. Motoren er lækker og pladsforholdene helt suveræne. Listen over ekstraudstyr er lang og man kan med garanti købe sig fattig, når man begynder at vælge. Og det er egentlig V-klassens eneste rigtig hæmsko – prisen. Billigste model med 136 hk, manuelt gearskifte og standardudstyr koster knap 850.000,-. Vores testbil havde en basispris på 900.000,-, men endte med at koste 1.250.000,-, og det var vel og mærke med udstyr, som egentlig burde være i bilen. Vil du have lidt læder og andre gode sager, ja, så nærmer vi os meget hurtigt 1,5 millioner kroner.
Jeg skal være ærlig og sige, at Mercedes-Benz har ramt plet med deres V-klasse – i hvert fald hos mig, der elsker at tage familien med på ture i weekenderne og gerne skulle have plads til både hund, barnestole, madkurv og bedsteforældre. Men, det er ikke billigt, at skulle have plads til det hele – og lidt ekstra.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 2.143 |
Antal HK | 163 |
Drejningsmoment (Nm) | 380 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 7A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 10,8 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 149 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.400 |
Forbrug (km/l), målt | 15,3 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 17,5 |
HK målt ved Omdr. | 3.800 |
Tophastighed (km/t) | 195 |