Den oversete japaner - brugttest af Mazda 6
Vi brugttester den oversete Mazda 6. En velkørende og komfortabel stationcar med masser af udstyr, men du bør undgå dieselmotoren - læs her hvorfor.
Vi brugttester den oversete Mazda 6. En velkørende og komfortabel stationcar med masser af udstyr, men du bør undgå dieselmotoren - læs her hvorfor.
Mazda afslører en omfattende opdatering af deres populære Mazda6 sedan på det kommende Los Angeles Auto Show, der finder sted fra den 29. november til og med den 10. december.
Udover at dieselmotoren i sig selv er blevet mere støjsvag, har Mazda forbedret støjisoleringen med blandt andet nye dørlister samt yderligere støjisolerende materiale i undervognen, taget og dørene. Derudover er de forreste sideruder lamineret for at reducere vindstøjen.
Det første man bør nævne, når man tale om Mazda 6, er det smukke og sporty design – Mazda 6 ser simpelthen bare godt ud. Det gælder alle tre generationer af den store mellemklassebil, hvoraf den første kom i 2002, den anden i 2008 og den nuværende i 2013.
Mazda 6 er dog meget mere end dette, for den tilbyder også en super blanding mellem sport, komfort og rummelighed. Køreegenskaberne er i top, og kvaliteten i kabinen er overraskende lækker. I 2007 blev Mazda 6 kåret som årets brugte bil i Danmark, så selv i den første generation kan du få rigtig meget kvalitet og bil for pengene på brugtbilsmarkedet.
Mazda 6 kan købes både som stationcar, firedørs sedan og femdørs hatchback, og der er et fint udvalg af forskellige motorer. Der er i alt fire forskellige benzinmotorer fordelt ud over de forskellige generationer og tre diesel. Mest søgt på brugtbilsmarkedet er dieselversionerne, som holder prisen bedst, men specielt i den nyeste udgave er benzinmotorerne rigtig spændende og langt mere økonomiske. Helt i top på popularitetsindekset er stationcarversionen med en dieselmotor under kølerhjelmen, men man får altså også masser af plads og rummelighed i den femdørs hatchback, som man med fordel også kan holde øje med på brugtbilsmarkedet, da de generelt er en smule billigere.
Ligegyldigt hvilken version af Mazda 6 du kigger efter, så skal du dog sørge for, at den har fået en ekstra rustbeskyttelse, da rusten er Mazdas fjende nummer et. Ellers er der ikke de store kendte problemer med Mazda 6, og i modsætning til rygterne så er reservedelene faktisk ikke dyrere end hos mange af konkurrenterne.
Konkurrenter
De mast oplagte konkurrenter er Honda Accord, Toyota Avensis og VW Passat
Udstyr
Udstyrsniveauet i Mazda 6 er generelt ganske imponerende med klimaanlæg og varme i sæderne som standard. Det kan dog være lidt uoverskueligt at holde styr på de forskellige udstyrsniveauer, da de har skiftet navn fra generation til generation. I første generation hed de tre pakker Comfort, Touring og Sport. I anden genration Advance, Premium og Sport. I den seneste version fra 2013 har man så kaldt dem Core, Vision og Optimum. Mængden af udstyr er generelt fornutig især fra anden pakke og op, så kig efter en Mazda 6 med minimum Touring, Premium eller Vision pakken, afhængigt af, hvilken generation af Mazda 6, der er tale om.