Vind i håret - vi har fundet seks lækre cabrioleter
Drømmer du også om sommeraftener og åbne biler - så læs med her. Vi har nemlig samlet seks fine cabrioleter i tre forskellige prisklasser. Så er det bare at komme afsted!
Læs nuDrømmer du også om sommeraftener og åbne biler - så læs med her. Vi har nemlig samlet seks fine cabrioleter i tre forskellige prisklasser. Så er det bare at komme afsted!
Læs nuBlomsterne folder sig ud, og foråret er så småt på vej. Det er på tide at snakke om hurtige biler, hvor det kun handler om at have det sjovt. Vi har samlet seks af dem, og de koster alle under 170.000 kroner.
Læs nuMazda MX-5 er for længst skrevet i historiebøgerne som bilen, der kunne løfte arven om køreglæde efter den engelske sportsvogn. Seneste 100-års jubilæums-version trækker stadig både kæmpesmil og 11-taller, men den begynder at vise alderstegn. Men det er fløjtende ligegyldigt, for der er ingen konkurrenter til det, den kan.
Læs nuMazda MX-5 er klassikeren, når det drejer sig om biler fra den japanske bilproducent. Det er uden sammenligning den bedst sælgende model, og det selvom det er en lille topersoners sportsvogn. Bilen blev første gang sat til salg i Danmark i 1990, og det krævede ikke umiddelbart det store detektivarbejde at finde frem til inspirationskilderne. Mazda MX-5 var uden tvivl designet med et godt øje til de britiske sportsvogne.
Det vil sige en lille let bil med plads til to personer og med en masse sjove køreegenskaber. Det var også noget, der blev værdsat hos bilkøberne, som var glade for kombinationen af et sporty design og køreegenskaber kombineret med et prisniveau, som lå langt under, hvad man normalt skulle give for en sportsvogn af denne kaliber.
Mazda MX-5 findes i tre forskellige generationer, som er blevet skiftet cirka hvert ottende til niende år. Den nuværende generation, generation tre, får dog lidt længere levetid, da den blev præsenteret i 2006, og fjerde generation ventes først på markedet i 2016. De to første generation ligner hinanden rigtig meget både udvendigt og indvendigt, mens tredje, og nuværende generation, er ændret en del mere. Den har især hentet inspiration fra Honda S2000, men man er stadig ikke i tvivl om, at det er en Mazda MX-5, med det samme man ser den.
Priserne på Mazda MX-5 er stadig lave i forhold til mange af de biler, den ofte bliver sammenlignet med, og det gør sig også gældende på brugtbilsmarkedet. Den kan både købes som klassiske cabriolet eller som roadster coupé.
Det er værd at være opmærksom på rust, da der findes MX-5’ere på brugtbilsmarkedet, der har kørt om vinteren, og de kan være gennemtæret. Har bilen ikke kørt om vinteren burde dette ikke være et problem, andet end ved bagskærmene, hvor det er et kendt problem. Det samme er problematikken omkring tændkablerne, der nedbrydes hurtigt og dermed bør skiftes, men det er hovedsageligt første generation, der har denne udfordring.
Konkurrenter
Alfa Romeo Spider, og Fiat Barchetta var nogle af konkurrenterne i begyndelsen, ellers bør en bil som BMW Z3 også nævnes, selvom prisniveauet er et helt andet. Honda S2000 og Toyota MR2 er også oplagte bud.
Udstyr
I den nuværende Mazda MX-5 afhænger udstyrsniveauet af, om du vælger den lille 1,8 liters benzinmotor eller den større 2,0 liters. Niveauet er generelt højt, men i topudgaven får du blandt andet klimaanlæg og fartpilot, hvilket ikke eksisterer i den mindre udgave.